  • 1. Data: 2022-10-27 23:40:10
    Temat: Dysk SSD
    Od: Animka <a...@t...nie.ja.wp.pl>

    Czy na dysku SSD 250 GB mozna założyć drugą partycję :D
    Pojakimś czasie musiałam ją sformatować, żeby pliki nie zostały, ale nie
    chciała się sformatować w Windows 11. Musiałam przenosić pliki do
    oddzielneego folderu w drugim komputerze. Zwiększyć potem C: to można
    było Ale potem laptop sie nie chciał wyłączyć. Szukałam porad w
    internecie i skorzystałam j jednej porady. Trzeba prztrzymać dłuzej
    przycisk zasilania. No i wreszcie się wyłączył. nastpnie znowu
    włączylam, żeby sprawdzić co sie dzieje a tu na całą stronę polecenia
    przywracaniea systemu i nawet opcja wejścia di BIOS-u, gdzie nie mogłam
    sie przedtem dostać. Wreszcie mogłam wejść do BIOS-u , bo przedtem
    przyciski F1i F2 i dalsze były nieaktywne. Teraz mogłam ustawić tę opcje
    na enabled, żeby przyciski wejścia do BIOs-ibyły aktywne.
    W menadzęrze dysków jako pierwsza partycja jest UEFI, której nie można
    ruszać. Chciałam ja usunąć, ale się nie dało. Jak się okazało to jest
    partycja systemowa, której nie można ruszać i zajmuje bodajże 100 MB
    albo 1 GB. Nie miałam wcześniej takiego dysku to nie wiedziałam, tylko
    zastanawiam się, dlaczego nie dało się sformatowwać partycji :D którą
    sobie utworzyłam.
    Odesłalam tego laptptopa i czekam na drugiego (zamiana) z podświetlaną
    klawiaturą. Mam nadzieję, że będzie możliwy i WMP będzie działał a nie
    jakiś charczący odtwarzacz multimedialny.

    Proszę o sugestie dot.tego co napisałam.
    Pozdrawiam.

    --
    animka

  • 2. Data: 2022-10-28 00:50:55
    Temat: Re: Dysk SSD
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 27 paź 2022 o 23:40, Animka pisze:

    > Czy na dysku SSD 250 GB mozna założyć drugą partycję :D

    Można założyć ponad 100 partycji. ;)
    Dysk dla W11 można zorganizować jako MBR albo GPT.

    Na dysku MBR można mieć co najwyżej cztery partycje 'Primary', ale jedna
    z tych czterech może zawierać w sobie inne partycje -- niby więcej niż
    jedna partycja na dysku może zawierać w sobie inne partycje, ale warto
    unikać takiego rozwiązania. Warto też tę jedną partycję z podpartycjami
    umieszczać na samym końcu dysku -- po wszystkich innych partycjach
    Primary. Można czynić inaczej, ale Win gubi się w takim/innym układzie.
    Partycja z podpartycjami nazywa się 'Extended', ale niekoniecznie bywa
    wprost widoczna. Podpartycje (zawarte w partycji Extended) nazywane są
    'logicznymi dyskami' lub 'logicznymi partycjami' -- 'Logical'.

    Na dysku GPT wszystkie partycje są 'Primary'.

> [...]
    > było Ale potem laptop sie nie chciał wyłączyć. Szukałam porad w
    > internecie i skorzystałam j jednej porady. Trzeba prztrzymać dłuzej

    To awaryjne wyłączenie (podobne do odłączenia zasilania) którego należy
    unikać.

> [...]
    > na enabled, żeby przyciski wejścia do BIOs-ibyły aktywne.
    > W menadzęrze dysków jako pierwsza partycja jest UEFI,

    ESP, nie UEFI. Jest sformatowana jako FAT32.
    (nie może być NTFS, jeśli ma być użyteczna dla W11)
    Od tej partycji zaczyna się start komputera z BIOS w trybie UEFI.
    (do partycji ESP przekazywane jest sterowanie z BIOS w trybie UEFI)

    > której nie można ruszać.

    Można, ale co najmniej jedna taka musi być w jednym takim komputerze.
    (można mieć wiele ESP, także na jednym dysku można mieć wiele, choć
    M$ odradza takie rozwiązanie; ja raczej ;) doradzam wiele partycji
    ESP dla jednego dysku, tym bardziej dla jednego komputera z W11)

    Gdy jest wiele poprawnych ESP -- raczej widać tę wielość w BIOSie.
    (można ułożyć/zmienić kolejność w BIOS lub można skorzystaĆ Z F11)

    > Chciałam ja usunąć, ale się nie dało. Jak się okazało to jest
    > partycja systemowa, której nie można ruszać i zajmuje bodajże 100 MB

    Może mieć (i miewa) 100 MB, ale może mieć więcej...

    > albo 1 GB. Nie miałam wcześniej takiego dysku to nie wiedziałam, tylko

    Nie jest to cecha dysku SSD, ale jest to cecha trybu UEFI w BIOS.
    (w trybie Legacy ta partycja nie jest konieczna)

> [...]

    > jakiś charczący odtwarzacz multimedialny.

    > Proszę o sugestie dot.tego co napisałam.

    Nie bierz się za coś, co zdecydowanie przekracza Twe możliwości.

    --