  • 1. Data: 2020-08-04 20:20:32
    Temat: Jak to było z pamięcią w DOS-ie?
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Swoją przygodę z pecetami zaczynałem już w czasach Windowsa 95,
    automatycznego zarządzania pamięcią i urządzeń "plug and play", wiec nie
    miałem nigdy okazji bliżej poznać DOS-a.

    Ostatnio trochę eksperymentuję z komputerami retro 386 i 486, które
    postanowiłem przywrócić do życia. 386 ma 8 MB RAM-u, 486 16 MB. Na
    obydwu zainstalowany DOS 6.22. Z tego co zdążyłem obydwa zachowują się
    bardzo podobnie - po zainstalowaniu paru sterowników, m.in. CD-ROM-u i
    myszy (a w przypadku 486 także sterownika karty dźwiękowej SB16)
    niektóre gry przy próbie uruchomienia zaczynają wywalać komunikat o
    niewystarczającej ilości pamięci. Komunikat ten jeszcze częściej pojawia
    się, jeśli próbuję odpalać programy z poziomu Norton Commandera.

    Polecenie mem pokazuje, że na obydwu komputerach jest jeszcze sporo
    wolnej pamięci. Szczególnie na 486 z 16MB nie powinno to stanowić
    problemu. A jednak problem występuje.

    Jak przez mgłę pamiętam, że w DOS-ie sprawa pamięci nie była taka
    prosta, bo w grę wchodziły jeszcze różne typu RAM-u. Chyba nawet w tym
    celu można było zmodyfikować config.sys/autoexec.bat w taki sposób, aby
    przy starcie systemu można było wybrać jedną z kilku konfiguracji,
    zwalniając trochę pamięci kosztem np. braku obsługi CD-ROMu, myszy lub
    sieci.

    Ktoś pamięta jak to dokładnie wyglądało?

    I tak przy okazji: na ile przenośnym systemem był DOS? Jeśli np.
    zainstaluję go na komputerze z 486DX i przeniosę do 486DX4, ewentualnie
    modyfikując pliki konfiguracyjne z uwzględnieniem innych urządzeń, to
    będzie działał prawidłowo?

  • 2. Data: 2020-08-04 21:27:42
    Temat: Re: Jak to było z pamięcią w DOS-ie?
    Od: Olaf Frikiov Skiorvensen <B...@i...invalid>

    Wcale nie przypadkiem, dnia Tue, 4 Aug 2020 20:20:32 +0200
    doszła do mnie wiadomość <5f29a6f0$0$523$65785112@news.neostrada.pl>
    od Atlantis <m...@w...pl> :
> [...]
    >sieci.
    >
    >Ktoś pamięta jak to dokładnie wyglądało?

    Internety pamiętają, prosty opis(takich opisów jest od groma):
    http://pecetmania.pl/msdos/konfig/konfigur.php
    Jak to zbyt mało, to memmaker może rozwiązać sprawę:
    http://www.easydos.com/memmaker.html

> [...]
    >zainstaluję go na komputerze z 486DX i przeniosę do 486DX4, ewentualnie
    >modyfikując pliki konfiguracyjne z uwzględnieniem innych urządzeń, to

    Powinien zadziałać(EMM386 wymaga procesora =>x386).

  • 3. Data: 2020-08-04 21:35:04
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2020-08-04 o 20:20, Atlantis pisze:
> [...]
    > bardzo podobnie - po zainstalowaniu paru sterowników, m.in. CD-ROM-u i
    > myszy (a w przypadku 486 także sterownika karty dźwiękowej SB16)

    W config.sys:

    DOS=HIGHG,UMB

    a później sterowniki ładujesz przez:

    DEVICEHIGH=sterownik.com

    Tutaj uwaga:
    czasami zdarzało się, że trzeba było zmienić kolejność ładowania
    sterowników, bo dla przykładowo niektórych już brakowało miejsca, więc
    ładowały się do pamięci podstawowej. Wtedy lepiej większy sterownik
    dawać do góry, a mniejszy do podstawowej.

    W autoexec.bat ładujemy:
    LOADHIGH

> [...]
    >
    > Polecenie mem pokazuje, że na obydwu komputerach jest jeszcze sporo
    > wolnej pamięci. Szczególnie na 486 z 16MB nie powinno to stanowić

    DOS widzi 640kB.

    > Jak przez mgłę pamiętam, że w DOS-ie sprawa pamięci nie była taka
    > prosta, bo w grę wchodziły jeszcze różne typu RAM-u. Chyba nawet w tym

    Nie tyle typ RAM jako taki, tylko zarządzanie - czyli m.in. UMB, HMA,
    EMS - już dokładnie nie pamiętam.

> [...]
    > sieci.
    >
    > Ktoś pamięta jak to dokładnie wyglądało?

    w config.sys sekcje

    MENUITEM=KONF1,konfiguracja jakaś-tam
    MENUITEM=INNA,konfiguracja inna

    [COMMON]
    rem to co zawsze

    [KONF1]
    rem tu sekcja dla konfiguracji jakiejś-tam

    [INNA]
    rem - dla innej

    analogicznie w autoexec.bat:

    IF %CONFIG%==KONF1 GOTO %CONFIG%
    IF %CONFIG%==INNA GOTO %CONFIG%

    :KONF1
    rem - dla konfiguracji jakas-tam

    :INNA
    rem dla innej

    Można było przechodzić poleceniem GOTO

    przykładowo:

    rem blablabla
    rem blabla
    GOTO KONIEC

    :KONIEC
    rem blablabbbb

> [...]
    > zainstaluję go na komputerze z 486DX i przeniosę do 486DX4, ewentualnie
    > modyfikując pliki konfiguracyjne z uwzględnieniem innych urządzeń, to

    DOS, a w zasadzie programy były absolutnie przenoszalne, o ile nie
    odwoływały się wprost do sprzętu.

    A czasem odwoływały się. Prozaicznie: drukarki. Ale to nie problem.
    Gorzej - dźwięk. Jeśli odwoływały się do kart dźwiękowych czy
    muzycznych, to w najlepszym przypadku brak bnyło dźwięku, w najgorszym
    pomagał klawisz reset i zmiana konfiguracji.

    Jeszcze inaczej (np. niektóre moje programy) odwoływały się już
    bezpośrednio do bebechów, np. sprawdzając numer seryjny BIOSu.
    Objeść to było trudne lub niemożliwe, ale takich programów była garstka.

    Ogólna zasada: w Win 3.x i noeszych miałeś i masz konfigurację wspólna
    dla systemu.
    W DOSie każdy program miał swoją własną konfigurację.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 4. Data: 2020-08-05 14:41:21
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Atlantis <m...@w...pl> wrote:

    > Ktoś pamięta jak to dokładnie wyglądało?

    Tak, Adam już odpowiedział. Dodam tylko od strony programisty -- można
    było w trybie rzeczywistym korzystać np. z XMS przez HIMEM.SYS (lub
    XMSMMGR.EXE, lub inny manager). Udostępniał funkcje (przez przerwanie)
    do alokacji pamięci XMS, zwolnienia i transferu bufora między pamięcią
    podstawową i XMS.

> [...]
    > zainstaluję go na komputerze z 486DX i przeniosę do 486DX4, ewentualnie
    > modyfikując pliki konfiguracyjne z uwzględnieniem innych urządzeń, to

    Sam system tak, byle dopasować ewentualne drivery do peryferiów.

    --
    Wraca nawalona wrona z imprezy. Leci i kracze:
    - Krrra, Krrra itd.