  • 1. Data: 2011-06-24 08:25:21
    Temat: Kąt widzenia pytanie
    Od: wbk <o...@c...pl>

    Mam kamerke cyfrową bez zoomu optycznego, jeżeli kamera z odległości
    87cm widzi obraz o szerokości 56cm to da się z tego obliczyć jakiś kąt
    widzenia tak aby porównać wyliczony parametr do innych modeli kamer ?

    pozdr.

  • 2. Data: 2011-06-24 11:54:39
    Temat: Re: Kąt widzenia pytanie
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze wbk:

    > Mam kamerke cyfrową bez zoomu optycznego, jeżeli kamera z odległości
    > 87cm widzi obraz o szerokości 56cm to da się z tego obliczyć jakiś kąt
    > widzenia tak aby porównać wyliczony parametr do innych modeli kamer ?

    Wylicz kąt na kartce i poszukaj w google field of view calculator,
    dostaniesz ogniskową na klatce 35mm.

  • 3. Data: 2011-06-24 12:08:27
    Od: wbk <o...@c...pl>

    no właśnie, zacząłem zagłębiać się w temat kąta widzenia i za cholerę
    nie mogę zrozumieć tych milimetrów, ogniskowych, natomiast jasne jest
    dla mnie pole widzenia np 40' czy 60'

    z manualnych wyliczeń kątomierzem wyszło mi że obecna kamera HD łapie mi
    kąt około 37' dla mnie jet to żenująco mało

    znalazłem w sieci np kamerę HD samsung UMX-U20 którą chciałbym kupić i
    teraz jak na podstawie jej parametrów producenta określić jakie będę
    miał pole widzenia w stopniach na minimalnym zoomie?

  • 4. Data: 2011-06-24 12:15:58
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 24 Jun., 10:25, wbk <o...@c...pl> wrote:
> [...]
    > 87cm widzi obraz o szerokości 56cm to da się z tego obliczyć jakiś kąt
    > widzenia tak aby porównać wyliczony parametr do innych modeli kamer ?

    jesli chcesz porownywac to katy widzenia podaje sie po przekatnej
    formatu.

  • 5. Data: 2011-06-24 13:13:31
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze wbk:

    > znalazłem w sieci np kamerę HD samsung UMX-U20 którą chciałbym kupić i
    > teraz jak na podstawie jej parametrów producenta określić jakie będę
    > miał pole widzenia w stopniach na minimalnym zoomie?

    Znajdź jaki ma ekwiwalent ogniskowej dla klatki 35mm i wpisz to w field of
    view calculator.

  • 6. Data: 2011-06-24 16:20:14
    Od: wbk <o...@c...pl>

    W dniu 2011-06-24 15:13, Mateusz Ludwin pisze:
    > Rzecze wbk:

    > Znajdź jaki ma ekwiwalent ogniskowej dla klatki 35mm i wpisz to w field of
    > view calculator.

    czyli jeżeli aparat ma
    35mm eqwiwalent: 38-190mm

    to inny aparat o parametrze 35mm eqwiwalent: 34mm

    będzie widział szerzej ?

    jak to przeliczyć jeżeli producent nie podaje tzw: 35mm eqwiwalent ?

  • 7. Data: 2011-06-24 16:37:21
    Od: Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl>

    W dniu 2011-06-24 18:20, wbk pisze:

    >[...]
    > czyli jeżeli aparat ma
    > 35mm eqwiwalent: 38-190mm
    >

    > to inny aparat o parametrze 35mm eqwiwalent: 34mm
    >
    > będzie widział szerzej ?

    Tak.

    > jak to przeliczyć jeżeli producent nie podaje tzw: 35mm eqwiwalent ?

    Na podstawie ogniskowej i fizycznych rozmiarów matrycy - tangens połowy
    kąta widzenia jest równy połowie przekątnej matrycy podzielonej przez
    ogniskową. Pamiętaj tylko, ze podawane pzrez producentów rozmiary matryc
    dla aparatów kompaktowych (typu 1/1.6", 1/2.3" itp.) nie są bynajmniej
    rowne rzeczywistej przekątnej matrycy - rzeczywiste rozmiary matryc
    możesz znaleźć np. pod adresem
    http://www.dpreview.com/learn/?/Glossary/Camera_Syst
    em/sensor_sizes_01.htm

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 8. Data: 2011-06-24 16:48:53
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2011-06-24 18:20:14 +0200, wbk <o...@c...pl> said:

> [...]
    >
    > będzie widział szerzej ?
    >

    > jak to przeliczyć jeżeli producent nie podaje tzw: 35mm eqwiwalent ?

    Trzeba znać przekątną matrycy.

    Od początku i najprościej jak potrafię.

    Jeżeli przyjmiesz że przekątna to 1 każda ogniskowa <1 da szerszy kąt
    widzenia, a każda >1 węższy.
    Czyli rozpatrując dwa przypadki, nie skrajne tylko raczej bliskie
    siebie. 24x36 tzw. FF i 14,8x22,2 tzw. APS-C.
    Przekątne odpowiednio to: 43,26 mm i 26,68 mm.
    Co to oznacza? Ano to, że obiektyw 28 mm będzie normalny dla APS-C, ale
    szerokim kątem dla FF i odwrotnie. Obiektyw 44 mm, będzie normalnym dla
    FF, a wąskokątnym dla APS-C.
    Normalny oznacza (niech mnie ktoś poprawi jak się mylę), kąt ok 45°. W
    tym momencie nie jest Ci potrzebny kąt widzenia, tylko najzwyklejsza
    geometria i twierdzenie Pitagorasa. Dzięki czemu będziesz wiedział
    który obiektyw jak się ma do normalnego przy założonej przekątnej.

    Możesz sobie temat uprościć i liczyć po dłuższym boku matrycy, efekt
    jest taki sam.

    --
    Nie odpowiadam na treści nad cytatem
    Pozdrawiam

  • 9. Data: 2011-06-24 16:54:01
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze wbk:

    > jak to przeliczyć jeżeli producent nie podaje tzw: 35mm eqwiwalent ?

    Raczej zawsze podaje, wystarczy poszukać.

  • 10. Data: 2011-06-24 17:12:19
    Od: wbk <o...@c...pl>

    W dniu 2011-06-24 18:54, Mateusz Ludwin pisze:
    > Rzecze wbk:

    > Raczej zawsze podaje, wystarczy poszukać.

    co zerkam do instrukcji obsługi i nie ma 35mm eqwiwalent:

    samsung HMX-U20
    samsung HMX-H200
    samsung HMX-H300

    http://downloadcenter.samsung.com/content/UM/201103/
    20110312112616974/HMX-H300P-POL-IB_0309.pdf