  • 1. Data: 2021-05-26 17:54:35
    Temat: Jak liczyć cykle na bajt?
    Od: "o...@g...com" <o...@g...com>

    Załóżmy, że pewien algorytm działa z prędkością 1 cykl na bajt. Chcę oszacować ile GB
    przetworzy komputer z Core i7 8665U w ciągu sekundy.

    Wiem, że ten procesor ma 4 rdzenie i to taktowane 2,1-4,8 GHz. Pomijając, że to duży
    rozstrzał, to, czy mam zakładać, że będzie on pracował na 4 rdzeniach, każdy
    taktowany np. po 2,1 GHz? Wtedy przetworzy 2,1*4 GB/s. Czy może do szacunków przyjąć
    po prostu taktowanie 2,1 GHz i zakładać, że przetworzy on 2,1 GB/s?

  • 2. Data: 2021-05-26 18:09:07
    Temat: Re: Jak liczyć cykle na bajt?
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2021-05-26 o 08:54 -0700, o...@g...com napisał:
    > Wiem, że ten procesor ma 4 rdzenie i to taktowane 2,1-4,8 GHz.
    > Pomijając, że to duży rozstrzał, to, czy mam zakładać, że będzie on
    > pracował na 4 rdzeniach, każdy taktowany np. po 2,1 GHz?

    To zależy od implementacji algorytmu. Jeśli ta jest w stanie utworzyć 4
    wątki i pchać w nie dane bez przestojów na synchronizację czy semafory,
    to tak. W przeciwnym wypadku nie - procesowi zostanie przydzielony
    tylko jeden rdzeń.

    Mateusz

  • 3. Data: 2021-05-26 22:09:31
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    > To zależy od implementacji algorytmu.

    Tak. Jeżeli to jest algorytm typu "jeden cykl na ciągle ten sam bajt", to da radę.
    Ale jeżeli to jest "jeden cykl na kolejny bajt z długiego ciągu bajtów", to mamy
    wąskie gardło w transmisji między procesorem a pamięcią. Czy gdzie tam te dane są na
    początku (na dysku pewnie? albo nie, jeszcze lepiej - "w chmurze"?).

    > Jeśli ta jest w stanie utworzyć 4
    > wątki i pchać w nie dane bez przestojów na synchronizację czy semafory,
    > to tak.

    Tak. Synchronizacja między wątkami to jedno z ograniczeń. Transfer między różnymi (i
    coraz wolniejszymi) poziomami pamięci to drugie.

    > W przeciwnym wypadku nie - procesowi zostanie przydzielony
    > tylko jeden rdzeń.

    Niekoniecznie. Proces może mieć wiele (n) wątków, którym przydzielono wiele (m)
    rdzeni. W szczególności wszystkie dostępne rdzenie. Ale i tak nie będzie to miało
    znaczenia, jeśli będą musiały (te wątki) na coś czekać i wtedy, aktywne będzie np.
    średnio 3.5% rdzenia, w dodatku nie zawsze tego samego. Koncepcja "przydzielenia
    tylko jednego rdzenia" jest tu zupełnie niepotrzebna.

Wzory dokumentów

Wyszukaj i pobierz za darmo: