  • 1. Data: 2022-01-23 10:50:41
    Temat: Dysk do NAS'a bez RAID- SMR?
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    Witam

    Pada mi drugi dysk WD Red 6TB WD60EFRX po 4 latach pracy (pierwszy po 2
    zaraz po gwarancji, ale cóż ja głupi myślałem, że jak 14 z 14 dysków WD
    Black padło to RED nie skona także w 4 lata?).
    Wcześniejszy wymieniłem na HGST Helium 8TB z obudowy WD Elements, ale
    teraz mam informację że pakują tam już badziewne własne SMR'ry zamiast
    Hitachi i skończyło się rumakowanie.

    A więc dyski nie pracują w RAID, jest to domowy serwer multimediów,
    gdzie na tym 8TB jest pełno filmów, a na drugim który kona backupy zdjęć
    i dokumentów (1 z 3 miejsc gdzie są dane) i sumarycznie mam tam poniżej
    1TB danych.
    Jak wstawię taki SMR Toshiby czy Seagate 4-5TB odczuję to jakoś?
    Nie chcę płacić ponad 1000 zeta za Helowe HGST 10TB gdzie zajmę 1/10
    powierzchni.

    O ile rozumiem problem SMR jest tylko przy RAID, odbudowa takich 8TB SMR
    zajmuje miesiąc zamiast kilkunastu godzin.

    Pozdrawiam

    PS. te na aledrogo "nowe" Seagate Enterprice Capacity za niewielkie
    pieniądze to dobrze rozumiem że to wyczyszczony smart ze starych dysków?

    --
    Irokez

  • 2. Data: 2022-01-23 21:46:21
    Temat: Re: Dysk do NAS'a bez RAID- SMR?
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Toshiba Enterprise HDD mają 5 lat gwarancji.

  • 3. Data: 2022-01-24 04:11:54
    Od: ptoki <s...@g...com>

    niedziela, 23 stycznia 2022 o 03:50:45 UTC-6 Irokez napisał(a):
> [...]
    > zaraz po gwarancji, ale cóż ja głupi myślałem, że jak 14 z 14 dysków WD
    > Black padło to RED nie skona także w 4 lata?).

    Cos masz slabe te statsy. Ty sobie sprawdz czy te dyski nie maja jakos specjalnie
    ciezko u ciebie.
    Jak to multimedia nas to raczej nie masz duzych obciazen a mimo to ci padaja.
    Moze masz je ustawione ze co chwila zasypiaja i sie budza? Albo cos w podobny desen?
    Szczegolnie ze WD to raczej po lepszej stronie kreski sa.

    > Wcześniejszy wymieniłem na HGST Helium 8TB z obudowy WD Elements, ale
    > teraz mam informację że pakują tam już badziewne własne SMR'ry zamiast
    > Hitachi i skończyło się rumakowanie.

    Nie wszystko teraz jest smr ale niestety sporo i trzeba byc uwaznym przy zakupie.

> [...]
    > gdzie na tym 8TB jest pełno filmów, a na drugim który kona backupy zdjęć
    > i dokumentów (1 z 3 miejsc gdzie są dane) i sumarycznie mam tam poniżej

    Kona?
    Znaczy sie masz 197 w smarcie? To nie koniecznie oznaka konania.

    > Jak wstawię taki SMR Toshiby czy Seagate 4-5TB odczuję to jakoś?
    > Nie chcę płacić ponad 1000 zeta za Helowe HGST 10TB gdzie zajmę 1/10
    > powierzchni.

    SMR ma problem jak naraz duzo nadpisujesz. Wtedy on wewnetrznie musi nieco
    poprzestawiac dane.
    Jak w raidzie zaczyna sie przebudowa to czasem wewnetrzne realokacje/rezapisy trwaja
    tak dlugo ze kontroler mysli ze dysk umarl.
    To pewnie bedzie sukcesywnie adresowane w kontrolerach.
    Ale to tez powoduje ze te dane sa gesciej upakowane i latwiej je utracic (moja
    opinia).

    > O ile rozumiem problem SMR jest tylko przy RAID, odbudowa takich 8TB SMR
    > zajmuje miesiąc zamiast kilkunastu godzin.

    Nie zawsze. Moze byc tak ze i byle kopiowanie filmu na dysk zamiast leciec z
    predkoscia standardowa poleci np 5MB/sek.
    Tak jak popsuta karta sd.

    > Pozdrawiam
    >
    > PS. te na aledrogo "nowe" Seagate Enterprice Capacity za niewielkie
    > pieniądze to dobrze rozumiem że to wyczyszczony smart ze starych dysków?

