  • 161. Data: 2022-05-01 18:36:38
    Temat: Re: EdW - R.I.P?
    Od: Collie <p...@b...pl>

    W niedzielę, 1.05.2022 o 12:01, Grzegorz Niemirowski napisał:

    > Nie mam pojęcia po co to wszystko napisałeś. Odstaw Internet. Kłóć się
    > PWN-em jeśli uważasz, że probat inacze się tłumaczy.

    Nie tylko o tym nie masz pojęcia, a z internetem mów do lustra.
    Albowiem od dwóch tysięcy lat (nad Wisłą od tysiąca, po zejściu
    z drzewa) starorzymskie exceptio probat regulam tłumaczone jest na
    nasze jako wyjątek potwierdza regułę, a tylko Tobie się uwidziało, że
    > ktoś kiedyś źle przetłumaczył
    tę łacińską maksymę, bo tak wyczytałeś na jakiejś stronce w internetach.

    > Znam tę wypowiedź, też jest na tamtej stronie. Jak widzisz, nie wynika z
    > niej, że wyjątek potwierdza regułę. Bańko pisze o spostrzeganiu, dodatkowym
    > zrozumieniu. A w 99% przypadków ludzie nie używają tego przysłowia tak jak
    > napisał Bańko, lecz całkiem bezsensownie.

    Uważam, że wręcz przeciwnie: 99% wykształconych ludzi używa wspomnianej
    maksymy tak jak Pan Bóg, czyli profesor Bańko przykazał, a tylko 1%
    internetowych na Google wykształciuchów twierdzi tak jak Ty, iż "ktoś
    kiedyś źle przetłumaczył" to z łacińskiego na nasze.

    --
    Collie

  • 162. Data: 2022-05-01 19:20:48
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    Collie <p...@b...pl> napisał(a):
> [...]
    > ktoś kiedyś źle przetłumaczył
    > tę łacińską maksymę, bo tak wyczytałeś na jakiejś stronce w internetach.

    Nie uwidziało mi się, PWN potwierdza. Zapytaj też kogoś, kto zna łacinę. Jak
    na razie to Ty się wymądrzasz. Jednego językoznawcę olałeś a drugiego nie
    zrozumiałeś. Co jest zabawne, bo im bardziej w tych postach ukazujesz się
    jako lepiej wykształconego, tym bardziej wychodzi Twoja ignorancja. Tekst o
    zejściu z drzewa też jest symptomatyczny. Uczepiłeś się jednego cytatu z
    Bańki, który nawet nie pisze, że to tłumaczenie jest właściwe, i nim
    wymachujesz jako jakimś ostatecznym wyjaśnieniem wszystkim problemów z tym
    przysłowiem.

    Nie wiem też po co mi piszesz o tysiącach lat. Błąd długo powtarzany nadal
    jest błędem.

    Zauważ też jedną rzecz: w ogóle nie odniosłeś się do tego, czy wyjątki
    potwierdzają regułę czy nie. Zacząłeś brnąć w kwestie językowe oraz
    obrażanie mojej osoby, a nie napisałeś niczego na obronę tego głupiego
    tłumaczenia. Przykład Bańki jest analogiczny do wyrażenia "1+1=3". Nie jest
    ono prawdziwe, ale stosuje się je w marketingu przy promocjach jako
    zaznaczenie, że przy zakupie dwóch rzeczy dostajesz jakiś gratis. Wtedy jest
    poprawne jako przenośnia. Ale nadal 1+1=2.

    > Uważam, że wręcz przeciwnie: 99% wykształconych ludzi używa wspomnianej
    > maksymy tak jak Pan Bóg, czyli profesor Bańko przykazał,

    Nadal nie podajesz żadnych przykładów. Zresztą nawet gdyby ci wykształceni
    tak mówili, to wciąż pozostaje większość używająca tego przysłowia
    niewłaściwie. Co pisałem poprzednio i sam teraz potwierdziłeś :)

    > a tylko 1%
    > internetowych na Google wykształciuchów twierdzi tak jak Ty, iż "ktoś
    > kiedyś źle przetłumaczył" to z łacińskiego na nasze.

    Na Wikipedii masz dobry artykuł o tej nieszczęsnej maksymie. Jest rozpisane
    z różnych stron co jest z nią nie tak. Może Cię przekona skoro PWN to dla
    Ciebie wykształciuchy.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Exception_that_proves_
    the_rule

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 163. Data: 2022-05-02 00:09:00
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    Arnold Ziffel wrote:

    > Dlaczego słabo zdefiniowane?

    Bo to jest gradient potencjału pola elektrycznego, tj. już "na wejściu"
    ten potencjał musi być zdefiniowany jednoznacznie. Tak jest w przypadku
    pól elektrostatycznych (zachowawczych), ale nie w przypadku ogólnym, gdy
    pojawia się zmienne pole magnetyczne. Wtedy napięcie między dwoma
    punktami zaczyna zależeć od wyboru ścieżki między tymi punktami, a
    ścieżkę możesz wybrać dowolnie -- a więc i napięcie.

    > Ciekawe. Rezystancję ma zerową, więc energia nie rozproszy się jako
    > ciepło. Intuicyjnie czuję, że magnesu nie da się wsunąć, bo będzie stawiał
    > opór -- w idealnym przypadku nieskończony.

