  • 21. Data: 2013-02-06 01:09:20
    Temat: Re: Inteligentny UPS
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2013-02-06 00:21, Maciek pisze:
    > Wie, albo i nie wie. Załóżmy, że na serwerze chodzi sobie soft, który
    > monitoruje jedynie stan baterii UPS'a, po zejściu do odpowiedniego
    > poziomu po prostu robi shutdown. Oczywiście soft może do UPS'a jakąś
    > informację na ten temat _przesłać_, ale do tego UPS musi mieć w sobie
    > trochę tej "inteligencji" :-) Sęk w tym, że informacji na temat
    > inteligencji zazwyczaj producenci nie umieszczają :-)
    Ok, nie teoretyzujmy - ciąglę piszę o konkretnych UPS APC, Smart-3000
    oraz smart-750. Nie wyłączają się, jak to piszecie "po wysłaniu komendy
    shutdown i wyłączeniu się komputera". Soft do tego nic (chyba) nie ma -
    ani apc powerchute, ani apcupsd nie widzę by miał możliwość ustawiania
    czegoś "wyłącz UPS po X czasu, niezależnie czy jest prąd w sieci czy
    nie, a potem włącz ponownie"

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 22. Data: 2013-02-06 01:20:52
    Od: "MC" <m...@o...pl>

    Użytkownik "DooMiniK" <bachus@bachus> napisał w wiadomości

    > ... ale UPS wie, że poszła komenda do serwera "wyłącz się". UPS nauczy
    > się, że spadło obciążenie, zaczeka dla pewności że serwer się wyłączył,
    > odłączy zasilanie i poda ponownie.

    To się dzieje inaczej. Następuje przerwa w zasilaniu, idzie do komputera
    sygnał, on zaczyna się zamykać i jak skończy informuje o tym UPS-a. I ten
    wyłącza zasilanie z baterii. Sieć powraca, UPS przepuszcza napięcie i
    komputer wstaje. Bateria ładuje się niezależnie od tego.

  • 23. Data: 2013-02-06 01:35:48
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2013-02-06 01:20, MC pisze:
    > Użytkownik "DooMiniK" <bachus@bachus> napisał w wiadomości

    > To się dzieje inaczej. Następuje przerwa w zasilaniu, idzie do komputera
    > sygnał, on zaczyna się zamykać i jak skończy informuje o tym UPS-a.
    Miło się teoretyzuje. Jak komputer informuje, skoro już się zamknął?
    System operacyjny nie działa. Komputer się wyłączył, jest w stanie
    standby-poweroff. Jak ma informować w tym stanie kogokolwiek o
    czymkolwiek, telepatycznie?

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 24. Data: 2013-02-06 08:40:32
    Od: DooMiniK <bachus@bachus>

    On 06/02/2013 00:09, BartekK wrote:
> [...]
    > ani apc powerchute, ani apcupsd nie widzę by miał możliwość ustawiania
    > czegoś "wyłącz UPS po X czasu, niezależnie czy jest prąd w sieci czy

    Ale czy to nasza wina, że nie potrafisz skonfigurować kilku prostych
    parametrów? Wrzuć screeny, jak ustawiłeś zmienne typu:
    Maximum Required Delay, Shutdown Delay, Basic Signaling Shutdown itd.
    Najprostsze upsy od momentu puszczenia sygnału do softu "czas zamykać
    serwery, mam 30% naładowania" mają paramentr, że np. od tego
    momentu jeszcze podziałaj 10minut a potem wyłącz się. Włącz się
    dopiero po osiągnięciu naładowania X, lub odczekaj Y minut".

    --
    Dominik Siedlak (bachus)
    bachus(at)post(dot)peel

  • 25. Data: 2013-02-06 09:01:40
    Od: marsel <marcin@pl>

    > Ale napięcie na gnieździe wyjściowym UPSa jest cały czas. Nie ma jego
    > zaniku, więc nie ma jego powrotu. Ot - była sobie chwilowa przerwa 230v
    > w kontakcie, ale ups przez ten czas podtrzymywał. Ale zanik napięcia
    > wyzwolił procedurę zamykania systemu operacyjnego na komputerze, aż do
    > całkowitego zamknięcia i wyłączenia. A UPS ciągle napięcie daje...

