  • 1. Data: 2021-11-15 20:48:38
    Temat: Kanał IDE ATA133, 2 dyski na jednej taśmie, spadek prędkości przesyłu danych o ile?
    Od: "jedrek" <w...@...on>

    Czy jak na jednej tasmie wpiętej do kanału IDE ATA133 są zapięte 2 dyski
    "taśmowe" ATA jako Master i Slave i jest realizowane kopiowanie z jednego
    dysku na drugi to kanał teoretycznie ma przepustowość max tak jakby był to
    kanał ATA66? Bo prędkość kanału dzielone na 2 urządzenia?
    W czasach gdy królowały "taśmowe" kanały IDE na płytach głównych zalecało
    się, że jak chcemy mieć max prędkość na kanale IDE dla dysku, to na jednej
    taśmie może być wpięty tylko jedno urządzenie Master (a Slave nieobsadzone),
    bo inaczej pasmo będzie pochłaniać także pracujące na tym kanale urządzenie
    Slave (bo muszą pracować na przemian) i że dyski jak są dwa na pokładzie, to
    mają wisieć na osobnych kanałach. Chyba, że dotyczy to tylko przypadku, że
    jeżeli z jednego dysku dane by były pchane gdzieś poza kanał IDE na którym
    wisi dysk (np. wysyłamy z dysku coś w świat), a z drugiego dysku np. jest
    pchane coś do RAM-u - czyli oba dyski zajęte kompletnie innymi danymi, które
    muszą być "wypchane" poza dany kanał IDE i wtedy muszą sie one współdzielić
    pasmem kanału na jednej taśmie, bo pracują na przemian (w jednej połówce
    okresu wysyła dysk master, zaczyna się druga połówka okresu taktującego
    magistralą, dysk master dostaje na chwilę blokadę wysyłu i wysyła dysk
    slave)? A jak jest to tylko kopiowanie z jednego dysku na drugi na tej samej
    taśmie, to nie zachodzi to ograniczenie przepustowości kanału? Bo ten sam
    cykl jest odpowiedzialny za to jakby tylko jedno zadanie (przepchania danych
    z dysku na dysk) i nie wychodzi poza obszar kanału. Wtedy pasmo kanału nie
    jest dzielone?

    Trudno to sprawdzić namacalnie gdy sam dysk ATA nie będąc z tych
    najszybszych, nie uzyskuje sam z siebie prędkości, które by wysycały kanała
    o teoretycznej przepustowości 133MB. Czyli jeżeli stary poczciwy dysk IDE o
    pojemności kilkadziesiąt GB, samodzielnie na kanale miał max osiągi ~30-60MB
    to czy zapinając dwa takie dyski na jednej taśmie będzie już wyczuwalne
    spowolnienie przesyłu względem gdyby oba były wpięte na osobnych kanałach
    (taśmach)? Czy raczej przepustowość magistrali 133MB gwarantuje tutaj zapas
    nawet gdy taśma jest dzielona na 2 urzędzenia? Czy raczej dochodzi tutaj
    jeszcze problem, że jak dane urządzenie IDE wymusi niski numer UDMA na takim
    kanale, np zgłosi jest jako UDMA-3, czyli teoretyczna przepustowość 44,4MB
    to dopiero to jest jeszcze dzielone przez 2 jak są dwa zapięte urządzenia?
    Kanał pracuje z przepływnością jaką wymusza najwolniejsze urządzenie na
    taśmie i z teoretycznej 133 robi się max 44,4MB, które potem trzeba jeszcze
    rozdzielić po połowie na dwa zapisująco/doczytujące dyski na tej samej
    taśmie? Czy raczej kanał sobie pracuje zawsze z możliwą max prędkością
    133MB, a co najwyżej wolniejsze urządzenie samo z siebie jest ograniczeniem,
    a magistrala w związku z tym zawsze ma zapas pasma, bo wolniejsze urządzenie
    go nie pochłonęło? Czy raczej zmieniają się zegary na taśmie i dane już są
    pchane zawsze wolniej i nigdy sumarycznie nie da się szybciej pchać kanałem
    niż ustali to najwolniejsze urządzenie?

  • 2. Data: 2021-11-15 22:13:44
    Od: ptoki <s...@g...com>

    poniedziałek, 15 listopada 2021 o 13:48:41 UTC-6 jedrek napisał(a):
> [...]
    > dysku na drugi to kanał teoretycznie ma przepustowość max tak jakby był to
    > kanał ATA66? Bo prędkość kanału dzielone na 2 urządzenia?

    Niekoniecznie.
    Nie pamietam szczegolow ale jest mozliwe ze podczas komunikacji z jednym urzadzeniem
    nie mozna wydawac polecen ani odbierac danych od drugiego.
    Co powoduje ze jesli pierwszy dysk czeka na obrot talerza/przesuniecie glowicy,
    zczytanie danych, zbuforowanie, rozpoczecie wysylania do hosta to OIDP nie mozna
    drugiemu dyskowi powiedziec "naszykuj sie, zara twoja kolej".

> [...]
    > Slave (bo muszą pracować na przemian) i że dyski jak są dwa na pokładzie, to

    Nie do konca tak bylo. Nie bylo roznicy przy podpieciu dysku jako master a cdromu
    jako slave i posiadaniu calej wydajnosci dysku jak cdrom nic nie robil.
    Dodatkowo nie bylo tez duzych problemow z wydajnoscia jak sie kopiowalo z cdrom-u na
    dysk na tej samej tasmie.
    Ale jak juz cdrom przyblokowal komunikacje bo dane nie naplywaly to juz w zaleznosci
    od sterownika (na linuxie IMHO bylo nieco inaczej niz na windzie) problem z dostepem
    do dysku byl obserwowalny.

