  • 1. Data: 2010-03-18 11:08:44
    Temat: Instrukcja obsługi diesla
    Od: "Kaja" <o...@o...pl>

    Witam wszystkich !

    Bardzo bardzo potrzebuję jakiegoś ujednolicenia (niepisanych) zasad
    dotyczących jeżdzenia samochodem z silnikiem diesla (z turbiną). Mam takowe
    od niedawna i słyszę dookoła, że muszę nauczyć się jeździć "inaczej". Po
    doprecyzowaniu "inaczej" znaczy, że:
    - zostawiać na luzie przed ruszeniem na chwilę/na conajmniej minutę/ na dwie
    minuty/nie trzeba?
    - zostawiać na luzie po zakończeniu jazdy na chwilę/na 5 minut/na trochę
    - jeździć wolniej (WTF?)
    - za szybko nie wkładać drugiego biegu, tylko jechać na pierwszym (????)
    - jakoś tak dopasowywać, żeby nie jeździć poniżej 2000 obrotów/1500
    obrotów/2500 obrotów
    - nie jeździć na luzie
    - nie "gazować"/unikać przyspieszeń na początku jazdy

    Większość tych, jak widać, niejednokrotnie sprzecznych przykazań jest mi
    opowiadana z poważną miną z przytaczaniem tragicznych historii, groźbami
    niesamowitych uszkodzeń i głęboką wiarą w prawdziwość.

    Bardzo proszę - pomóżcie mi przefiltrować to, co rzeczywiscie jest związane
    ze specyfiką silników diesla i rzeczywiście mu służy, a tym co jest mitem
    czy też dbałością o bezpieczeństwo na drodze.

    Pozdrowienia, Kaja

  • 2. Data: 2010-03-18 11:17:27
    Temat: Re: Instrukcja obsługi diesla
    Od: "Radion" <n...@x...pl>

    > Bardzo bardzo potrzebuję jakiegoś ujednolicenia (niepisanych) zasad
    > dotyczących jeżdzenia samochodem z silnikiem diesla (z turbiną).

    Wystarczy w Google wpisać "Jak jeździć dieslem", oto przykładowy temat:
    http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?t=66667

  • 3. Data: 2010-03-18 11:17:46
    Od: Rafał <r...@o...pl>

    http://lmgtfy.com/?q=dekalog+diesla

  • 4. Data: 2010-03-18 11:23:20
    Od: "Kaja" <o...@o...pl>

    Użytkownik "Radion" <n...@x...pl> napisał w wiadomości
    > Wystarczy w Google wpisać "Jak jeździć dieslem", oto przykładowy temat:
    > http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?t=66667

    Ale tu wciąż są magiczne niedopowiedzenia:
    "10. Unikać należy jak ognia częstego PSJ (czyli ******* Stylu Jazdy) ;
    Na czym to polega i czym szkodzi - prosta odpowiedź jak ruszasz powoli
    prawie bez gazu, zmieniasz szybko biegi przy 2000obr. nie dajesz silnikowi
    osiągnąć swojego momentu obr. ani mocy i jeździsz czesto na 5biegu 60km/h po
    mieście unikając przyśpieszeń to znaczy że uprawiasz PSJ."

    Jak rozpoznać gdzie silnik ma swój moment obrotowy?
    I dlaczego jeżdżenie na 5 biegu 60 km/h (co jest mi wpychane) jest złe?

    "18. Nie przyśpieszaj ze zbyt niskich obrotów i nie ciągnij diesla do
    odcięcia"

    Co to znaczy "do odcięcia?"

    Pozdrowienia, Kaja

  • 5. Data: 2010-03-18 11:24:01
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Kaja" <o...@o...pl>
    > - zostawiać na luzie przed ruszeniem na chwilę/na conajmniej
    > minutę/ na dwie minuty/nie trzeba?

    eee tam .
    1. Nie zapala sie od razu, tylko czeka az sie swiece zagrzeja, a
    nawet ciut dluzej.

    > - zostawiać na luzie po zakończeniu jazdy na chwilę/na 5 minut/na
    > trochę

    Komu by sie chcialo :-)

    Ale o tym pamietac tankujac na autostradzie.
    Warto chwile odczekac i przestudzic turbine rozgrzana do
    czerwonosci :-)

    > - jeździć wolniej (WTF?)

    Mercedes ustanowil rekord predkosci na 100 tys mil.
    227 km/h srednio, czyli auta musialy jechac non stop 240.

    A to byly E 320cdi :-)

    > - za szybko nie wkładać drugiego biegu, tylko jechać na pierwszym
    > (????)

    Tu akurat faktycznie diesel ponizej 2000rpm slabo ciagnie, a
    przelozenie na I zazwyczaj blisko dwa razy wieksze niz na II, wiec
    mozna pod tych 3500 dociagnac.
    Ale to przeciez chwila moment.

    J.

