  • 1. Data: 2013-02-04 12:53:54
    Temat: Gdzie wiarygodne testy obiektywów?
    Od: Marek <p...@s...com>

    Witam,

    Chciałem rozpracować charakterystykę obiektywu jaki dokupiłem niedawno.
    Mam tu na myśli ustalanie maksymalnej przesłony dla 3 ogniskowych, przy
    której obraz zaczyna być jak brzytwa ostry. Postanowiłem pójść na skróty
    i nie robić testów własnoręcznie.

    Wchodzę więc na stronę:
    http://www.optyczne.pl/217.11-Test_obiektywu-Tamron_
    SP_70-300_mm_f_4-5.6_Di_VC_USD_Podsumowanie.html

    no i widzę, że praktycznie wszystkie zdjęcia są z lekkim mydłem.
    Zrobiłem kilka fotek lecz z pewnością jest inaczej. Czym to może być
    spowodowane? Czy testy nie są wiarygodne bo np. aparat był rozklekotany
    lub egzemplarz obiektywu trefny albo warunki pogodowe niewłaściwe?

    Np. to zdjęcie:
    http://pliki.optyczne.pl/tam70-300vc/tam70-300_fot11
    .JPG

    zostało wykonane w pozornie idealnych warunkach: słoneczna pogoda,
    krótki czas, średnia ogniskowa, optymalna przysłona a mimo to mydło na
    wskazówkach zegara. Czy gdzieś bardziej adekwatne testy można zobaczyć?

    Marek

  • 2. Data: 2013-02-04 12:58:49
    Temat: Re: Gdzie wiarygodne testy obiektywów?
    Od: Mikolaj Machowski <m...@w...pl>

    Marek napisał:
    > wskazówkach zegara. Czy gdzieś bardziej adekwatne testy można zobaczyć?

    http://www.photozone.de/canon_eos_ff/583-tamron70300
    f456eosff

    m.

  • 3. Data: 2013-02-04 13:57:50
    Od: mt <f...@i...pl>

    W dniu 2013-02-04 12:53, Marek pisze:

> [...]
    > spowodowane? Czy testy nie są wiarygodne bo np. aparat był rozklekotany
    > lub egzemplarz obiektywu trefny albo warunki pogodowe niewłaściwe?

    Przede wszystkim robiłeś na takich samych ustawieniach jak Optyczni
    (czyli wyostrzanie na minimum, wszystkie inne ustawienia zdaje się na
    "neutralnie")? Poza tym jakieś różnice pomiędzy poszczególnymi
    egzemplarzami również występują. W miarę czytelnie przebieg MTF-ów jest
    na dpreview.

    --
    marcin

  • 4. Data: 2013-02-04 14:17:53
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    W dniu 2013-02-04 12:53, Marek pisze:
    > Czy gdzieś bardziej adekwatne testy można zobaczyć?

    Nie, bo charakterystyka zdjęta z obiektywu będzie zależeć od aparatu,
    matrycy, sposobie obróbki itd. Albo należałoby robić testy na ławie
    optycznej (tylko po co one komu?), albo najlepiej samemu. Bo inne wyjdą
    z jpg, inne z rawa wyplutego z dcraw, a inne z szopa (mimo, że za każdym
    razem wyostrzanie ustawisz na ''zero'', co jest tylko umownym poziomem,
    nieporównywalnym z innymi środowiskami.

    Innymi słowy - zrób serię zdjęć, ze statywu, samowyzwalacza i bez is,
    najlepiej na jakieś drzewa z gałęziami czy anteny (kontrastowy obiekt) i
    wybierz sobie najlepsze. Obrabiaj tak jak zwykle będziesz obrabiać.

    --
    pozdrawia Adam
    /SRAA to odpowiedź NVIDIA na MLAA od AMD [pis.oryg.]/

  • 5. Data: 2013-02-04 14:18:35
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    W dniu 2013-02-04 13:57, mt pisze:
    > Przede wszystkim robiłeś na takich samych ustawieniach jak Optyczni
    > (czyli wyostrzanie na minimum, wszystkie inne ustawienia zdaje się na
    > "neutralnie")?

    Jeszcze trzeba by mieć ten sam model aparatu i tą samą wołarkę, tak samo
    ustawioną.

