  • 1. Data: 2021-01-01 22:06:28
    Temat: ssd sata vs nvme
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    witam
    przydał by mi się większy dysk ssd. po ostatnim wątku dotyczącym dysków
    nvme, zastanawiam sie nad porównaniem dysków sata i nvme. wg danych
    producenta, nvme jest 3-5 razy szybszy. tendencyjne testy, czy
    rzeczywiście tak jest? Próbowałem porównać markowego ssd sata do adata
    nvme, ale nie portrafię. niby banał, ale 3 lata różnicy w dacie
    produkcji, powodują że wykorzystano inne narzędzia do testowania. za
    mało wiem, żeby coś mądrego z nich wywnioskować. pytanie do tych osób
    które mają nvme. czy jest widoczna róznica, przyrost prędkości po
    zmianie z sata na nvme?
    ToMasz

  • 2. Data: 2021-01-01 22:12:30
    Temat: Re: ssd sata vs nvme
    Od: Tasiorsa <t...@p...fm>

    W dniu 2021-01-01 o 22:06, ToMasz pisze:
> [...]
    > mało wiem, żeby coś mądrego z nich wywnioskować. pytanie do tych osób
    > które mają nvme. czy jest widoczna róznica, przyrost prędkości po
    Główna różnica odczuwalna jest przy zapisie kopiowaniu dużego pliku.
    Widać ją świetnie np na Timeline w Premiere. Przy starccie systemu i
    codziennych operacjach różnicy raczej nie zauważysz.
    Mam Samsung 500 GB 970 EVO i Adata SX8200 Pro 1TB

    Krzysiek aka Tasiorsa

  • 3. Data: 2021-01-01 23:34:07
    Od: Irokez <n...@w...pl>

> [...]
    > mało wiem, żeby coś mądrego z nich wywnioskować. pytanie do tych osób
    > które mają nvme. czy jest widoczna róznica, przyrost prędkości po

    Różnica jest jak bierzesz tej samej klasy dyski.
    W NVMe jest tak samo jak w SATA. Albo fajne kontrolery albo tanie proste
    bez pamięci podręcznej i finalnie niewiele szybsze niż dobry SATA.

    Różnice po przesiadce odczuwasz, a potem się przyzwyczajasz ;)
    W moim przypadku na PC przesiadka z SATA Samsung EVO 840 na NVMe EVO
    970, laptop z EVO 840 na HP EX920.

    --
    Irokez

  • 4. Data: 2021-01-02 00:13:55
    Od: _Master_ <M...@...pl>

> [...]
    > mało wiem, żeby coś mądrego z nich wywnioskować. pytanie do tych osób
    > które mają nvme. czy jest widoczna róznica, przyrost prędkości po

    Do dobrego się człowiek szybko przyzwyczaja ;-)

    Też miałem wahania czy warto.

    Skok prędkości z 500 do 1500 jest zauważalny. Na początku takie ŁAŁ!!! ;-)
    Teraz po kilku miesiącach testowania powiedziałbym że jest jakie 2x
    szybciej w domowym zastosowaniu.
    banalne przeglądanie zdjęć w systemowym oknie jest błyskawiczne.
    Zdjęcia z Galaxy S7 potrafią trochę ważyć i się tak zastanawiałem
    dlaczego to się tak wlokło.

    Programy się zamykają i odpalają szybciej.
    Reszta zależy od innych podzespołów ;-)

    I zaczynasz zauważać że ten szybki net z UPC 120 Mega chyba to nie jest
    taki szybki i to na otworzenie stron www czekasz...

    Wniosek za te same pieniądze WARTO
    i5 6 generacji 8 GB RAm

  • 5. Data: 2021-01-02 00:43:25
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:rso2sl$l0f$1@dont-email.me>
    user ToMasz pisze tak:

> [...]
    > dysków nvme, zastanawiam sie nad porównaniem dysków sata i nvme.
    > wg danych producenta, nvme jest 3-5 razy szybszy. tendencyjne

    zmierzyłem teraz

    Samsung SSD 970 EVO Plus 250GB MZ-V7S250BW
    https://tinyurl.com/y9xwntgn
    https://ibb.co/wrYL2H1

    Kingston A2000 250GB M.2-2280 PCIe 3.0 x4 NVMe
    https://tinyurl.com/y9nxmr5e
    https://ibb.co/4fRpdjp

    Kingston A2000 500GB M.2-2280 PCIe 3.0 x4 NVMe
    https://tinyurl.com/y4sd3gfp
    https://ibb.co/phxGcJm

    > pytanie do tych osób które mają nvme. czy jest widoczna róznica,
    > przyrost prędkości po zmianie z sata na nvme?

    prędkości systemu nie, kopiowania filmików i dużych plików o taak :)

    --
    Piter

    człowiek chciał być królem planety
    więc matka natura dała mu koronę

  • 6. Data: 2021-01-02 01:36:39
    Od: Olaf Frikiov Skiorvensen <B...@i...invalid>

    Wcale nie przypadkiem, dnia Fri, 1 Jan 2021 22:06:28 +0100
    doszła do mnie wiadomość <rso2sl$l0f$1@dont-email.me>
    od ToMasz <t...@p...fm.com.pl> :
> [...]
    >mało wiem, żeby coś mądrego z nich wywnioskować. pytanie do tych osób
    >które mają nvme. czy jest widoczna róznica, przyrost prędkości po

