  • 1. Data: 2013-05-01 20:18:52
    Temat: Jaki filtr szary do obiektywu 1.8
    Od: atm <...@v...pl>

    Niedawno kupilem Nikkora 50mm 1.8, podpialem go do Nikona D50.
    To pierwszy tak jasny obiektyw jaki posiadam i pierwsza stalka
    od czasow Zenita...
    W domu podczas testow wszystko chodzi slicznie, nie wzialem jednak pod
    uwage ograniczenia migawki, przekonalem sie dzisiaj o tym
    organoleptycznie podczas robienia zdjec przy slonecznej pogodzie.
    O uzywania dziury 1.8 moglem zapomniec, czesto musialem przymykac
    do 5.6 co w konsekwencji dawalo parametry kitowego zooma, ehhh.
    Z ciekawosci spojrzalem na NEX-5, ktorego byc moze kupie w przyszlosci,
    jednak w zakresie najkrotszego czasu migawki nic sie nie zmienilo od
    D50, nadal jest 1/4000. Pozostaje chyba tylko szary filtr, prawda?
    Jesli tak, ktory wziac zeby nie przedobrzyc a jednoczesnie miec
    mozliwosc skozystania z 1.8 przy sloneczniej pogodzie:NDx4 czy NDx8?
    Czy nie pojawi sie nastepny problem np ze slaba widocznoscia w wizjerze
    po zalozeniu flitra?
    Druga rzecz, jak wypada porownanie Marumi do Hoya?
    Ceny zblizone a w przypadku Marumi znalazlem wersje slim.
    Dla przykladu:
    http://allegro.pl/filtr-marumi-dhg-nd8-szary-neutral
    ny-slim-58mm-58-i3192810231.html
    http://allegro.pl/filtr-ndx8-nd8-neutralny-szary-hoy
    a-hmc-58mm-lodz-i3144034212.html
    Nie moge znalezc filtrow bedacych odpowiednikiem slim ND w wydaniu Hoya,
    ta firma produkuje takie?
    Bylbym wdzieczny za pomoc

  • 2. Data: 2013-05-01 20:37:47
    Temat: Re: Jaki filtr szary do obiektywu 1.8
    Od: atm <...@v...pl>

    Jeszcze jedno: czy Nikkor 1.8G ma tendencje do winietowania z filrem
    normalnej grubosci? Bo moze niepotrzemnie napieram ta wersje slim.

    Czy taki wynalazek jest nieporozumieniem w zakresie jakosci?
    http://allegro.pl/filtr-szary-pelny-regulowany-fader
    -nd2-nd400-58mm-i3187800958.html

  • 3. Data: 2013-05-01 21:03:28
    Od: "R" <...@n...spam>

    Uzytkownik "atm" <...@v...pl> napisal w wiadomosci

    > Czy taki wynalazek jest nieporozumieniem w zakresie jakosci?
    > http://allegro.pl/filtr-szary-pelny-regulowany-fader
    -nd2-nd400-58mm-i3187800958.html

    Takie filtry omijaj z daleka. Jakosc jest taka, ze trudno to nazwac filtrem.
    R.

  • 4. Data: 2013-05-01 21:05:30
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "atm" <...@v...pl> wrote:

    [...]
    > ktory wziac zeby nie przedobrzyc a jednoczesnie miec mozliwosc
    > skozystania z 1.8 przy sloneczniej pogodzie:NDx4 czy NDx8?

    Ja uważam, że 3 EV jest idealne - zawsze w razie czego można
    podnieść czułość, tymczasem gdy filtr jest za słaby, to kicha - brak
    środków reagowania innych niż kolejny filtr. ;)

    [mr.]

  • 5. Data: 2013-05-01 23:19:41
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    W dniu 2013-05-01 20:37, atm pisze:
    > Czy taki wynalazek jest nieporozumieniem w zakresie jakosci?
    > http://allegro.pl/filtr-szary-pelny-regulowany-fader
    -nd2-nd400-58mm-i3187800958.html

    To są dwa polary obok siebie i raczej są ciemnogranatowe, a nie szare.
    Raczej lipa, choć do pewnych zabaw wygodna.

    --
    pozdrawia Adam
    /elita taguje, pospólstwo teguje/

  • 6. Data: 2013-05-02 11:08:25
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    W dniu 2013-05-01 23:19, Janko Muzykant pisze:
    > To są dwa polary obok siebie i raczej są ciemnogranatowe, a nie szare.
    > Raczej lipa, choć do pewnych zabaw wygodna.

