  • 1. Data: 2010-05-10 12:36:50
    Temat: Jaki jest sens stosowania dysków SSD?
    Od: Marek <b...@e...com>

    Witam,

    Przy niedawnej okazji dyskusji na temat wydajności tradycyjnych dysków
    powstał wątek dysków SSD, który chciałbym rozwinąć teraz.

    Kiedyś ktoś mi doradził abym kupił sobie SSD dla partycji startowej jeśli
    chciałbym aby system szybko wstawał (o XP oraz W7 była mowa). Otóż
    analizując parametry techniczne rozwiązań realizowanych na dyskach
    tradycyjnych i SSD nie dostrzegłem zalet tych drugich. Te tańsze SSD są
    nawet czasem kilkukrotnie wolniejsze. Najdroższe są tak samo szybkie
    natomiast ich cena jest nieporównywalna z tradycyjnymi dyskami. Jeśli
    kryteria oceny przydatności SSD są inne niż odporność na upadek lub ciężar
    dysku, to jaka inna motywacja może powodować chęć nabycia takiego dysku?

  • 2. Data: 2010-05-10 13:31:53
    Temat: Re: Jaki jest sens stosowania dysków SSD?
    Od: Marx <M...@n...com>

    W dniu 2010-05-10 14:36, Marek pisze:
> [...]
    > chciałbym aby system szybko wstawał (o XP oraz W7 była mowa). Otóż
    > analizując parametry techniczne rozwiązań realizowanych na dyskach
    Ktore HDD ktore sa tak samo szybkie jak SSD, szczegolnie czas dostepu?
    Napisz, z checia kupie.
    Marx

  • 3. Data: 2010-05-10 13:55:42
    Od: Arkadiusz Dymek <a...@n...bedzie>

    W dniu 5/10/2010 2:36 PM, Marek wrote:

> [...]
    > dysku, to jaka inna motywacja może powodować chęć nabycia takiego dysku?

    Porównywałeś zapewne tylko sam transfer bez czasu dostępu. A
    niebagatelną zaletą dysków SSD jest cisza.

    Pozdrawiam,
    Arkadesh

  • 4. Data: 2010-05-10 15:30:34
    Od: RadoslawF <r...@w...pl>

    Dnia 2010-05-10 15:55, Użytkownik Arkadiusz Dymek napisał:

    > Porównywałeś zapewne tylko sam transfer bez czasu dostępu. A
    > niebagatelną zaletą dysków SSD jest cisza.

    Ta zaleta zależy od komputera. W stacjonarnym w którym wyje tani
    wentylator nad prockiem, wyje mały wentylator nad kartą GFX
    i czasami dodatkowy wentylator wydmuchujący lub wdmuchujący
    powietrze do/z obudowy cichy dysk nie ma znaczenia.

    Co do czasu dostępu masz racje tylko że to nie dla każdego jest
    zauważalne a dla niektórych bardziej liczy się czas kopiowania
    nowych filmów czy obrazów gier niż szybszy dostęp.

    Pozdrawiam

  • 5. Data: 2010-05-10 15:34:36
    Od: Gupik <brudas25@NIE_CHCE_SPAMUinteria.pl>

    a jak wygląda instalowanie systemu na takim dysku SSD, niczym się nie
    różni od tego na normalnym dysku czy trzeba trochę kombinować ??

  • 6. Data: 2010-05-10 16:40:43
    Od: RadoslawF <r...@w...pl>

    Dnia 2010-05-10 17:34, Użytkownik Gupik napisał:
    > a jak wygląda instalowanie systemu na takim dysku SSD, niczym się nie
    > różni od tego na normalnym dysku czy trzeba trochę kombinować ??

    Przez sprzęt i system jest to widziane jako dysk twardy.
    Nowsze systemy rozpoznają że to SSD same wyłączają/blokują
    defragmentację i temu podobne atrakcje w starszych trzeba
    to wyłączyć ręczne.

    Pozdrawiam

  • 7. Data: 2010-05-10 17:08:27
    Od: Sergiusz Rozanski <w...@s...com>

    Dnia 10.05.2010 Marek <b...@e...com> napisał/a:
> [...]
    > dysku, to jaka inna motywacja może powodować chęć nabycia takiego dysku?

    Odwiedź pl.*.bazydanych tak przed 2-3 tyg jak rozwiązywałem problem
    dysków, niestety doszedłem do wniosku że bez sdd nic nie poprawię.

    Czas zapytania do bazy 27minut po reboocie, 57sek powtórna analiza -
    dane w buforach dyskowych w ramie, po zmianie hdd na ssd wynik:
    2 minuty/57sek - fajnie nie? I hdd był w raidzie. Niestety fragmentacja
    swoje robi i seek po milionach rekordów szybki nie jest.

    coś ciekawego, tam nie ma asfaltu".

  • 8. Data: 2010-05-10 17:47:33
    Od: Marek <b...@e...com>

    Dnia Mon, 10 May 2010 15:31:53 +0200, Marx napisał(a):

    > Ktore HDD ktore sa tak samo szybkie jak SSD, szczegolnie czas dostepu?
    > Napisz, z checia kupie.
    > Marx

    Zerknij na wyniki testów jakie zrobiłem na swoim sprzęcie:
    http://img52.imageshack.us/img52/7528/test1cx.jpg

    Długo grzebałem w kartach katalogowych dysków zanim wyłowiłem z nich dysk
    Samsunga serii HD502HJ. Ma ona bardzo duzy transfer w stosunku do
    większości innych: 250MB/s.

    http://www.samsung.com/global/business/hdd/productmo
    del.do?type=94&subtype=98&model_cd=469

    Czas dostępu oczywiście będzie znacznie większy dla HD. Jednakże nie mam
    zdania jaki ma to wpływ na realną pracę systemu. Być może w specyficznym
    zastosowaniu (np. bazy danych) ma to kluczowe znaczenie a w Windows (start,
    ładowanie programów itp) - mniejsze.

  • 9. Data: 2010-05-10 17:54:19
    Od: Marek <b...@e...com>

    Dnia Mon, 10 May 2010 15:55:42 +0200, Arkadiusz Dymek napisał(a):

    > Porównywałeś zapewne tylko sam transfer bez czasu dostępu.

    Tak, masz rację. Nie miałem jak zmierzyć wpływu czasu dostępu na pracę
    realnego systemu (w tym przypadku Windows z aplikacjami). Być moze istnieje
    bardzo specyficzne zastosowanie - typu bazy danych - gdzie będzie to
    kluczowym parametrem.

    > niebagatelną zaletą dysków SSD jest cisza.

    A tu polemizowałbym. Wiele zależy od obudowy. Mam bezgłośny praktycznie
    komputer. Dyski montowane są na szynach w kolumnie i na gumowych
    izolatorach. Ze stetoskopem może usłyszałbym jakiś szmer jednakże nie
    jestem lekarzem i nie mam stetoskopu :-)

  • 10. Data: 2010-05-10 18:00:03
    Od: Tomaszek <t...@o...pl>

> [...]
    > dysku, to jaka inna motywacja może powodować chęć nabycia takiego dysku?

    Trudno się oprzeć wrażeniu, że dyski SSD są robione z myślą o laptopach.
    Tak więc tu cichsza praca będzie zauważalna, a nie w stacjonarnym, gdzie
    wyje kilka wiatraków. Brak części mechanicznych powoduje, że dłużej
    wytrzyma taki dysk na zasilaniu bateryjnym. A pakowanie dysku SSD do
    stacjonarnego komputera to faktycznie nie ma sensu.