    Podstawowa kwestia, dla responsywności systemu liczą się małe transfery o rozmiarze
    4K z
    kolejkami QD1, QD2 i QD4, Anandtech to ładnie podaje przy testach:
    https://www.anandtech.com/show/14601/the-kingston-kc
    2000-ssd-review/5

    Dla wielkich plików transfery mogą być spore przez pewien czas, a po zapełnieniu pSLC
    cache robi się tragedia(kilkukrotny spadek,na wykresach to widać, najgorszy to 660p
    Intela, QLC):
    https://www.anandtech.com/show/14601/the-kingston-kc
    2000-ssd-review/8

    Oczywiście widać różnicę na plus(sama magistrala sporo daje), ale trzeba wybrać sobie
    dysk, który jest dobry dla małych, a przy dużych transferach po pewnym czasie nie
    robi
    się wolny jak standardowy HDD(czyli generalnie unikać dysków QLC, bo te dyski średnio
    nadają się na dyski systemowe), jeszcze przykłady:

    https://www.anandtech.com/show/16310/the-corsair-mp4
    00-1tb-qlc-nvme-ssd-review/4
    https://www.anandtech.com/show/16310/the-corsair-mp4
    00-1tb-qlc-nvme-ssd-review/2

    No i trzeba brać pod uwagę system, W10/W8.1 NVME obsługuje natywnie, W7 wymaga
    sterownika, a instalacja W7 na nowszych płytach/procesorach może być mocno
    upierdliwa(lub
    wykluczona).

  • 7. Data: 2021-01-02 09:52:08
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

> [...]
    > sterownika, a instalacja W7 na nowszych płytach/procesorach może być mocno

    linux i ma to być dysk systemowy
    qlc - wykluczyłem na samym początku
    tlc już się boję, ale dają gwarancje na 5 lat
    mlc - jest JEDEN model samsung evo 860 SATA. Warto go mimo wszystko
    kupić za te mlc? żadnych dużych plików nie kopiuję. fotki mi się mogą
    otwierać raz na sekundę - i tak nie zobaczę co na nich jest. pytanie o
    sata/nvme jest dla tego, że skoro w cenach jest nie wielka różnica, to
    po co wogóle produkujemy/sprzedajemy sata (do PC)?

    Wiadomo że drogie dyski są lepsze, nie zwalniaja po zapełnieniu, radzą
    sobie lepiej z małymi plikami... tylko że ja celowałem w 250giga, za
    niecałe 200zł. sprytny sprzedawca podsunął informacje że za dodatkowe
    250giga dopłacę tyko 80zł. no dobra pomyślałem i "bujam" się już po
    okolicach 300-350zł a te lepsze (na wykresach) kosztują 450-600zł.
    Warto aż tyle dopłacać osobie która na piewszym miejscu stawia trwałość
    i niezawodność (60 miesięcy gwarancji)
    SAMSUNG SSD 970 EVO 500 GB nvme 349zł czy evo 860 sata mlc za 315zł?
    Albo coś innego polećcie proszę w tych okolicach cenowych
    Dzięki
    ToMasz

  • 8. Data: 2021-01-02 12:51:38
    Od: Olaf Frikiov Skiorvensen <B...@i...invalid>

    Wcale nie przypadkiem, dnia Sat, 2 Jan 2021 09:52:08 +0100
    doszła do mnie wiadomość <rspc7p$r2q$1@dont-email.me>
    od ToMasz <t...@p...fm.com.pl> :

> [...]
    >sata/nvme jest dla tego, że skoro w cenach jest nie wielka różnica, to
    >po co wogóle produkujemy/sprzedajemy sata (do PC)?

    Dużo ludzi ma laptopy czy desktopy z SATA, więc się przydaje.

> [...]
    >SAMSUNG SSD 970 EVO 500 GB nvme 349zł czy evo 860 sata mlc za 315zł?
    >Albo coś innego polećcie proszę w tych okolicach cenowych

    Evo 860 to TLC(oba są TLC), ja bym brał NVME 970 EVO, ewentualnie EVO Plus(odrobinę
    wydajniejszy), ale z radiatorem lub wymuszonym owiewem z małego wentylatora.
    Sata, moim zdaniem, to tylko wtedy, kiedy ktoś nie ma innego wyboru, jeśli jest
    możliwość
    instalacji NVME, to tylko NVME.

  • 9. Data: 2021-01-02 13:26:37
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Przecież dla amatora to wyrzucone pieniądze.

    -----

  • 10. Data: 2021-01-02 13:42:57
    Od: Olaf Frikiov Skiorvensen <B...@i...invalid>

    Wcale nie przypadkiem, dnia Sat, 2 Jan 2021 13:26:37 +0100
    doszła do mnie wiadomość <5ff0667e$0$553$65785112@news.neostrada.pl>
    od ąćęłńóśźż <...@...pl> :
    Olaf:

    >Przecież dla amatora to wyrzucone pieniądze.

    Osiem dych? Gdyby to chodziło o trzy stówki, to bym jeszcze rozumiał, ale osiem dych
    nie jest dużo, zawsze można zaoszczędzić na bzdetach typu bezsensowne
    parafarmaceutyki
    lub poszukać tańszych ofert.