  • 1. Data: 2021-09-05 23:06:13
    Temat: Złącze DC zamiast gniazda zapalniczki
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Cześć,

    Namnożyło mi się trochę urządzeń zasilanych z samochodu, z akumulatorów
    przenośnych i ogólnie z zasilaczy 12V, a standardem jest tu niestety
    gniazdo zapalniczki samochodowej. Wielkie, nieporęczne, mające tendencję
    do rozłączania się na wybojach i ogólnie słabego kontaktu. Gniazdo, które
    nigdy nie było przeznaczone do zasilania, bo jego przeznaczeniem było
    włożenie do niego zapalniczki samochodowej.

    Chcę we wszystkich swoich urządzeniach tego typu powymieniać złącza na
    jakiś jednolity standard. Potrzebuję złącza, które:

    - nie będzie drogie (cena rzędu 3-4 zł / sztukę a nie 15 zł / sztukę)

    - będzie rozsądnie małe (rozsądnie, czyli nie takie wielkie bydlę, jak
    gniazdo i wtyk zapalniczki)

    - wytrzyma minimum 10A, więcej z jednego gniazda nie pobieram

    - będzie miało pewny styk, nie będzie miało tendencji do rozłączania się
    (żadnych sprężyn wypychających, jak w gnieździe zapalniczki)

    - będzie łatwe w podłączaniu i rozłączaniu -- żadnych zatrzasków,
    wkręcania, podważania itd.

    - gniazdo (to, co umownie nazywam gniazdem, będzie zasilane a to, co
    umownie nazywam wtykiem, będzie odbierało zasilanie) nie będzie miało
    wystających pinów, w które może wpaść jakaś śrubka i zrobić zwarcie

    - kable będą zabezpieczone, nie będą wystawały gołe luzem

    - wtyk może występować tylko w wersji na kabel, ale gniazda chciałbym i na
    kabel i do obudowy

    Po głowie chodzi mi albo coś tego typu:

    https://allegro.pl/oferta/zlacze-wtyk-gniazdo-katowe
    -2-pin-15a-300v-8612327614
    https://allegro.pl/oferta/zlacze-wtyk-gniazdo-ot-pro
    ste-2-pin-15a-300v-9655559058

    albo (ku temu się skłaniam) XT30:

    https://allegro.pl/oferta/xt30u-10-szt-5par-konektor
    -amass-oryginal-m-f-7808991042
    https://allegro.pl/oferta/xt30-konektor-para-xt-30-w
    tyk-gniazdo-wtyczka-35a-10079027499

    Jest też na panel, ale tylko ta jedna oferta:

    https://allegro.pl/oferta/xt30g-m-zlacze-wtyk-xt30g-
    m-na-panel-9748456106

    Co myślicie? Czego wy używacie i jak wam się to sprawdza? Jeśli XT30, to
    czy zasilana jest część męska, czy żeńska? Ja chciałbym zasilać żeńską (bo
    jest mniejsza szansa na wpadnięcie tam jakiejś śrubki, drucika itd.), ale
    może lepiej męską?

    Nie podoba mi się ten brak osłonki na przewody. Widziałem, że zakłada się
    tam koszulki termokurczliwe, ale na ile taka koszulka zabezpieczy i
    przewód (będzie robiła za odgiętkę), żeby nie urwał się po miesiącu?

    --
    Na egzaminie koncowym z anatomii w akademii medycznej profesor zadaje
    studentce wydzialu lekarskiego pytanie:

  • 2. Data: 2021-09-05 23:36:29
    Temat: Re: Złącze DC zamiast gniazda zapalniczki
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:63b317d0-a733-4dc9-9cb2-aea181397f17@hootervil
    le.invalid>
    user Arnold Ziffel pisze tak:

    > Co myślicie? Czego wy używacie i jak wam się to sprawdza?

    my używamy canon 15 pin
    trzyma panie jak beton
    mamy i na kabel i na pcb kombinacje
    minimum dwa styki na przewod
    lutuje pomiedzy 2,5mm2

    mamy przetwornice na 12v na 5v i 5v w tym zlaczu

    https://www.hacker-motor-shop.com/hacker_e/prodpic/D
    -Sub-connector-15pin-plug-socket-A85071_b_0.JPG
    https://www.hacker-motor-shop.com/hacker_e/prodpic/D
    -Sub-connector-15pin-plug-socket-A85071_b_1.JPG

    --
    Piter

    człowiek chciał być królem planety
    więc matka natura dała mu koronę

  • 3. Data: 2021-09-06 01:52:33
    Od: M M <m...@g...com>

    https://en.wikipedia.org/wiki/ISO_4165
    Pamiętam z dzieciństwa (wczesne lata 80-te) że w samochodzie Wartburg było takie
    gniazdo.
    Pewniej trzymało od "zapalniczki" - i komu to przeszkadzało...

