  • 1. Data: 2021-01-02 17:04:56
    Temat: Jak zrobic obraz zdalnego dysku?
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Mam router z wbudowanym HDD 1TB, taki prosty niby-NAS (WD 900 Central).
    Porządkując linki spod Win niechcący usunąłem cały udział sieciowy (klikając 'del' w
    TC, w koszu został sam link, a Samba zrobiła
    swoje), od tego czasu urządzenie było generalnie odłączone, więc pliki nie zostały
    nadpisane (kilkadziesiąt może więcej zdjęć).
    Gdybym miał ten HDD w ręku to podpiąłbym go pod PC i zapuścił DiskInternals Linux
    Reader do odzyskania "usuniętego" katalogu,
    banalne.
    Z tego co wiem HDD sformatowany jest jako NTFS i połączony z płytą routera przez usb
    (wewnętrznie).
    Ale otwieranie obudowy spowoduje duże szkody estetyczne (śruby są pod naklejkami),
    czego na razie próbuję uniknąć.

    Natomiast na ten wewnętrzny dysk (a konkretnie do systemu na tym routerze) wchodzę
    przez SSH:
    https://openwrt.org/toh/wd/n900

    System raportuje jako:
    BusyBox v1.18.1 (2013-04-12) multi-call binary.

    # ls -l
    drwxr-xr-x 5 root root 49 Apr 12 2013 internalhd
    lrwxrwxrwx 1 root root 16 Apr 12 2013 shares -> /internalhd/root

    # cd shares
    # ls -l
    lrwxrwxrwx 1 root root 23 May 1 2012 Public ->
    /var/tmp/storage/Public
    drwxr-xr-x 9 nobody nobody 4096 Nov 23 2014 usr

    PYTANIE:
    Czy zdalnie przez SSH można zrobić obraz tego HDD sektor za sektorem?
    Przykładowo:
    https://unix.stackexchange.com/questions/91297/how-t
    o-undelete-a-directory-that-was-just-deleted-with-rm
    -r-command-in-cloud
    "Your best bet would be to make an image of whatever you have right now and then see
    if there is anything left to be found using
    whatever tools you wish. Something like:
    ssh -C remoteserver dd if=/dev/theserverdisk bs=1M > local/disk.img"

    DiskInternals Linux Reader reklamują na stronie jako pracujący po SSH, ale w wersji
    Pro płatnej.
    Ponieważ chodzi o zaledwie kilkadziesiąt zdjęć (ale pamiątkowych) to może któryś z
    programów do odzyskiwania JPG-ów pracuje przez
    SSH?

  • 2. Data: 2021-01-02 20:42:49
    Temat: Re: Jak zrobic obraz zdalnego dysku?
    Od: jackalek <n...@p...re>

    On 02/01/2021 16:04, ąćęłńóśźż wrote:
> [...]
    > Ponieważ chodzi o zaledwie kilkadziesiąt zdjęć (ale pamiątkowych) to
    > może któryś z programów do odzyskiwania JPG-ów pracuje przez SSH?

    zakldam ze przez ssh nie widac tych plikow tam gdzie powinny być?
    Mozesz uzyc dd aby zrobic dokladna kopie sektorwą dysku, ale prosze
    bardzo uwazac co i gdzie sie zapisuje. Czy to urzadzenie posiada port
    usb ? Moze podlacz tam dysk i na niego zrob obraz uzywajac dd.

    Pozdrawiam

  • 3. Data: 2021-01-02 20:54:16
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 02/01/2021 17:04, ąćęłńóśźż wrote:
    > Gdybym miał ten HDD w ręku to podpiąłbym go pod PC

    Sprawdź czy masz narzędzia do tego:

    https://en.wikipedia.org/wiki/Network_block_device

    Nie wiem czy mają jakieś implementacje klienta na zabawkowe platoformy.

    Odpalasz po stronie NASu, jeśli jest, klient po stronie dowolnego linuxa
    i masz urządzenie blokowe które możesz czytać.