    --
    pozdrawia Adam
    /nie chce ci się dziś nic robić? - zwal to na ogólnoświatowy kryzys/

  • 6. Data: 2013-02-04 15:31:47
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

> [...]

    > czas, średnia ogniskowa, optymalna przysłona a mimo to mydło na
    > wskazówkach zegara. Czy gdzieś bardziej adekwatne testy można zobaczyć?

    Zdjęcia na optycznych są wykonywane z minimalnym poziomem wyostrzania i
    dzięki temu nadają się do porównania - w końcu chcesz porównywać obiektywy a
    nie programy do obróbki albo algorytmy wyostrzania.

    Jeśli chodzi Ci tylko o znalezienie przesłony która da najwyższą
    rozdzielczość to najprościej zrobić na wybranej ogniskowego serię zdjęć np.
    dobrze oświetlonego banknotu. Ale uwaga rozdzielczość zmienia się wraz z
    odległością. Zależnie od obiektywu minimalnie lub znacząco więc jeśli
    najczęściej będziesz tego obiektywu używał do zdjęć z daleka to lepiej
    zrobić zdjęcia jakiegoś dalekiego obiektu który ma sporo drobnych
    kontrastowych detali. Mogą to być wspomniane przez Janka anteny, dobry jest
    też słup wysokiego napięcia w formie kratownicy. Gałęzi bym unikał ze
    względu na to że nawet w pozornie bezwietrzny dzień mogą się poruszać.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 7. Data: 2013-02-04 15:55:10
    Od: adal <a...@a...eu>

    Popatrz
    http://pl.pixel-peeper.com/lenses/?lens=9

  • 8. Data: 2013-02-04 22:43:50
    Od: Marek <p...@s...com>

> [...]

    > "neutralnie")? Poza tym jakieś różnice pomiędzy poszczególnymi
    > egzemplarzami również występują. W miarę czytelnie przebieg MTF-ów jest

    Na wszelki wypadek robiłem w RAWach aby aparat nie dorzucał od siebie
    gratisów. Na PC oglądam je bez korekty - nie stosuję żadnej wywoływarki.
    Więc hipotetycznie powinienem widzieć tak jak matryca widzi.

    Marek

  • 9. Data: 2013-02-04 23:16:50
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-02-04 14:17, Janko Muzykant pisze:

> [...]
    > z jpg, inne z rawa wyplutego z dcraw, a inne z szopa (mimo, że za każdym
    > razem wyostrzanie ustawisz na ''zero'', co jest tylko umownym poziomem,

    Robię RAWy i oglądam je bezpośrednio na komputerze bez żadnej obróbki
    aby jakiś efekt się nie zakradł. Przy okazji testowania filtrów
    (pamiętasz zapewne dyskusję) zrobiłem parę fotek w podobnej
    rozdzielczości jak w Optycznych no i szczerze mówiąc

    > Innymi słowy - zrób serię zdjęć, ze statywu, samowyzwalacza i bez is,
    > najlepiej na jakieś drzewa z gałęziami czy anteny (kontrastowy obiekt) i
    > wybierz sobie najlepsze. Obrabiaj tak jak zwykle będziesz obrabiać.

    Kolega Mikołaj przytoczył link a w nim wybrałem jedną z fotek.

    http://www.photozone.de/active/magic/get.jsp?id=1180
    465701_Bq2HF

    300mm / f 5.6 Mimo, że 5.6 przy tej ogniskowej nie daje najostrzejszego
    obrazu to i tak jest on lepszy niż na Optycznych przy f 8

    http://pliki.optyczne.pl/tam70-300vc/tam70-300_fot05
    .JPG

    To spowodowało moje wątpliwości co do wiarygodności testów.

    No cóż. Zapewne jest tak, że obiektyw / egzemplarz obiektywy nie lubi
    się z danym body więc lepiej zrobić tak jak mówisz - samemu testy.

    Marek

  • 10. Data: 2013-02-04 23:20:31
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-02-04 15:55, adal pisze:
    > Popatrz
    > http://pl.pixel-peeper.com/lenses/?lens=9

    Tu chyba trzeba konto na flickr założyć...

    Marek