    Kup sie przekonasz. Ja tego nie sprzedaje wiec ci nie powiem co im robia przy
    odswierzaniu.
    Jak sie sprzedawca chwali jakims certyfikatem to sprawdz czy da sie po numerze
    seryjnym sprawdzic czy cert prawdziwy.

    I do sedna:
    Nie wiesz co kupic?
    Kup najtanszy akceptowalny. Robisz backupy to jak padnie to kupisz nastepny.
    WD, Toshiba to u mnie standard. Zyja, czasem podnosi im sie 197 ale po masażu
    przechodzi.

  • 4. Data: 2022-01-24 07:41:08
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 24.01.2022 o 04:11, ptoki pisze:

    > Cos masz slabe te statsy. Ty sobie sprawdz czy te dyski nie maja jakos specjalnie
    ciezko u ciebie.
    Nie ma, QNAP.

    W sumie Redy padły 4 sztuki w 2 QNAP'ach u mnie, i u kumpla w tym samym
    okresie.

    Nie mają dobrej opinii:
    https://www.backblaze.com/blog/hard-drive-stats-for-
    2018/

    > Kona?
    > Znaczy sie masz 197 w smarcie? To nie koniecznie oznaka konania.

    Już padł wieczorem, zrobiłem z poziomu NAS'a test powierzchni, po tym
    restart NAS'a i już zamiast 1 mam 59 badów i NAS nie podmontował dysku.
    Wyciągnąłem.
    Koniec
    Dziś rozbiorę i z talerzyków będą podstawki pod piwo.

> [...]
    > WD, Toshiba to u mnie standard. Zyja, czasem podnosi im sie 197 ale po masażu

    Spróbuję upolować HGST.

    WD nie chcę, wyrzucać co 4 lata 1600 zeta nie bawi mnie tak jak to bawi WD.

    --
    Irokez

  • 5. Data: 2022-01-24 09:48:31
    Od: ptoki <s...@g...com>

    poniedziałek, 24 stycznia 2022 o 00:41:14 UTC-6 Irokez napisał(a):

    > Nie ma, QNAP.
    >
    > W sumie Redy padły 4 sztuki w 2 QNAP'ach u mnie, i u kumpla w tym samym
> [...]

    2/5% (zalezy ktory) to nie jest zla opinia.
    W porownaniu do tych felernych seagate ktore podchodzily chyba nawet pod 20% te WD
    nie odstaja jakos drastycznie od reszty ot sa rowno slabe a nie tak jak seagate albo
    dobre albo masakryczne...
    U ciebie padlo 14 z 14. to nie jest nawet tyle ile oczekiwane dla seagate...

    > Już padł wieczorem, zrobiłem z poziomu NAS'a test powierzchni, po tym
    > restart NAS'a i już zamiast 1 mam 59 badów i NAS nie podmontował dysku.

    Co znaczy "badów"? Bo jak tylko realokacje to bez sensu robisz.

> [...]
    > Spróbuję upolować HGST.
    >
    > WD nie chcę, wyrzucać co 4 lata 1600 zeta nie bawi mnie tak jak to bawi WD.

    Kup seagate, albo wyrzucisz po roku albo podzialaja 6 lat. Ale cos mi sie widzi ze u
    ciebie co innego je ubija a nie ichnia specyfika.

    Powtarzam, nawet w qnapie cos moze byc spartolone. Zajrzyj w statsy, podrzuc tutaj.
    Bo mam podejrzenie ze ci albo ten qnap je zarzyna jakims dziwnym zarzadzaniem albo
    dzieja sie u ciebie jakies inne cyrki.

    U siebie mam caly stosik dyskow i padniety mam tylko jeden w 3 lata.
    A w uzyciu jest ich dobre 20 sztuk z tych 3.5 calowych i kolejne 30 z laptopianych.
    I to od sasa do lasa.

  • 6. Data: 2022-01-24 13:47:54
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Moim zdaniem i QNAP i Synek mają kiepskie oprogramowanie do skanowania dysków (np.
    nie ma apek od producentów dysków), lepiej to
    robić na zewnątrz nawet pod Win.

  • 7. Data: 2022-01-24 17:02:48
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 24.01.2022 o 09:48, ptoki pisze:

    > Co znaczy "badów"? Bo jak tylko realokacje to bez sensu robisz.

