    From: "Kaja" <o...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Instrukcja obsługi diesla
    Date: Thu, 18 Mar 2010 11:08:44 +0100

    Witam wszystkich !

    Bardzo bardzo potrzebuję jakiegoś ujednolicenia (niepisanych) zasad
    dotyczących jeżdzenia samochodem z silnikiem diesla (z turbiną). Mam takowe
    od niedawna i słyszę dookoła, że muszę nauczyć się jeździć "inaczej". Po
    doprecyzowaniu "inaczej" znaczy, że:
    - zostawiać na luzie przed ruszeniem na chwilę/na conajmniej minutę/ na dwie
    minuty/nie trzeba?
    - zostawiać na luzie po zakończeniu jazdy na chwilę/na 5 minut/na trochę
    - jeździć wolniej (WTF?)
    - za szybko nie wkładać drugiego biegu, tylko jechać na pierwszym (????)
    - jakoś tak dopasowywać, żeby nie jeździć poniżej 2000 obrotów/1500
    obrotów/2500 obrotów
    - nie jeździć na luzie
    - nie "gazować"/unikać przyspieszeń na początku jazdy

    Większość tych, jak widać, niejednokrotnie sprzecznych przykazań jest mi
    opowiadana z poważną miną z przytaczaniem tragicznych historii, groźbami
    niesamowitych uszkodzeń i głęboką wiarą w prawdziwość.

    Bardzo proszę - pomóżcie mi przefiltrować to, co rzeczywiscie jest związane
    ze specyfiką silników diesla i rzeczywiście mu służy, a tym co jest mitem
    czy też dbałością o bezpieczeństwo na drodze.

    Pozdrowienia, Kaja