  • 1. Data: 2020-12-27 12:57:42
    Temat: VPN jaki sprzęt?
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    witam

    Mam w pracy/domu coraz więcej "zabawek" komunikujących się przez
    internet. Ostanio przy dyskusji o kamerach ip dowiedziałem się ze toto
    łatwo zahakować, a pewnym zabezpieczeniem jest korzystanie ze swojego
    vpn. Wiem ze opnwrt, tomato, może "dodać" taką funkcjonalność routerom.
    ale jak na złość, moja tenda n60+tomato, nie posiada vpna. Routery
    posiadające dużo pamięci dla opnwrt są stosunkowo drogie. natknąłem się
    na dość tani nowy router posiadający vpn na oryginalnym sofcie. może to
    lepsze rozwiązanie?
    Czy ktoś kto się zna na vpnach może rzucić okiem na specyfikacje?
    https://pclab.pl/art79219-9.html
    Albo podsuńcie proszę inne rozwiązanie. starego laptopa, rasberypi,
    wolałbym uniknąc, bo nie jest tanie i będzie kolejnym urządzeniem do
    zasilania.

    ToMasz

  • 2. Data: 2020-12-27 14:06:49
    Temat: Re: VPN jaki sprzęt?
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Ethernet 100 Mbps raczej dyskwalifikuje.

    -----

  • 3. Data: 2020-12-27 14:13:49
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 27.12.2020 o 14:06, ąćęłńóśźż pisze:
    > Ethernet 100 Mbps raczej dyskwalifikuje.
    czemu? Moje łącze internetowe "wyciaga" trochę więcej niż połowę z tego
    ToMasz

  • 4. Data: 2020-12-27 14:42:18
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 27/12/2020 12:57, ToMasz wrote:
    > Albo podsuńcie proszę inne rozwiązanie.

    Już było wspomniane. PiVPN.

    https://www.pivpn.io/

    > wolałbym uniknąc, bo nie jest tanie i będzie kolejnym urządzeniem do
    > zasilania.

    Więc zmień router na taki który obczaja OpenVPN. Ale od razu mówie że o
    ile router można kupić tanio (xiaomi 4 Gigabit edition ~100zł), to samo
    OpenVPN ma kiepskie wsparcie dla VPNa OOTB. To rzeźba, nie da się tego
    łatwo wyklikać.

  • 5. Data: 2020-12-27 22:13:55
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2020-12-27 o 12:57, ToMasz pisze:
> [...]
    > Albo podsuńcie proszę inne rozwiązanie. starego laptopa, rasberypi,
    > wolałbym uniknąc, bo nie jest tanie i będzie kolejnym urządzeniem do

    Kup jakiegoś Drayteka serii 28xx (z modemem DSL) czy 2900.

    Mają serwer VPN, po kilkanaście lub kilkadziesiąt połączeń VPN w różnych
    konfiguracjach (LAN-LAN, Point/LAN) i różne protokoły (IPSec, PPTP, L2TP).
    Sprzęt taki, że jak postawisz, to zapominasz - nic się nie dzieje.
    Uptime rzędu kilku lat jest czymś normalnym.
    A przy okazji dużo innych możliwości. Na allegro masz sporo, także z
    LAN 1Gb.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 6. Data: 2020-12-28 01:38:34
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2020-12-27, ToMasz <t...@p...fm.com.pl> wrote:
> [...]
    > łatwo zahakować, a pewnym zabezpieczeniem jest korzystanie ze swojego
    > vpn. Wiem ze opnwrt, tomato, może "dodać" taką funkcjonalność routerom.

    Tylko weź pod uwagę, że vpn, jakkolwiek rzecz porządana, znacząco
    poprawi bezpieczeństwo wyłącznie jeśli te kamery nie komunikują się z
    jakąś dziwną chińską chmurą. Poza kamerami, niestety większość
    konsumenckich urządzeń typu IoT wymaga chmury do obsługi, więc
    absolutne minimum to MZ rozdzielenie sieci domowej, aby te urządzenia
    nie miały dostępu tam, gdzie mieć nie powinny.

    W najprostszej wersji, powinieneś sobie sprawić router, które umożliwi
    nie tylko połączenia vpn ale też zdefiniowanie wirtualnych sieci i
    dodatkowo izolacje (blokowanie) ruchu pomiędzy tymi sieciami.

    --
    Marcin