    Jeśli chcesz tylko braz partycji gdzieś schować, prawopodobnie da się to
    zrobić używając netcat, wysyłając cały /dev/sdx jako strumień tcp na
    inną maszynę. netcat (nc) powiniene raczej na NASie być dostepny.

    PS. NBD zmienił protokół kilka lat temu, niekompatybilny w obie strony o
    ile wiem.

  • 4. Data: 2021-01-02 21:52:31
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Przez SSH i przez WinDCP nie widać usuniętego udziału, a dla porównania na
    bliźniaczym urządzeniu są linki (a nie mogę znaleźć
    "prawdziwego katalogu) do 'Public':
    /shares/Public
    /tmp/smb_share/Public
    /internalhd/root/Public

    Tak, jest port USB 2.0 na podpięcie zewnętrznego dysku (podobnie jak cały HDD
    podpięty wewnętrznie przez interfejs USB), więc
    uświadomiłem sobie, że kopiowanie 1 TB będzie trwało trzy wieki i jeszcze pół.
    Przez sieć szło zwykle 8-11 kBps, czyli może zająć... 11 dni :-o
    No ale się da skoro na bliźniaczym urządzeniu jakoś zapełniłem 2 TB ;-)
    Czy po wydaniu poleceń dd można będzie się od tego routera odłączyć z SSH, a
    kopiowanie na USB nadal będzie trwało?

    -----

  • 5. Data: 2021-01-03 01:04:00
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-01-02, ąćęłńóśźż <...@...pl> wrote:
> [...]
    usb (wewnętrznie).
    > Ale otwieranie obudowy spowoduje duże szkody estetyczne (śruby są pod naklejkami),
    [..]

    > ssh -C remoteserver dd if=/dev/theserverdisk bs=1M > local/disk.img"

    Właśnie tak, o ile znasz theserverdisk.
    Dawno nie używałem openwrt ale zobacz czy działa np:
    lsblk lub blkid

    Jeśli nie to szansa jest, że ten dysk to będzie np. /dev/sda.

    ls -l /dev/sd*

    Jeśli będą i inne sdX to najpewniej ten, który ma też sdXn (n=1,2..
    etc., czyli np. sda1)

    Wtedy z chałupy odpal dowolnego Linuksa i np. tak:
    ssh user@server dd if=/dev/sda bs=2M|dd of=sciezka/lokalny.img bs=2M status=progress

    Tylko nie pomyl if z of bo może być pozamiatane.

    --
    Marcin

  • 6. Data: 2021-01-03 18:19:06
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Podłączyłem routerowi przez gniazdo USB dysk w obudowie (akurat przypadkowo też 1TB):

    # fdisk -l

    Disk /dev/sda: 1000.2 GB, 1000204886016 bytes
    255 heads, 63 sectors/track, 121601 cylinders
    Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes
    Device Boot Start End Blocks Id System
    /dev/sda1 1 267350 2147483647+ ee EFI GPT

    Disk /dev/sdb: 1000.2 GB, 1000204140544 bytes
    255 heads, 63 sectors/track, 121601 cylinders
    Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes
    Device Boot Start End Blocks Id System
    /dev/sdb1 1 126 1003520 83 Linux
    Partition 1 does not end on cylinder boundary
    /dev/sdb2 126 189 505856 83 Linux
    Partition 2 does not end on cylinder boundary
    /dev/sdb3 189 252 505856 83 Linux
    Partition 3 does not end on cylinder boundary
    /dev/sdb4 252 121602 974744576 5 Extended
    /dev/sdb5 252 284 256000 82 Linux swap
    /dev/sdb6 284 121602 974486528 7 HPFS/NTFS

    No i teraz nie wiem, który jest routera (Internal HDD WD10JPVT), a który zewnętrzny
    (USB1 ASM1153E ;-))
    Okazało się (po chwilowym odłączeniu zewnętrznego), że podpięty docelowy to sda,
    natomiast wewnętrzny źródłowy to sdb.

