  • 1. Data: 2021-11-10 16:06:54
    Temat: BCD i UEFI
    Od: trybun <M...@j...cb>

    Chciałem z przełożonego  (na komp z 10ką) dysku uruchomić Win XP.
    Instaluję BCD a tu litania ostrzeżeń, że komputer korzysta z Uefi a to
    nie współgra z BCD, że nie będzie niektórych funkcji itditp.. Pytanie -
    czy BCD obsługuje tylko dyski MBR?

  • 2. Data: 2021-11-10 16:10:02
    Temat: Re: BCD i UEFI
    Od: trybun <M...@j...cb>

    W dniu 10.11.2021 o 16:06, trybun pisze:

> [...]
    > Instaluję BCD a tu litania ostrzeżeń, że komputer korzysta z Uefi a to
    > nie współgra z BCD, że nie będzie niektórych funkcji itditp.. Pytanie

    PS. oczywiście chodzi o program EasyBCD.

  • 3. Data: 2021-11-10 19:01:51
    Od: trybun <M...@j...cb>

    W dniu 10.11.2021 o 18:26, Eneuel pisze:
> [...]
    > włożyć do laptopa, gdzie funkcjonowała parę lat jako jedyny dysk
    > i kilka miesięcy jako jeden z dwóch czy trzech...
    >
    > Można na dysku z MBR postawić naraz: Linuxa, W10 i WXP.
    > Potrzebujesz więcej?
    > Czwarty wpis przeznaczyć można na rozszerzona partycję z
    > logicznymi dyskami... Linux czyta FSy Windowsa, ale Windows chyba
    > nie czyta FSów Linuxa...
    >
    > Kolejne WXP mogą być na logicznych; podobnie z kolejnymi W10; nie
    > wiem, jak z kolejnymi Linuxami.
    >
    > Masz ponoć doświadczenie z Linuxami, więc zapewne znasz odpowiedź...

    Nie miałem problemu na starym kompie z EasyBCD w kompilacji z dwoma
    dyskami i trzema (XP, Linuch i 10ka) systemami. Jednak tam dyski były
    skonwertowane jako MBRy. W nowym jest dysk GPT (W10) a ja dołożyłem
    stary dysk z  dyskiem z MBR i XP na pokładzie. I do tego czasu wszystko
    gra, jednak chciałbym uruchamiać na nowym kompie XPka  i z tym jest
    problem, jest nim ta niezgodność GPT vs MBR która przeszkadza programowi
    EasyBCD..

  • 4. Data: 2021-11-10 19:33:35
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:smh1ef$17mq$1@gioia.aioe.org>
    user trybun pisze tak:

> [...]
    > kompie XPka  i z tym jest problem, jest nim ta niezgodność GPT vs
    > MBR która przeszkadza programowi EasyBCD..

    Option 2: Use a virtual machine
    Option 3: Use GRUB2 EFI as your main boot manager

    When installing Linux or any other 3rd party OS that ships with its own
    bootloader, instead of choosing to install GRUB to the bootsector as is
    traditionally done when opting to use EasyBCD to control your boot
    menu, choose to install GRUB to the MBR (or disk, in this case) and
    make it the main bootloader for your PC.

    https://neosmart.net/wiki/easybcd/uefi/

    --
    Piter

    człowiek chciał być królem planety
    więc matka natura dała mu koronę

  • 5. Data: 2021-11-11 09:12:14
    Od: trybun <M...@j...cb>

    W dniu 10.11.2021 o 19:33, PiteR pisze:
> [...]
    > menu, choose to install GRUB to the MBR (or disk, in this case) and
    > make it the main bootloader for your PC.

    Czyli raczej d*a zimna dla XP na tym kompie.  Za dużo zabiegów i zmian,
    a wirtualki XP jakoś nie wyobrażam sobie z grami które idą z płyt
    CD/DVD, czy instalacji sterów do drukarki, no i samego działania drukarki..

    Dzięki za info.

