  • 1. Data: 2009-08-21 16:15:00
    Temat: Jaki program do symulacji?
    Od: "Maurycy123" <m...@p...onet.pl>

    Witam.

    Mam problem na pewnym obiekcie. Schematy sa niekompletne.
    Potrzebuje zasymulowac dzialanie pewnego elementu.
    Jest to MTL5042 (jest to przetwornik I/I 4-20).
    Nie musi byc to dokladnie taki element (EX). Wystarczy ze bedzie to
    przetwornik I/I 4-20.
    Jakim programem moge to zrobic? Potrzebuje tez zrodla pradowego.
    Czy multisim da rade?
    Jezeli tak to pod czym szukac przetwornika I/I?

    Mam nadzieje, ze w miare zrozumiale opisalem problem.

    Pozdrawiam.
    Maurycy123.

  • 2. Data: 2009-08-21 18:53:57
    Temat: Re: Jaki program do symulacji?
    Od: "Maurycy123" <m...@p...onet.pl>

    MTL5042 jest to separator I/I 4-20

  • 3. Data: 2009-08-21 19:25:42
    Od: shg <s...@g...com>

    On 21 Sie, 18:15, "Maurycy123" <m...@p...onet.pl> wrote:
    > Czy multisim da rade?

    Powinien, podobnie jak inne programy.

    > Jezeli tak to pod czym szukac przetwornika I/I?

    Źródło prądowe sterowane prądowo. Jako parametr podaje się
    "przekładnię".

  • 4. Data: 2009-08-21 19:31:31
    Od: shg <s...@g...com>

    On 21 Sie, 18:15, "Maurycy123" <m...@p...onet.pl> wrote:
    > Nie musi byc to dokladnie taki element (EX). Wystarczy ze bedzie to
    > przetwornik I/I 4-20.

    A jeszcze to przeoczyłem
    Żeby uzyskać zakres od 4mA na wyjściu przy 0 na wejściu, trzeba będzie
    do wyjścia tego sterowanego źródła dołożyć równolegle drugie, o stałej
    wartości prądu = 4mA, chyba że chcesz symaulować awarię, w takim
    wypadku trzeba by jakiś przełącznik, albo źródło z modelem
    behawioralnym.

    LTspice (darmowy) potrafi też symulować małosygnałową charakterystykę
    częstotliwościową sterowanych źródeł.

  • 5. Data: 2009-08-23 18:14:41
    Od: "Maurycy123" <m...@p...onet.pl>

    Źródło prądowe sterowane prądowo. Jako parametr podaje się
    "przekładnię".

    Mozesz rozwinac temat?
    Jakies konkretne oznaczenia?

  • 6. Data: 2009-08-23 18:19:13
    Od: "Maurycy123" <m...@p...onet.pl>

[...]

    Ma byc 4-20 na 4-20.
    Potrzebuje to zasymulowac bo, na obiekcie mamy 30-40 ma.
    A to troche za duzo. Dlatego MTL'e padaja.
    Wyniki tez sa przeklamane ale w oprogramowaniu jest zrobione skalowanie i
    wszystko jest ok.

  • 7. Data: 2009-08-23 19:21:10
    Od: shg <s...@g...com>

    On 23 Sie, 20:19, "Maurycy123" <m...@p...onet.pl> wrote:
    > Ma byc 4-20 na 4-20.

    To nawet łatwiej taki najprostszy model zrobić, bo wystarczy po prostu
    "kopiować" prąd.

    Co do oznaczeń, to w SPICE takie źródło ma symbol "F"
    Jako parametry podaje się nazwę źródła napięciowego, przez które
    płynie prąd "sterujący", oraz wzmocnienie. W niektórych programach te
    dwa elementy mogą być zintegrowane.
    Nazywać się to może current controlled (albo dependand) current
    source, czy podobnie.

    W LTspice najprostsza wersja wygląda tak:
    http://wstaw.org/images/free/2009/08/23/b7d3a4bf4a44
    34602622371a542a24.png

    I1 to prąd wejściowy 4-20mA
    V1 jest źródłem napięcia, na którym wykonywany jest "pomiar" płynącego
    przez nie prądu
    F1 to właśnie to sterowane źródło, jako wartość ma podane V1 (czyli
    "obserwowane" źródło napięcia), oraz wzmocnienie = 1
    Na V2 można sobie obejrzeć prąd wyjściowy, równie dobrze mógł być to
    kawał drutu.

    Oczywiście to jest wersja maksymalnie uproszczona, nie wiem, czego
    Tobie potrzeba, tu jest tylko idea, do tego można sobie dorobić
    wszelkie wymagane charakterystyki (zakres napięć wyjściowych,
    charakterystykę statyczną i dynamiczną itp.) Tak naprawdę to ten układ
    tylko daje na wyjściu to samo, co ma na wejściu, z tą różnicą, że jest
    izolacja (o ile można mówić o izolacji w SPICE), wobec czego działa
    nie tylko w zakresie 4-20 mA, ale także w dowolnym innym, i nie jest
    typowym sprzętem do współpracy z linią 4-20 mA.

    >Potrzebuje to zasymulowac bo, na obiekcie mamy 30-40 ma.
    >A to troche za duzo. Dlatego MTL'e padaja.

    No to kiszka. Symulacja awarii jest skrajnie trudna. Przypuszczam, że
    nawet "fabryczne" modele takich rzeczy (pracy poza normalnym zakresem)
    nie uwzględniają.