  • 111. Data: 2019-12-09 21:14:27
    Temat: Re: Dywagacje na temat rdzy
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Szybkość korozji atmosferyczne niczym nie zabezpieczonej stali to w miejscu w jakim
    żyjemy ok 0,3mm/rok. Szybkość korozji cynku w tych samych warunkach jest ok 6 razy
    wolniejsza. Czyli ok 0,05mm/rok. Mniej więcej ok 0,05mm ma powloka cynkowa na
    blachach karoseryjnych. Jesli blacha na samochód jest ocynkowana to z samej szybkości
    korozji widać że zeby dac 7 lat gwarancji to potrzebna jest powloka 0,35mm cynku.
    Czyli to nie cynk daje kilkuletnią odporność na korozję. Powloki fosforanowe to
    powloki konwersyjne. Są bardzo cienkie. W przemyśle motoryzacyjnym stosowane są
    powloki o grubosci 0,01-0,02mm. Takie powloki są za cienkie zeby zabezpieczaly przed
    korozja. Do czasowego zabezpieczania przed korozja stosuje się powloki fosforanowe
    minimum 10 razy grubsze. Czyli mamy korodujaca stal i dwie powloki które wcale albo
    słabo zabezpieczaja przed korozja. To co zabezpiecza przed korozja. Farba zabezpiecza
    przed korozja. Pierwsza warstwa farby nakładana jest w procesie zbliżonym do
    galwanicznego. Tak nakładana farba tworzy pierwsza powłokę która jest szczelna i
    ciągła na całej karoserii. Ale ma wade, jest cienka. Kolejna warstwę nakłada się
    przez zanurzenie i wyobracanie całej karoserii w wannie z farba. W zależności od ceny
    samochodu może być powtorzony proces zanurzenia karoserii w wannie z farba. Potem są
    powloki lakiernicze dla oka. Po co w tym wszystkim warstwa fosforanowa która nie daje
    zabezpieczenia przed korozja? Warstwa fosforanów ma rozbudowana powierzchnię i super
    dobrze trzyma się poprzednich warstw bez względu czy są stalowe czy cynkowe. Takiej
    warstwy super dobrze trzyma się pierwsza warstwa farby podkładowej nakladanej z
    użyciem pradu elektrycznego. To po co w takim razie cynk na blasze? Goła stal bardzo
    szybko koroduje. W niekorzystnych warunkach zanim by trafila pod prasy pojawiła by
    się na niej korozja. Trzeba by ją było chemicznie albo mechanicznie usuwać. Jesli by
    się porobily wżery to trzeba by było blachę szlifować bo wzery mogły by być widoczne
    pod lakierem. Stosowanie ciężkich woskowych warstw na gołej stali wymagało by ich
    usunięcia przed tloczeniem. To wszystko kosztowalo by o wiele drozej niz bardzo
    cienka warstwa cynku. Drugi powód jest taki że cynk należy do metali śliskich, jest
    składnikiem stopów lozyskowych. Trudno go pomalować ale przy tloczeniu wymaga
    mniejszych ilości lżejszych smarów czy olejow. Warstwa cynku na blasze karoseryjne
    jest tak cienka ze nie tworzy ciągłej powloki co widać na zdjęciach jakie dales. Nie
    bądź ekspertem tylko staraj się myśleć samodzielnie.

  • 112. Data: 2019-12-10 09:06:10
    Od: Mirek Ptak <n...@n...pl>

    On 2019-12-09 21:14, Zenek Kapelinder wrote:
    [...]

    JPRD...

    Bez pełnego cytowania, bo za dużo edycji by mnie to kosztowało, ale
    spójrzmy pobieżnie na te cytaty z podręcznika wydanego w latach 50
    ubiegłego wieku (język i podobieństwo do stosowanych wtedy procesów na
    to wskazuje).

    > W przemyśle motoryzacyjnym stosowane są powloki o grubosci
    > 0,01-0,02mm. Takie powloki są za cienkie zeby zabezpieczaly przed
    > korozja.

    Z grubsza racja co do grubości choć to bardziej jest 10-50um. Bzdurą
    jest zdanie drugie - otóż powłoka, która daje około 80-90% całej
    odporności na korozję, czyli kataforeza ma około 20um. W zasadzie ta
    warstwa by wystarczyła, ale inne warstwy maja też swoje znaczenie - nie
    tylko dekoracyjne - zabezpieczają kataforezę przed uszkodzeniami
    mechanicznymi i przede wszystkim przed promieniowaniem UV, na które to
    ta powłoka jest zupełnie nieodporna.

    Napiszesz: Ha a nie mówiłem - farba zabezpiecza! Owszem, ale dyskusja
    jest o twoich wyssanych z palca rewelacja jakoby samochody nie były
    produkowane z ocynkowanej blachy.

    Idziemy dalej:
> [...]
    > czy są stalowe czy cynkowe. Takiej warstwy super dobrze trzyma się
    > pierwsza warstwa farby podkładowej nakladanej z użyciem pradu

    Chociaż tu sporo prawdy. Tak, warstwa fosforanów cynku i żelaza (obecnie
    coraz częściej też cyrkonu) ma za zadanie zwiększyć adhezję kataforezy
    (to ta twoja "farba podkładowa nakładana z użyciem prądu"), ale nie
    zawsze super mocno trzyma się poprzednich warstw - patrz casus Lanosów
    zdrapek :)

    > Stosowanie ciężkich woskowych warstw na gołej stali wymagało by ich
    > usunięcia przed tloczeniem.