  • 6. Data: 2021-11-11 09:13:38
    Od: trybun <M...@j...cb>

    W dniu 10.11.2021 o 23:31, Eneuel pisze:
> [...]
    > - Toshibę z GPT razem z Samsungiem MBR
    > - Toshibę z GPT razem z Samsungiem MBR i Seagatem MBR
    >
    > To żaden problem. Problemem (małym) jest założenie BCD na GPT za
    > pomocą EasyBCD. Nadal możesz założyć BCD na dysku z MBR
    > (czymkolwiek, także edytorem EasyBCD) i nadal możesz założyć BCD
    > na dysku z GPT czymś innym niż EasyBCD, by później modyfikować
    > wipsy BCD za pomocą EasyBCD i możesz obejść polityczny problem
    > (niezakładania BCD na GPT za pomocą EasyBCD) różnorako, łamiąc ;)
    > prawo...
    >
    > Największym tu problemem jest celowość tego czynu... ;) Dokładniej

    Celowość jest, gdyby to wszystko tylko zachciało  zadziałać bez
    potencjalnych szkód..

> [...]
    > ;) BCD można mieć nawet na logicznym -- tylko założyć raczej tam
    > trudno...
    >
    > Ty raczej celujesz w jedną partycje z BCD...
    >
    > W razie czego mam możliwość startowania BCD z innych partycji, gdy
    > mam wiele partycji z BCD...
    >
    > EasyBCD radzi sobie z edycją już istniejących BCD na GPT, lecz
    > (tak bóg, czyli M$ chcę) nie zakłada BCD na partycjach dysków z
    > GPT... Tak przynajmniej było, gdy ostatnim razem chciałem założyć
    > BCD na partycji dysku GPT...
    >
    > Ty masz już BCD, więc nie masz tego problemy, póki nie

     XP w BCD na  nowym kompie jest w ogóle nieaktywny.  Dlaczego jest w
    komunikacie programu - to za sprawą UEFI.

      Jak to wygląda w praktyce UEFI jest ściśle związany/a z GPT czy taki
    menadżer może także egzystować z MBR?

  • 7. Data: 2021-11-11 18:55:45
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:smij8u$nj9$2@gioia.aioe.org>
    user trybun pisze tak:

> [...]
    > zmian, a wirtualki XP jakoś nie wyobrażam sobie z grami które idą
    > z płyt CD/DVD, czy instalacji sterów do drukarki, no i samego

    a nie można mieć po prostu dwóch dysków i przełączać ich w biosie?
    mnie chciałoby się przełączać żeby tylko nie zrezygnować z gpt w 8.1

    Option 1: Disable UEFI and Secure Boot
    Most PCs and laptops currently shipping with and using the UEFI
    firmware and bootloader can be configured to disable UEFI entirely and
    instead revert to "legacy" MBR boot mode. Two separate steps are often
    required to fully achieve this; we have documented both with visual
    guides and sample images taken from the more-common UEFI configuration
    pages:

    1.Enabling legacy boot mode on UEFI PCs
    2.Disabling Secure Boot

    --
    Piter

  • 8. Data: 2021-11-11 19:57:29
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 11.11.2021 o 18:55, PiteR pisze:

    > a nie można mieć po prostu dwóch dysków i przełączać ich w biosie?

    Trybun ma dwa dyski -- MBR i GPT.

    Może przełączać w BIOSie...

    Może też obyć się bez tego przełączania -- rzecz
    jasna nie rezygnując z WXP...

    --
    '_._ _,-'""`-._ ._. .-.

  • 9. Data: 2021-11-13 11:03:25
    Od: trybun <L...@j...cb>

    W dniu 11.11.2021 o 14:08, Eneuel pisze:
    > trybun rezygnuje z WXP...

    > Być może, ale nie z powodu GPT.

    To jaki jest powód i przyczyna?

  • 10. Data: 2021-11-13 11:04:06
    Od: trybun <L...@j...cb>

> [...]
    > required to fully achieve this; we have documented both with visual
    > guides and sample images taken from the more-common UEFI configuration

    Możliwe że jest taka opcja, jednak przecie nie będę stawał na uszach aby
    to osiągnąć,. Chciałem wykorzystać BCD, nie daje się to przełożyłem dysk
    z powrotem do starego kompa i Win XP czeka na uruchomienie w razie
    potrzeby. Być może gdy się trochę zaznajomię z UEFI i jego możliwościami
    do sprawy XP na nowym kompie powrócę.