  • 6. Data: 2010-03-18 11:26:08
    Od: Grejon <g...@g...pl>

    Kaja pisze:

    > Jak rozpoznać gdzie silnik ma swój moment obrotowy?

    Np. z instrukcji obsługi.

    > I dlaczego jeżdżenie na 5 biegu 60 km/h (co jest mi wpychane) jest złe?

    Bo masz wtedy ca. 1000 rpm albo i mniej. ŻADEN silnik tego nie lubi, nie
    tylko diesel.

    > "18. Nie przyśpieszaj ze zbyt niskich obrotów i nie ciągnij diesla do
    > odcięcia"
    >
    > Co to znaczy "do odcięcia?"

    Do odcięcia paliwa.

    > Pozdrowienia, Kaja

    Mazda 6 2.0 zaolejona Kombi

  • 7. Data: 2010-03-18 11:37:53
    Od: Rafał <r...@o...pl>

    Kaja pisze:

> [...]
    > osiągnąć swojego momentu obr. ani mocy i jeździsz czesto na 5biegu 60km/h po
    > mieście unikając przyśpieszeń to znaczy że uprawiasz PSJ."

    PSJ - [cenzura off] Pizdowaty Styl Jazdy [cenzura on] w skrócie trzeba
    jeździć dynamicznie a nie jak piz.a

    > Jak rozpoznać gdzie silnik ma swój moment obrotowy?
    > I dlaczego jeżdżenie na 5 biegu 60 km/h (co jest mi wpychane) jest złe?

    Przeważnie wystarczy jak będziesz utrzymywał obroty w granicach 2-3krpm
    podczas normalnej jazdy. Przy przyśpieszaniu podkręć do 3,5 max 4 krpm,
    Dalej nie masz już po co gazować bo silnik większej mocy mieć nie będzie.

    > "18. Nie przyśpieszaj ze zbyt niskich obrotów i nie ciągnij diesla do
    > odcięcia"
    >
    > Co to znaczy "do odcięcia?"
    Odcięcie jest prędkość obrotowa silnika, powyżej której drastycznie
    spada moc silnika i już wyżej nie pójdzie. Przeważnie jest to około
    4,5krpm. Jak raz sprawdzisz(na ciepłym silniku) to się przekonasz ile to
    wynosi w Twoim przypadku - tylko zrób to lepiej podczas jazdy a nie na
    postoju.

  • 8. Data: 2010-03-18 11:38:17
    Od: "Radion" <n...@x...pl>

    > Ale tu wciąż są magiczne niedopowiedzenia:
    > "10. Unikać należy jak ognia częstego PSJ (czyli ******* Stylu Jazdy) ;

    Jeżdżenie na 5 biegu 60 km/h to jest właśnie PSJ

    To napisz może co to za auto, to może ktoś napisze Ci kiedy (przy jakich
    prędkościach obrotowych silnika) Twój silnik ma maks. moment i moc

  • 9. Data: 2010-03-18 11:48:18
    Od: Brzezi <b...@g...com>

    czw, 18 mar 2010 o 11:37 GMT, Rafał napisał(a):

    > Przeważnie wystarczy jak będziesz utrzymywał obroty w granicach 2-3krpm
    > podczas normalnej jazdy. Przy przyśpieszaniu podkręć do 3,5 max 4 krpm,
    > Dalej nie masz już po co gazować bo silnik większej mocy mieć nie będzie.

    To co piszesz jest zupelenie bez sensu nie wiedzac o jakim silniku
    piszesz...

    u mnie przy 2krpm mam juz 120 na liczniku...

    Automat sam zmienia biegi, i przy ok 70km wrzuca 5, i wtedy silnik ma ok
    1500rpm..., a jak zwalniam, to dopiero ok 60km redukuje do 4, ale zanim
    zredukuje, mozna jechac z predkoscia 60kmh i wtedy obroty sa ok 1100rpm...

    aby ruszyc wystarczajaco dynamicznie zostawiajac wszystkich z tylu na
    swiatlach, wytarczy ze tak wcisne pedal gazu ze automat zmienia biegi przy
    okolo 2500rpm

    Przy kickdownie asb zmienia biegi na nastepne przy ok 5200rpm

    ja pisze o silniku 3.0d

    Pozdrawiam
    Brzezi

  • 10. Data: 2010-03-18 11:50:16
    Od: Brzezi <b...@g...com>

    czw, 18 mar 2010 o 11:26 GMT, Grejon napisał(a):

    > Np. z instrukcji obsługi.

    Nie spotkalem sie jeszcze aby w instrukcji podawali wykres przebiegu
    momentu obrotowego

    > Bo masz wtedy ca. 1000 rpm albo i mniej. ŻADEN silnik tego nie lubi, nie
    > tylko diesel.

    Nie uogolniaj, sa silniki ktore nie maja z tym problemu, napisalem juz
    przed chwila w poscie obok

    Pozdrawiam
    Brzezi