    Intuicja Cię zawiodła, da się. Zerowa rezystancja drutu nadprzewodzącego
    nie implikuje, że pole elektryczne też będzie zerowe, a ściślej:
    wszędzie zerowe.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 164. Data: 2022-05-02 00:48:33
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Piotr Wyderski <b...@p...com> wrote:

> [...]
    > punktami zaczyna zależeć od wyboru ścieżki między tymi punktami, a
    > ścieżkę możesz wybrać dowolnie -- a więc i napięcie.

    No tak, jeśli schodzimy tak niskopoziomowo, to wydaje się, że masz rację
    (wydaje się, bo nie mam na tyle dużej wiedzy, żeby patrzeć na to w ten
    sposób; choć temat jest ciekawy).

    Generalnie napięcie, o którym myśli się w elektronice (gdzie poruszamy się
    w zamkniętych obwodach, a między każdym punktem jest zdefiniowana ścieżka)
    i potencjał elektrostatyczny między izolowanym punktami wydają się czymś
    różnym, a przecież wcale nie są.

    > Intuicja Cię zawiodła, da się. Zerowa rezystancja drutu nadprzewodzącego
    > nie implikuje, że pole elektryczne też będzie zerowe, a ściślej:
    > wszędzie zerowe.

    Ale chyba nie może mieć żadnego gradientu na powierzchni tego drutu?

    To co się stanie? W co zmieni się tutaj energia zużyta na włożenie magnesu
    do cewki? Bo zakładam, że jakiś opór podczas wkładania będzie -- a może
    właśnie nie będzie żadnego?

    --
    Siedzą dwie muchy przy gównie. Jedna pierdnęła, na to druga :
    - No wiesz, przy jedzeniu!!!

  • 165. Data: 2022-05-02 06:00:58
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    Arnold Ziffel wrote:

    > No tak, jeśli schodzimy tak niskopoziomowo, to wydaje się, że masz rację
    > (wydaje się, bo nie mam na tyle dużej wiedzy, żeby patrzeć na to w ten
    > sposób; choć temat jest ciekawy).

    "Electricity and Magnetism", Purcell E., Morin, D., Cambridge University
    Press, wydanie trzecie, w rozdziale 7 twierdzi podobnie.

> [...]
    > i potencjał elektrostatyczny między izolowanym punktami wydają się czymś

    Bo w elektronice zakłada się uproszczony obraz sytuacji: pola
    elektryczne i magnetyczne są rozdzielone tak długo, jak jest Ci to na
    rękę. Zapominasz sobie o nich i przypominasz stosownie do potrzeb.
    Dzięki temu możesz rysować przeróżne sieci i je sobie analizować
    (quasi)statycznie. Paradoksalnie przecież nawet teorioobwodowa cewka nie
    odwołuje się niemal wcale do pola magnetycznego: to jest element
    spełniający pewne równanie różniczkowe opisujące zależność między dV/dt
    i dI/dt -- jak ona to robi, nikogo nie obchodzi. Fizyczna cewka sprzęga
    się magnetycznie do wszystkiego w okolicy.

    Z jednej strony zyskujesz olbrzymią wygodę uproszczonego modelowania,
    z drugiej... prawa Kirchhoffa, prawdziwe dla pola zachowawczego, nie
    wchodzą w skład praw Maxwella, a prawo Faradaya tak, bo działa zawsze (w
    ramach klasycznej teorii elektromagnetyzmu). Póki o tym pamiętasz, to
    problemu nie ma.

    > Ale chyba nie może mieć żadnego gradientu na powierzchni tego drutu?

    Właśnie dokładnie odwrotnie: gradient może być tylko na powierzchni tego
    drutu, a nie w objętości, jak to ma miejsce w przewodnikach. Prawo
    Faradaya działać nie przestaje, więc popłyną prądy *powierzchniowe*.

    > To co się stanie? W co zmieni się tutaj energia zużyta na włożenie magnesu
    > do cewki?

    W energię prądów płynących po powierzchni nadprzewodnika. Poza tym
    będzie tak samo, jak z cewką z miedzi.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 166. Data: 2022-05-02 15:44:50
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Piotr Wyderski <b...@p...com> wrote:

    > "Electricity and Magnetism", Purcell E., Morin, D., Cambridge University
    > Press, wydanie trzecie, w rozdziale 7 twierdzi podobnie.

    Podobnie, tzn. że pojęcie jest słabo zdefiniowane?

> [...]
    > i dI/dt -- jak ona to robi, nikogo nie obchodzi. Fizyczna cewka sprzęga
    > się magnetycznie do wszystkiego w okolicy.

    To prawda. Warto mieć świadomość tych zjawisk, ale konstruując pewien
    uproszczony model myślowy nie zaprzątamy sobie nimi głowy.

> [...]
    > Faradaya działać nie przestaje, więc popłyną prądy *powierzchniowe*.

    > W energię prądów płynących po powierzchni nadprzewodnika. Poza tym

    Popłyną prądy, ale nie będzie spadków napięć (bo nie ma rezystancji, na
    której te spadki miałyby wystąpić)? Kiedy te prądy przestaną płynąć? W
    co zmieni się ich energia?

    --
    Zamienie tesciowa na psa. Moze byl wsciekly.