    # dd /?
    BusyBox v1.18.1 (2013-04-12 18:16:31 PHT) multi-call binary.
    Usage: dd [if=FILE] [of=FILE] [bs=N] [count=N] [skip=N] [seek=N]
    Copy a file with converting and formatting
    if=FILE Read from FILE instead of stdin
    of=FILE Write to FILE instead of stdout
    bs=N Read and write N bytes at a time
    count=N Copy only N input blocks
    skip=N Skip N input blocks
    seek=N Skip N output blocks

    Zamiast obrazu nie prościej skopiować sektor za sektorem?

    -----

  • 7. Data: 2021-01-04 02:17:24
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-01-03, ąćęłńóśźż <...@...pl> wrote:
> [...]
    > który zewnętrzny (USB1 ASM1153E ;-)) Okazało się (po chwilowym
    > odłączeniu zewnętrznego), że podpięty docelowy to sda, natomiast

    Z tym to uważaj bo nazwy urządzeń przydzielane są zwykle w kolejności
    ich inicjowania więc jak zrestartujesz router tylko z dyskiem
    wewnętrznym a potem podepniesz zewnętrzny, to spodziewam się, że
    kolejność może być odwrotna.

> [...]
    > skip=N Skip N input blocks
    > seek=N Skip N output blocks
    >
    > Zamiast obrazu nie prościej skopiować sektor za sektorem?

    dd kopiuje sektor po sektorze (w blokach). W tej chwili, jak już wiesz,
    że ta partycja z ntfs jest /dev/sdb6 to wystarczy, że skopiujesz sam
    obraz /dev/sdb6 no chyba, że chcesz zrobić kopię całego dysku na ten drugi.

    --
    Marcin

  • 8. Data: 2021-01-04 07:14:09
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Tak próbowałem skopiować tylko partycję, lecz nie chciało pójść.
    Pomyślałem, że systemik routera może nie lubi dysku GPT więc przerobiłem na MBR, ale
    też bez efektu:

    # dd if=/dev/sdb4 bs=1M | dd of=/dev/sda1 bs=1M
    00+1 records in
    0++11 records in
    records out
    01024+1 records out
    1024 bytes (1.0KB) copied, 2 bytes (.1.0KB) copied, 2284087 seconds, .448B/s
    284628 seconds, 448B/s

    (konsola wypisywała to w sekundę).

    Zapuściłem więc wieczorem i zaczęło klonować całość:
    # dd if=/dev/sdb bs=1M | dd of=/dev/sda bs=1M

    Teraz rano wstaję, dyski w routerze śpią, w konsoli Win:
    Connection reset by 192.168.xx.yy port 22
    Chwila wahania, czy coś po prostu się zresetowało lub zawiesiło, lecz nie: cały dysk
    skopiowany :-))
    Przepinam więc dysk do Windows i zapuszczam dla tej partycji DiskInternals Linux
    Recovery -> Disk scanning.
    Znów potrwa parę godzin, dam znać.

    Dżizas - uświadomiłem sobie kawą, że dziś poniedziałek i do roboty trzeba :-/

    -----

  • 9. Data: 2021-01-04 13:09:48
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-01-04, ąćęłńóśźż <...@...pl> wrote:
> [...]
    > 01024+1 records out
    > 1024 bytes (1.0KB) copied, 2 bytes (.1.0KB) copied, 2284087 seconds, .448B/s

    Bo sdb4 to znacznik (czy jak się to tam nazywa) partycji extended. To
    musi być sdb6 czy który to tam był ten ntfs. 1KB przeszedł, nie cały dysk.

    > Zapuściłem więc wieczorem i zaczęło klonować całość:
    > # dd if=/dev/sdb bs=1M | dd of=/dev/sda bs=1M
    >
    > Teraz rano wstaję, dyski w routerze śpią, w konsoli Win:
    > Connection reset by 192.168.xx.yy port 22

    Zdarza sie (zerwane połączenie). Ale skoro kopiujesz lokalnie to w sumie
    nie powinien być duży problem.

    > Dżizas - uświadomiłem sobie kawą, że dziś poniedziałek i do roboty
    > trzeba :-/

    Byłem przezorny, wziąłem sobie jeszcze dzisiaj wolne :)

    --
    Marcin