  • 1. Data: 2021-09-05 16:55:38
    Temat: Fotowoltaika, degradacja od napięcia (PID)
    Od: M M <m...@g...com>

    Sporo jest na ten temat informacji, ale dotyczą głównie starszych modułów PV,
    producenci nowych piszą że są PID-free. Problem ponoć polega na migracji jonów Na+
    ze szkła do struktury fotoogniwa, zwłaszcza przy ujemnym końcu stringu (tam
    najsilniej przyciąga pole elektryczne). Są nawet firmy które drogo sprzedają
    opatentowane pudełka które mają odwracać ten efekt podając dudatnie napięcie w nocy
    kiedy panele nie pracują. Ale wszystko pisane kilka lat temu, przejmować się tym czy
    faktycznie problem został już rozwiązany a pudełka służą wyciąganiu kasy? Ktoś się z
    tym spotkał w praktyce w naszych warunkach klimatycznych, czy problem jest raczej w
    miejscach bardziej gorących i wilgotnych niż PL?

  • 2. Data: 2021-09-06 13:52:10
    Temat: Re: Fotowoltaika, degradacja od napięcia (PID)
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    M M <m...@g...com> wrote:

    > Ktoś się z tym spotkał w praktyce w naszych warunkach klimatycznych, czy
    > problem jest raczej w miejscach bardziej gorących i wilgotnych niż PL?

    Nie wiem czy to ten efekt, ale założyłem kiedyś (ze dwa lata temu) do
    samochodu panel słoneczny, konkretnie ten (polikrystaliczny):

    http://allegro.pl/item7352156016.html

    Panel znajduje się po wewnętrznej stronie szyby i obecnie zachowuje się
    dziwnie. Mierzony multimetrem podaje napięcie (ok. 16V czyli mniej niż
    Uoc), ale nie daje prądu (niemierzalne wartości, miernik wskazuje zero).

    Przegrzał się pewnie (nagrzewanie samego panelu + wysoka temperatura w
    samochodzie), ale jakie konkretnie fizyczne zjawisko go zabiło, tego nie
    wiem. Mam go nadal, mogę oddać jeśli chcesz zrobić jakieś testy.

    --
    Na egzaminie koncowym z anatomii w akademii medycznej profesor zadaje
    studentce wydzialu lekarskiego pytanie:

  • 3. Data: 2021-09-08 14:38:30
    Od: M M <m...@g...com>

    Tylko jeden panel, napięcie niskie - raczej inne zjawiska, naprężenia cieplne, jak
    był wożony w samochodzie po naszych drogach to też drgania.
    PID występuje przy wysokich napięciach (dużo paneli łączonych szeregowo), ujemnych
    względem uziemionej ramy panela.
    Zależy też od konstrukcji falownika, w wolnej chwili spróbuję zmierzyć napięcie na
    wejściu DC (minus) falownika względem ziemi.
    Wiadomo tyle że na wejście wchodzi (odizolowane od wszystkiego) 80-500V DC a na
    wyjściu jest 230V AC jednofazowe, moc max 3kW.
    Mam odłączanie paneli stycznikiem w skrzynce na dachu. Mogę odłączać na noc i wtedy
    podawać dodatnie napięcie (+600V łatwo uzyskać z sieci prostym podwajaczem) przez
    duży rezystor (wydajność prądowa wystarczy znikoma, tylko upływność izolacji), jeśli
    faktycznie miałoby to w czymś pomóc.

  • 4. Data: 2021-09-10 14:27:30
    Od: M M <m...@g...com>

    Sprawdzając oscyloskopem na minusie paneli podczas pracy falownika, mam średnio -160V
    i nałożony sinus (spłaszczony tak jak w sieci) od -320V do około zera (czyli p-p jak
    połowa napięcia sieci). Prawdopodobnie minus paneli wspólny z minusem mostka H
    połączonego z siecią, a plus paneli przez step-up (MPPT) do plusa tego mostka.
    Falownik jednofazowy Growatt MIN 3000 TL-XE. Napięcie ujemne, choć niezbyt duże w
    porównaniu z większymi instalacjami 3-fazowymi. Może i do regeneracji wystarczy
    najprostszy prostownik jednopołówkowy z sieci (duży rezystor, dioda, własna pojemność
    paneli do ziemi), zaszkodzić nie powinno :)