  • 4. Data: 2021-09-06 09:56:26
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    niedziela, 5 września 2021 o 23:36:07 UTC+2 PiteR napisał(a):
    > in <news:63b317d0-a733-4dc9...@hooterville.invalid>
    > my używamy canon 15 pin
    > trzyma panie jak beton
    > mamy i na kabel i na pcb kombinacje
    > minimum dwa styki na przewod
    > lutuje pomiedzy 2,5mm2
    >
    > mamy przetwornice na 12v na 5v i 5v w tym zlaczu

    A po co grubasek DA-15, nie styknie DE-9? Ew. DE-15?
    Skoro starczą 2 styki na przewód?
    Mocniej trzyma czy w obudowę od DE-9 nie wejdzie przetwornica (MAX232 wchodzi)?

  • 5. Data: 2021-09-06 10:01:56
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

> [...]
    > tam koszulki termokurczliwe, ale na ile taka koszulka zabezpieczy i
    > przewód (będzie robiła za odgiętkę), żeby nie urwał się po miesiącu?

    XT30 jest maleńkie, będziesz miał trudności z trafieniem, na przykład w
    rękawiczkach. Ja używam xt60.
    Osłonki są, ale rzeczywiście takie sobie. Niemniej jednak nigdy nie
    urwałem żadnego kabelka (przewody są dość grube).

    P.P.

  • 6. Data: 2021-09-06 11:07:09
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Arnold,

    Sunday, September 5, 2021, 11:06:13 PM, you wrote:

> [...]
    > jakiś jednolity standard. Potrzebuję złącza, które:
    > - nie będzie drogie (cena rzędu 3-4 zł / sztukę a nie 15 zł / sztukę)

    Jest standard gniazd samochodowych mini. Ale nie kosztuje 3-4 PLN
    https://allegro.pl/oferta/komplet-mini-gniazdo-zapal
    niczki-wtyk-12v-24v-5076830056

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 7. Data: 2021-09-06 11:52:54
    Od: M M <m...@g...com>

    poniedziałek, 6 września 2021 o 11:07:12 UTC+2 RoMan Mandziejewicz napisał(a):
    > Jest standard gniazd samochodowych mini. Ale nie kosztuje 3-4 PLN
    > https://allegro.pl/oferta/komplet-mini-gniazdo-zapal
    niczki-wtyk-12v-24v-5076830056

    To chyba to samo co ISO 4165, zwane też DIN (norma niemiecka).
    Tanie nie są, ale może niektóre urządzenia mają wtyki uniwersalne pasujące bez
    przeróbek.
    Istotne że środkowy pin (+) jest w gnieździe ściskany po bokach.
    No i standard to standard, w niektórych pojazdach nadal stosowane.

  • 8. Data: 2021-09-06 13:02:38
    Od: m4rkiz <m...@m...od.wujka.na.g.com>

    > Czego wy używacie i jak wam się to sprawdza?

    Superseal do częsciej i konektory 6,3
    https://allegro.pl/oferta/2x-konektor-6-4mm-wtyk-gn-
    w-obudowie-4kpl-1826-10537018233
    do rzadziej rozłączanych, sprawdza się dobrze, ale chyba ani jedno ani drugie nie ma
    złącza do obudowy.

  • 9. Data: 2021-09-06 13:10:26
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmaildotcom> wrote:

    > XT30 jest maleńkie, będziesz miał trudności z trafieniem, na przykład w
    > rękawiczkach. Ja używam xt60.

    O, i to wydaje się być super pomysł. Właściwie to nie zauważyłem, że XT30
    jest takie małe. Masz doświadczenia z tymi wariantami?

    https://allegro.pl/oferta/xt60h-f-zlaczka-zenska-z-o
    slonka-amass-oryginal-9848855322
    https://allegro.pl/oferta/xt60h-m-zlaczka-meska-z-os
    lonka-amass-oryginal-9848559680
    https://allegro.pl/oferta/xt60e-m-konektor-zlaczka-w
    tyk-przykrecany-amass-10793540046

    Szkoda że nie ma (przynajmniej ja nie znalazłem) wersji żeńskiej na panel,
    bo chciałbym użyć żeńskiej jako źródeł a męskiej jako odbiorników, a tak
    to trzeba będzie odwrotnie...

    Jak z tymi osłonkami? Nie spadają? Pomieszczą okrągły przewód 2.5mm2 (taki
    jak do 230V, dwużyłowy, z podwójną izolacją)? Czy dać sobie z nimi spokój
    i od razu zakładać termokurcze?

    --
    Przebiega zając przez jezdnię, aż tu nagle się potknął. A jako, że zające
    maja 2 duże wystające zęby, to wbił się tymi zębami w asfalt. Próbuje

  • 10. Data: 2021-09-06 13:41:10
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

> [...]
    > jak do 230V, dwużyłowy, z podwójną izolacją)? Czy dać sobie z nimi spokój

    Mam dokładnie takie jak w linkach. Osłonka trzyma na mur, 2.5mm2
    spokojnie zmieścisz. Ale przewód miałem płaski, rozdzielony na dwa i
    wzmocniony termokurczem aby się dalej nie rozdzielał (osłonka ma dwa
    otwory naprzeciwko pinów). Problem braku wersji żeńskiej na panel
    rozwiązałem wklejając zwykłe złącze Poxipolem. Partyzantka, ale działa.
    Tak w ogóle, to bardzo porządne złącza. W świecie powszechnego badziewia
    aż wzmacniają chęć do życia :-)

    P.P.