    Bez wczytania sie w dokumentacje ATA albo przecwiczenie tego na zywo bedzie trudno
    potwierdzic jak powinno byc.
    Tu jest jakas zajawka:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Parallel_ATA#Serialize
    d,_overlapped,_and_queued_operations
    Czyli w sumie zalezy od sprzetu i sterownika.

> [...]
    > to czy zapinając dwa takie dyski na jednej taśmie będzie już wyczuwalne
    > spowolnienie przesyłu względem gdyby oba były wpięte na osobnych kanałach

    Raczej nie. Dlatego w tamtych czasach sie temu zbytniej uwagi nie przykladalo.
    Jakby dzisiejsze dyski podpiac to moze bylo by ciekawiej.

    Od biedy mozna np. hdparm-em -T przetestowac przesyl z cache dysku. Tyle powinno
    wystarczyc aby potwierdzic teorie.

> [...]
    > pchane zawsze wolniej i nigdy sumarycznie nie da się szybciej pchać kanałem

    Kanaly pracuja niezaleznie. Czyli mozna miec szybki cdrom na udma66 i jakis stary
    dysk bez zadnego dma i kazde bedzie rpacowac tak szybko jak pozwala aktualny konfig
    dla danego urzadzenia.

    Nie pamietam przypadku kiedy jeden dysk powodowal problemy drugiemu. Pewnie to
    mozliwe ale nie spotkalem a troche gratow mi przez rece przeszlo.

    Czyli podsumowujac:
    W praktyce tasma jest wirtualnie przepinana miedzy master i slave i jak jedno
    urzadzenie z niej korzysta to musi wykonac caly rozkaz i zwrocic kontrole do hosta
    ktory nastepnie komunikuje sie z drugim urzadzeniem na jego maksymalnej ustalonej
    predkosci.

    A pojedynczym "pakietem" jest rozkaz przy czym TCQ pozwala na wysylanie rozkazow, ich
    szybkie zakonczenie a nastepnie odpytanie przez hosta czy ten zakolejkowany rozkaz
    rzeczywiscie juz zostal wykonany i odebranie rezultatu. W miedy czasie mozna bylo
    wepchnac jakies zadanie drugiemu dyskowi.

    Tyle ze to chyba bylo bardzo niepopularne.
    Bo w zastosowaniach domowych tego sie ani nie oczekiwalo ani nie widac bylo w
    oferowanych ficzerach a w serwerowych krolowalo scsi.
    Ta specyficzna nisza ATA/PATA ktora gdzies tam sie na serwerach uchowala nie byla
    zbyt popularna aby mozna bylo stwierdzic czy to pomaga.

    A jak pojawilo sie sata i pozniejsi koledzy to juz byly inne czasy i dyski staly sie
    nieco madrzejsze. Ale to juz inna historia.

    Nie wiem czy pomoglem ale w zastosowaniach domowych raczej nie bylo widac spowolnien
    spowodowanych interakcja na tasmie. Dlatego popularne bylo wtedy albo kopiowanie
    przez ram (byly do tego wtyczki w total commanderze) albo z dysku A na dysk B i
    spowrotem na dysk A bo tak bylo szybciej niz windowsiane kopiowanie z skakaniem
    glowicami (obserwowalne chyba az do win7, moze pozniej tez)

  • 3. Data: 2021-11-16 19:26:28
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 15 lis 2021 o 22:13, ptoki pisze:

> [...]
    > to OIDP nie mozna drugiemu dyskowi powiedziec "naszykuj sie, zara twoja kolej".
    Ta komunikacja (IDE) od samego początku ma tego rodzaju trudności.
    Choć przeżyła rewolucyjne przełomy -- nadal system czeka na to, na
    co czekać nie musi. Przykładowo:

    - system czeka na dane z HDD, którego
    głowica pieczołowicie zmierza q danym
    - więc nie potrafi odebrać zlecenia,
    które dotyczy czegoś poza tym HDD,
    przykładowo: klawiatury, dysku SSD, RAMdysku, czy RAMki w ogóle...

    Cały Win zamiera, bo system czeka na wieści z HDD -- być może nawet
    niepotrzebne... Omyłkowe kliknięcie w cokolwiek może wywołać zlecenie
    szukania czegoś na HDD (bo choć system ma obszerne pokłady RAMki,
    drobiazgi nadal trzyma na dyskach!!!) co nie jest potrzebne...

    CPU może mieć 4 rdzenie oraz różne koprocesory -- i co z tego?!

    -=-

    Całe zło zaczyna się kilkadziesiąt lat temu -- promowaniem
    durnowatych dysków IDE... Od tamtej pory pudrowano ślady
    syfilisa, lecz nie wyleczono tej choroby...

    Jeden kanał czy dwa; jedna taśma czy dwie; PATA czy SATA -- nadal
    synchronizacyjna ;) beznadzieja pomieszana z bezmyślnością powodowaną
    pośpiesznym doklejaniem coraz to nowych elementów tam, gdzie trzeba
    wszystko zacząć pisać od nowa jako nową, spójną całość, korzystającą
    z nowych/świeżych rozwiązań...

    Dopiero NVMe ma jakiś sens... SATA-AHCI to nadal przypudrowana
    kiła... Kolejkowanie, keszowanie itd... Bajery...

    -=-

    Niestety zawsze znajdą się trolle wychwalające pod niebiosa
    nieśmiertelne x86, przeróżne IDE, USB, ogólnie promocje M$...

    --