    Nie bardzo wiem, czemu woskowanej blachy nie można tłoczyć, ale
    woskowało się chyba własnie w tych latach 50 ubiegłego wieku :).
    Blachy ocynkowane i nieocynkowane (coraz trudniej zresztą takie kupić i
    czasem bywają droższe jak słyszałem od tych ocynkowanych) zabezpiecza
    się na czas transportu specjalnymi olejami, których oczywiście nie usuwa
    się do tłoczenia i spawania. Dopiero na lakierni w procesie
    przygotowania powierzchni karoseria jest odtłuszczana.

    > Warstwa cynku na blasze karoseryjne jest tak cienka ze nie tworzy
    > ciągłej powloki co widać na zdjęciach jakie dales.

    Czytaj zanim coś napiszesz - te zdjęcia były robione w celu
    identyfikacji defektu - powłoka normalnie jest szczelna.
    Z drugiej strony (gdyby takie defekty sie nie pokazywały) to w
    przeciwieństwie do powłok np chromowych nie musi być szczelna, bo
    ochrona antykorozyjna powłoki cynkowej dział świetnie również w razie
    braku szczelność.

    A teraz mała ściągawka jak wygląda proces malowania samochodów od
    wejścia na lakiernię u 90% producentów na świecie:
    1 - odtłuszczanie
    2 - płukanie (dalej płukania pomijam, bo nic nie wnoszą :) )
    3 - aktywacja
    4 - Fosforanowanie (cyrkonowanie)
    5 - pasywacja

    Całość tego procesu to tzw pretreatment - przygotowanie powierzchni po
    naszemu.

    6 - e-coat (kataforeza - dawniej bywała też anaforeza)

    tu nakładane są jeszcze niektóre uszczelniacze, ale to nie malowanie :)

    7 - podkład (coraz częściej proces jest zmieniany na 3-wet, gdzie
    funkcję primera spełnia dodatkowa warstwa bazy)
    8 - Base Coat (to ta warstwa dająca kolor i efekt :) )
    9 - Clear Coat

    Wykuj na blachę i stosuj w przyszłości :)
    Dodatkowo przypominam - blachy stalowe w samochodówce od lat są
    OCYNKOWANE u większości producentów.

    Pozdro
    --
    Mirek Ptak
    kolczan( a t )outlook(kropek) c om

  • 113. Data: 2019-12-10 09:09:09
    Od: Mirek Ptak <n...@n...pl>

    Jeszcze jedno - jedynym etapem malowania zanurzeniowego jest kataforeza
    - wszystkie inne warstwy nakładane są natryskowo!
    Zanurzeniowo nakładany podkład widziałem ostatnio w końcówce lat 90 w
    FSC Lublin przy malowaniu ram Żuka :)

    Pozdro

  • 114. Data: 2019-12-10 12:15:01
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2019-12-10 o 09:06, Mirek Ptak pisze:

    > Dodatkowo przypominam - blachy stalowe w samochodówce od lat są
    > OCYNKOWANE u większości producentów.

    Nie kwestionuję, ale z ciekawości zapytam.
    Przecież te elementy karoseryjne są w procesie "składania"
    nadwozia potem spawane, zgrzewane - warstwa ocynkowana
    w tym nie przeszkadza? (uszkodzenia, opary przy spawaniu itp)
    Pomijam już uszkodzenia stosunkowo miękkiej warstwy
    w procesach tłoczenia czy gięcia.
    Czy to jest pomijalne, nie zachodzi czy coś innego?

  • 115. Data: 2019-12-10 14:04:09
    Od: Mirek Ptak <n...@n...pl>

    On 2019-12-10 12:15, cef wrote:

> [...]
    > Pomijam już uszkodzenia stosunkowo miękkiej warstwy
    > w procesach tłoczenia czy gięcia.
    > Czy to jest pomijalne, nie zachodzi czy coś innego?

    Nie mam wiedzy z tłoczni i spawalni takiej jak z lakierni niestety, ale
    skoro te blachy są tłoczone i spawane bez większych problemów to
    widocznie to nie przeszkadza i nie uszkadza się ten ocynk w tym procesie.
    Przypadek z którego wysyłałem to zdjęcia przekrojów dotyczył przednich
    błotników wykonanych ze stali cynkowanej jakimś nowym sposobem (chyba
    walcowanie na zimno) dla samochodówki. Proces poprawili i problemy się
    skończyły.

    Pozdrawiam - Mirek

  • 116. Data: 2019-12-10 18:29:56
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Warstwa cynku o grubosci kilku kilometrow nie stanowi skutecznego zabezpieczenia
    przed korozja samochodu. W ten sposób zabezpieczaja blachę na czas transportu zeby
    nie zardzewiała bo by mieli więcej pracy w fabryce.

  • 117. Data: 2019-12-11 07:42:18
    Od: Mirek Ptak <n...@n...pl>

    On 2019-12-10 18:29, Zenek Kapelinder wrote:
    > Warstwa cynku o grubosci kilku kilometrow nie stanowi skutecznego zabezpieczenia
    przed korozja samochodu. W ten sposób zabezpieczaja blachę na czas transportu zeby
    nie zardzewiała bo by mieli więcej pracy w fabryce.

    Nie pij tyle - EOD