    Może Twój UPS tego nie umie, albo Ty nie wiesz jak skonfigurować program
    do jego obsługi. Ale wierz mi, że takie rzeczy to żaden kosmos i są
    UPS-y które potrafią wyłączyć zasilanie na gnieździe wyjściowym i
    włączyć dopiero po spełnieniu jakiś tam warunków.

  • 26. Data: 2013-02-06 10:37:55
    Od: Slawek Kotynski <s...@a...com.pl>

    W dniu 2013-02-06 08:40, DooMiniK pisze:
> [...]
    > momentu jeszcze podziałaj 10minut a potem wyłącz się. Włącz się
    > dopiero po osiągnięciu naładowania X, lub odczekaj Y minut".

    A czy ty aby przeczytałeś o co było pytanie?

    1. Zanik napięcia w sieci zasilającej.
    2. Po 10 minutach, komputer robi shutdown
    3. Po 20 minutach, wraca napięcie w sieci zasilającej.
    (wyłączenia zasilania komputera nie było)

    Jak to zrobić, żeby komputer się podniósł?

    mjk

  • 27. Data: 2013-02-06 10:38:55
    Od: Slawek Kotynski <s...@a...com.pl>

    W dniu 2013-02-06 09:01, marsel pisze:

> [...]
    > UPS-y które potrafią wyłączyć zasilanie na gnieździe wyjściowym i
    > włączyć dopiero po spełnieniu jakiś tam warunków.

    Możesz podać jakieś namiary na model, albo dokumentację?

    mjk

  • 28. Data: 2013-02-06 10:54:14
    Od: Wieslaw Kierbedz <s...@t...pl>

    2/6/13 1:05 AM, MC:
    > Użytkownik "Maciek" <m...@n...pl> napisał w wiadomości
    >
    > Po co masz zakładać? To żadna tajemnica.

    > Jakiej inteligencji trzeba do wyłączenia UPS-a razem z wyłączeniem
    > komputera?
    upscmd -u <upsuser> -p <userpass> load.off
    To z nuta, bo mam akurat jakiegoś musteka, a nie APC.

    Ok. tylko zgodnie z założeniami dzieje się to już kiedy zasilanie UPSa
    działa.
    A to znaczy, że nie może on już zareagować na powrót zasilania (bo nie
    ma ono skąd wracać) i nie włączy się sam z powrotem.

    I kicha.

    No i jak to rozwiązać?
    Ale elegancko.
    Bo na siłę, to trzeba przy "power back" spróbować zatrzymać wyłączanie i
    wrzucić restart.
    Tylko jeżeli masz "migotanie" w sieci, to takie powroty mogą upsa wykończyć.
    --
    WK

  • 29. Data: 2013-02-06 11:39:22
    Od: marsel <marcin@pl>

    > Możesz podać jakieś namiary na model, albo dokumentację?

    Nie znam wszystkich modeli APC ale kilka z którymi miałem do czynienia
    miały ten "fjuczer".

    W domu mam na przykład ten model
    http://www.apc.com/products/resource/include/techspe
    c_index.cfm?base_sku=SUA750I&total_watts=50&tab=docu
    mentation

    Tam masz manual i na szóstej stronie tabelkę z opisem,
    "Minimalna pojem-
    ność przed powro-
    tem do pracy po
    wyłączeniu "

    zarządza się generalnie tymi UPS-ami przez program PowerChute
    dostarczony przez APC, ale są też i inne możliwości.

  • 30. Data: 2013-02-06 11:48:49
    Od: marsel <marcin@pl>

    W dniu 06.02.2013 10:37, Slawek Kotynski pisze:

> [...]
    > 2. Po 10 minutach, komputer robi shutdown
    > 3. Po 20 minutach, wraca napięcie w sieci zasilającej.
    > (wyłączenia zasilania komputera nie było)
    Jak to nie było, komputer się wyłączył po shutdown.
    A mądrzejsze/lepsze UPS-y odłączają wtedy napięcie na gniazdach do
    których podłączone są komputery, oczywiści jeżeli go(UPS-a) odpowiednio
    skonfigurujesz.

    > Jak to zrobić, żeby komputer się podniósł?
    W BIOS-ie ustawić odpowiednio "Power After Failure" czy jakoś tak się ta
    opcja nazywa i czekać aż UPS zapoda napięcie na gniazda wyjściowe.