    C5 = 57

    CrystalDiskInfo 8.12.5 (C) 2008-2021 hiyohiyo

    (04) WDC WD60EFRX-68L0BN1
    Enclosure : WDC WD60 EFRX-68L0BN1 USB Device (V=1F75, P=0611, pr1)
    Model : WDC WD60EFRX-68L0BN1
    Firmware : 82.00A82
    Serial Number : WD-WXQ1H26LNDMV
    Disk Size : 6001,1 GB (8,4/137,4/6001,1/6001,1)
    Buffer Size : Nieznany
    Queue Depth : 32
    # of Sectors : 11721045168
    Rotation Rate : 5700 RPM
    Interface : USB (Serial ATA)
    Major Version : ACS-2
    Minor Version : ACS-3 Revision 3b
    Transfer Mode : SATA/300 | SATA/600
    Power On Hours : 38650 godzin
    Power On Count : 95 razy
    Temperature : 20 C (68 F)
    Health Status : uwaga
    Features : S.M.A.R.T., NCQ
    APM Level : ----
    AAM Level : ----
    Drive Letter : G: H: I: J: K:

    -- S.M.A.R.T. ----------------------------------------------------
    ----------
    ID Cur Wor Thr RawValues(6) Attribute Name
    01 200 199 _51 00000000000B Liczba błędów odczytu
    03 211 196 _21 0000000020F9 Czas do "rozkręcenia" talerzy dysku
    04 _92 _92 __0 000000001FAC Ilość cykli start/stop
    05 200 200 140 000000000000 Ilość realokowanych sektorów
    07 100 253 __0 000000000000 Liczba błędów pozycjonowania
    09 _48 _48 __0 0000000096FA Czas pracy dysku
    0A 100 100 __0 000000000000 Liczba prób uruchomienia osi napędowej dysku
    0B 100 253 __0 000000000000 Liczba prób kalibracji
    0C 100 100 __0 00000000005F Ilość włączeń dysku
    C0 200 200 __0 00000000003B Ilość wyłączeń spowodowanych odcięciem zasilania
    C1 198 198 __0 0000000022F7 Ilość cykli obciążenia/odciążenia
    C2 132 108 __0 000000000014 Temperatura dysku
    C4 200 200 __0 000000000000 Liczba operacji realokacji
    C5 200 200 __0 000000000039 Liczba sektorów niestabilnych (oczekujących
    na remapowanie)
    C6 100 253 __0 000000000000 Ilość nie naprawionych sektorów
    C7 200 200 __0 000000000000 Liczba błędów CRC podczas pracy w trybie
    Ultra DMA
    C8 100 253 __0 000000000000 Liczba błędów zapisu

    --
    Irokez

  • 8. Data: 2022-01-24 17:52:46
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 24.01.2022 o 13:47, ąćęłńóśźż pisze:
    > Moim zdaniem i QNAP i Synek mają kiepskie oprogramowanie do skanowania
    > dysków (np. nie ma apek od producentów dysków), lepiej to robić na
    > zewnątrz nawet pod Win.

    No to próba odpalenia testów, dysk bezpośrednio pod port SATA-III 6Gbit:

    WD Data Lifeguard Diagnostic for Windows v1.37:
    Status code = 07 (Failed read test element)

    Western Digital Dashboard Version: 3.4.2.9:
    "Rozszerzony test diagnostyczny został zakończony. Wykryto co najmniej
    jeden problem. Błąd z kodem: 7"

    :-/

    --
    Irokez

  • 9. Data: 2022-01-24 19:19:39
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Możesz skasować dane z dysku przy próbie naprawy?
    Jeśli tak to spróbuj z konsoli: diskpart -> clean all (troche trwa nawet wiele godzin
    i na oko nic się nie dzieje, ale Task Manager
    pokazuje aktywność i transfer podpiętego HDD).

    -----

  • 10. Data: 2022-01-24 20:29:57
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 24.01.2022 o 19:19, ąćęłńóśźż pisze:
    > Możesz skasować dane z dysku przy próbie naprawy?

    Mogę mu nawet śrubki powykręcać a do talerzy dynamo podpiąć na czas
    testu żeby trochę energii odzyskać ;) (ta wiem, nic nie ginie)

    > Jeśli tak to spróbuj z konsoli: diskpart -> clean all (troche trwa nawet
    > wiele godzin i na oko nic się nie dzieje, ale Task Manager pokazuje
    > aktywność i transfer podpiętego HDD).

    Nie wiem czy jest sens ożywiać trupa na kilka godzin/dni.
    Już jeden był w 18 wieku ;)

    --
    Irokez