    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Date: Fri, 24 Jan 2014 18:38:34 -0800 (PST)
    Subject: Jeszcze raz w temacie PCB - metoda fotochemiczna
    From: s...@g...com

    Tym razem nie o profrsjonalne wykonanie chodzi, lecz o jednostronne
    domowe/amatorskie. Nie tak dawno pytałem o dwustronne, w/g kompilacji porad na grupie
    po pewnych retuszach (drutowankach) całkiem nieźle mi to wyszło. Dumny jestem z tego
    jak PAW!! :)) Metodą termotransferu.

    Sryljon lat temu, jak miałem cierpliwość i lepsze oczęta to robiłem amatorsko PCB
    metodą frezowania. Płaski śrubokręt, jakiś tam pilnik, czasami opindol dostawałem od
    Mamy za zniszczenie produktu deficytowego (pilnik do pazurów/czasy PRL).

    Teraz moje lenistwo osiągnęło szczyty szczytów, bo zlecam byle duperelę do
    prototypienia do płytkarni. A co za tym idzie, to czas i pieniądz. Przy byle jakich
    tematach na termotransferze nie zawsze wszystko wychodzi jak tralala, drutowanki,
    retusze, w końcu wychodzi, ale nie jest to zbyt eleganckie.

    =====================

    Metoda Fotochemiczna !!

    Robiłem próby ze sprayem R-cośtam_cośtam. Zapewne coś spindoliłem, więc doradźcie
    jak to zrobić bezstresowo. Robiłem tak:

    1) Sruuu.. tym sprayem na laminat (w półmroku, jakieś 20cm od miedzi), i zostawiam do
    wyschnięcia na 24h.

    2) Maskę robię laserówką na kliszy. Tu już zapewne jest coś nie hallo, bo tak na oko
    pod światło, to toner raczej "tak sobie" się jej chwyta. Generalnie jest to takie
    trochę prześwitujące. Znacie jakieś "triki" w tym temacie, czy iść jakąś inną drogą?

    3) Naświetlanie.. Ano mam starą kwarcówę PRL'owską taką do opalania się. Ot takie
    stare PRL'owskie solarium. Po 5-ciu minutach wali w pomieszczeniu ozonem jak tralala,
    więc długość fali jest zapewne w przedziale określanym jako UV. Moc? Diabli wiedzą,
    ale chyba dość spora. Ta na "oko" oceniam to tak: Pobór mocy na tabliczce znamionowej
    100W, w pizdu z tego idzie w ciepełko, bo przy okazji grzeje jak cholera, świeci jak
    cholera po oczach (zakres światła widzialnego), no to niech moc walona w zakresie UV
    będzie jakieś 100-300mW. Tak na oko.. EPROM'y kasuję tym w 4-5 min z odległości
    40-50cm.

    Jak długo tym naświetlać przy założeniu, że kupię laminat z TME z gotową warstwą
    światłoczułą nabzdykaną na miedzi?

    4) Czym i jak długo wywoływać?

    5) Trawienie FeCl3, czy jakieś inne paskudztwo?

    Wszelakie porady praktyków mile widziane !!