    Co nie znaczy, że muszą wprowadzać zabarwienie. A nawet jeśli
    wprowadzają, to ma raw, albo może zrobić balans bieli, który zlikwiduje
    mu ten zafarb. Pytanie tylko, czy za bardzo ostrości nie degraduje?

    A odpowiadając na pytanie w wątku, to jeśli dobrze liczę, jeśli musi
    przymykać do 5,6 przy migawce na 1/4000s, to ND8 byłby odpowiednim
    filtrem. Natomiast w ostrym słońcu, tylko 2 polary liniowe wygaszające
    znaczną część światła, albo 2 ND8(o ile nie trzeba więcej). Tak mi się w
    każdym razie wydaje.

  • 7. Data: 2013-05-02 11:38:43
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    W dniu 2013-05-02 11:08, "Paweł W." pisze:
    > Co nie znaczy, że muszą wprowadzać zabarwienie.

    Stosowane w ten sposób (przy bardzo silnym tłumieniu) wprowadzają
    zwykle, ale da się to odkręcić w szopie.

> [...]
    > filtrem. Natomiast w ostrym słońcu, tylko 2 polary liniowe wygaszające
    > znaczną część światła, albo 2 ND8(o ile nie trzeba więcej). Tak mi się w

    Dlatego to też bywa dobre rozwiązanie. I można sobie dawkować dokładnie
    na styk.

    --
    pozdrawia Adam
    /z instytucji publicznych najsprawniej działa dom publiczny bo jest

  • 8. Data: 2013-05-02 11:52:33
    Od: trolling tone <a...@a...org>

> [...]
    > filtrem. Natomiast w ostrym słońcu, tylko 2 polary liniowe wygaszające
    > znaczną część światła, albo 2 ND8(o ile nie trzeba więcej). Tak mi się w

    Zdecydowanie wydaje Ci się. LV > 16 nie występuje w naturze.

  • 9. Data: 2013-05-02 19:33:53
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 2 May 2013, "Paweł W." wrote:

> [...]
    > światła, albo 2 ND8(o ile nie trzeba więcej). Tak mi się w każdym razie

    Ja w sprawie formalnej.
    W czym wyrażasz wartość po określeniu "ND"?
    To jest problem podobny do czułości w ISO/ASA/GOST, czyli nie tylko
    gołej "jednostki", ale wręcz skali jednostki, w znaczeniu porownania
    skali liniowej do logarytmicznej.

    Co ciekawsze, mało opisów zwraca na to uwagę, i tu np. autor:
    http://wyobrazsobie.komputerswiat.pl/foto/sprzet-fot
    o/2010/04/uniwersalny-neutralny-filtr-nd-ktoz-by-nie
    -chcial.aspx
    ...smiało aplikuje skalę liniową bez komentarza.
    Chcę widzieć skutki, jak ktoś bez wnikania kupi co trzeba,
    przykręci i wyjdzie w plener (patrz niżej sklepy).

    IMO, w takim przypadku wypadałoby zapodawać "EV" dla zachowania
    nomen omen, znaczy jasności ;) (wypowiedzi tym razem)

    Rzeczona wartość jednakowoż zapodawana bywa logarytmicznie,
    i AFAIK to jest właśnie "standard" (ND bez wskazania EV jest
    w logarytmie).
    Ale powyższe znaczy ni mniej ni więcej, że 8EV to ND3, 64EV to raptem
    skromne ND6, zaś filtr ND8 w pierwszym przybliżeniu robi wrażenie
    czarnej plamy w ramce.

    Dwa razy ND8?
    Hm... supernova? :)

    BTW:
    http://klubkm.pl/forum/archive/index.php?t-36435.htm
    ...ale wskazana tamże tabelka:
    http://www.flickr.com/photos/davidm71/3514517019/siz
    es/l/
    ...zapodaje ND w obu skalach, skądinąd również "default
    liniowo" (wartość bez nawiasu).
    Logarytmicznie rzecze również wikipedia:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Neutral_density_filter
    ...choć oczywiście tu trzeba być ostrożnym, bo doskonale
    wiem co za kwiatki można w niej spotkać.

    Dalej rzut oka na dowolny sklep wskazuje, że producenci
    JEDNAK stosują "default" logarytmiczny.

    Znaczy IMO bez wyjaśnienia co rozumiesz pod "ND8"
    nijak się nie obejdzie :D

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2013-05-02 19:34:00
    Od: Michal Tyrala <w...@b...com.pl>

    On Thu, 02 May 2013 11:52:33 +0200, trolling tone wrote:

    > Zdecydowanie wydaje Ci się. LV > 16 nie występuje w naturze.

    Dlaczego 16? ND8 zabiera 3EV.

    --
    Michał

    wiesiu jest spamtrapem. ja jestem kbns