  • 1. Data: 2021-05-26 17:54:35
    Temat: Jak liczyć cykle na bajt?
    Od: "o...@g...com" <o...@g...com>

    Załóżmy, że pewien algorytm działa z prędkością 1 cykl na bajt. Chcę oszacować ile GB
    przetworzy komputer z Core i7 8665U w ciągu sekundy.

    Wiem, że ten procesor ma 4 rdzenie i to taktowane 2,1-4,8 GHz. Pomijając, że to duży
    rozstrzał, to, czy mam zakładać, że będzie on pracował na 4 rdzeniach, każdy
    taktowany np. po 2,1 GHz? Wtedy przetworzy 2,1*4 GB/s. Czy może do szacunków przyjąć
    po prostu taktowanie 2,1 GHz i zakładać, że przetworzy on 2,1 GB/s?

  • 2. Data: 2021-05-26 18:09:07
    Temat: Re: Jak liczyć cykle na bajt?
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2021-05-26 o 08:54 -0700, o...@g...com napisał:
    > Wiem, że ten procesor ma 4 rdzenie i to taktowane 2,1-4,8 GHz.
    > Pomijając, że to duży rozstrzał, to, czy mam zakładać, że będzie on
    > pracował na 4 rdzeniach, każdy taktowany np. po 2,1 GHz?

    To zależy od implementacji algorytmu. Jeśli ta jest w stanie utworzyć 4
    wątki i pchać w nie dane bez przestojów na synchronizację czy semafory,
    to tak. W przeciwnym wypadku nie - procesowi zostanie przydzielony
    tylko jeden rdzeń.

    Mateusz

  • 3. Data: 2021-05-26 22:09:31
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    > To zależy od implementacji algorytmu.

    Tak. Jeżeli to jest algorytm typu "jeden cykl na ciągle ten sam bajt", to da radę.
    Ale jeżeli to jest "jeden cykl na kolejny bajt z długiego ciągu bajtów", to mamy
    wąskie gardło w transmisji między procesorem a pamięcią. Czy gdzie tam te dane są na
    początku (na dysku pewnie? albo nie, jeszcze lepiej - "w chmurze"?).

    > Jeśli ta jest w stanie utworzyć 4
    > wątki i pchać w nie dane bez przestojów na synchronizację czy semafory,
    > to tak.

    Tak. Synchronizacja między wątkami to jedno z ograniczeń. Transfer między różnymi (i
    coraz wolniejszymi) poziomami pamięci to drugie.

    > W przeciwnym wypadku nie - procesowi zostanie przydzielony
    > tylko jeden rdzeń.

    Niekoniecznie. Proces może mieć wiele (n) wątków, którym przydzielono wiele (m)
    rdzeni. W szczególności wszystkie dostępne rdzenie. Ale i tak nie będzie to miało
    znaczenia, jeśli będą musiały (te wątki) na coś czekać i wtedy, aktywne będzie np.
    średnio 3.5% rdzenia, w dodatku nie zawsze tego samego. Koncepcja "przydzielenia
    tylko jednego rdzenia" jest tu zupełnie niepotrzebna.

  • 4. Data: 2021-06-15 07:46:17
    Od: Wojciech Muła <w...@g...com>

    On Saturday, June 5, 2021 at 12:19:23 PM UTC+2, slawek wrote:
    > Przy "dużych" CPU (takich jak Intel I9, w odróżnieniu od jakichś
    > popierdułek w rodzaju 8 bitowego ATmega8) jest jeszcze
    > ciekawiej:
    >
    > 1. Jest zegar, np. 3.5 GHz.
    > 2. Ale w trybie boost leci do 5GHz - jeżeli jeden rdzeń tylko pracuje.
    > 3. przetworzenie rozkazu może zająć kilka faktów (wczytanie
    > rozkazu, wczytanie danych, zapisanie danych)

    To jest szczegół techniczny, o którym należy zapomnieć. W rzeczywistości
    potoki są głębokie (co najmniej kilkanaście etapów). Dekodowanie rozkazów,
    ich scheduling na fizyczne jednostki wykonawcze i ich faktyczne
    wykonywanie są asynchroniczne. Procesor Skylake może obsługiwać ponad
    200 rozkazów w jednej chwili.

    Z punktu widzenia programisty istotne są tylko dwie liczby charakteryzujące
    instrukcje:
    - opóźnienie (latency) - po ilu cyklach zegara wynik instrukcji będzie dostępny,
    - przepustowość (throughput) - co ile cykli zegara można odpalać dany rozkaz.

    Np. mnożenie ma latency=3, ale throughput=1, co znaczy, że jak masz wykonać
    10 mnożeń, to ich wynik może być dostępny w najgorszym przypadku po 10*3
    cyklach, a w najlepszym po 3 + 9*1 cyklach.

    Albo latency=1, throughput=0.33 dla dodawania całkowitoliczbowego oznacza, że
    wynik będzie po cyklu, ale jak scheduler da radę i będą wolne jednostki wykonawcze,
    to trzy dodawania zostaną przekazane do wykonania w 1 cyklu.

    > 4. Ale jest pipeline i na jednym core jest na raz kilka rozkazów
    > (na różnych etapach realizacji)
    > 5. Są rozkazy SIMD i rejestry o długości tak z 2KB - teoretycznie
    > operacje na nich też są "w jednym cyklu"

    Nie istnieją takie duże rejestry SIMD. Największe obecnie to 64 bajty
    w AVX512 i niektórych implementacjach SVE; większość to 16 lub 32 bajty.
    Latency dla dużej części operacji wektorowych wynosi jeden cykl,
    bez cudzysłowu. Dlatego procesory się grzeją. :)

    w.