  • 11. Data: 2020-12-21 17:17:41
    Temat: Re: Kilka pytań o STM32F407VGT6
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 21.12.2020 09:39, MKi wrote:

    > Nie, ten interfejs (zasadniczo to jest interfejs pamięci NOR Flash,
    > sterowanie LCD jest tak przy okazji) jest całkowicie samodzielny.
    > A w ogóle to STM ma swoje własne pullupy i pulldowny, możesz je
    > włączać i wyłączać programowo.

    Niby tak, ale tutaj kierowałem się pamięcią o tym, że w niektórych
    przypadkach i tak zalecane było stosowanie zewnętrznych pullupów, w celu
    uniknięcia stanów nieustalonych na krytycznych liniach po restarcie,
    zanim program zdąży skonfigurować dany pin. Chociażby linie CS w SPI...

    Swoją drogą, używałeś może interfejsu RMII w STM32 do obsługi Ethernetu?
    W jego przypadku konieczne będzie jakieś specyficzne prowadzenie linii
    (np. wyrównywanie ich długości poprzez meandrowanie albo ekranowanie ich
    masą) czy też wystarczy, jeśli będą możliwie krótkie? W końcu
    częstotliwość pracy tej magistrali wynosi 50 MHz...

  • 12. Data: 2020-12-21 19:51:10
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    Atlantis <m...@w...pl> napisał(a):
> [...]
    > wyrównywanie ich długości poprzez meandrowanie albo ekranowanie ich masą)
    > czy też wystarczy, jeśli będą możliwie krótkie? W końcu częstotliwość

    Piszę firmware dla urządzenia korzystającego z RMII w STM32. Żadnego
    specjalnego prowadzenia ścieżek tam nie zastosowano. Niemniej zaleca się,
    żeby różnica w długości nie była większa jak 2 cale, a nawet 10 mm według
    jednego źródła. Ekranowanie również jest zalecane.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 13. Data: 2020-12-21 21:55:42
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 21.12.2020 19:51, Grzegorz Niemirowski wrote:

    > Piszę firmware dla urządzenia korzystającego z RMII w STM32. Żadnego
    > specjalnego prowadzenia ścieżek tam nie zastosowano.

    Widziałem kiedyś tutorial, w którym płytka discovery została połączona z
    modułem PHY za pomocą zwykłych kabli ze złączami do goldpinów, więc
    podejrzewałem, że ten interfejs nie jest aż tak wymagający. Z drugiej
    strony to, że coś działało w tutorialu nie oznacza, że będzie działało
    stabilnie w finalnym urządzeniu, więc wolałem zapytać.

    > Niemniej zaleca się, żeby różnica w długości nie była większa jak 2
    > cale

    Ten warunek niemal na pewno jest spełniony. Mikrokontroler i PHY
    znajdują się w odległości 1.25". Biorąc pod uwagę fakt, że ścieżki
    zakręcają i omijają przeszkody, najdłuższe z nich będą pewnie miały
    długość nieco większą niż 2", ale różnica pomiędzy najdłuższą i
    najkrótszą na pewno nie będzie tego rzędu
    wielkości.

    > a nawet 10 mm według jednego źródła.

    Ze spełnieniem tego warunku będzie już trudniej. Niemniej różnice w
    długościach wynikają głównie z faktu, że nieraz trzeba się dostać do
    wyprowadzeń po różnych stronach układu scalonego, omijając jakieś
    elementy albo pola lutownicze.

    > Ekranowanie również jest zalecane.

    Z tym też będzie ciężko. Warunek jest spełniony częściowo w tym sensie,
    że linie RMII są zgrupowane razem i oblane polem masy. Niektóre z nich
    przynajmniej na części długości mają masę między sobą. Niemniej płytka
    jest modyfikacją projektu, który zaczął powstawać jeszcze w czasach, gdy
    PCB projektowałem z myślą o termo/fototransferze, więc grubsze ścieżki i
    większe pola lutownicze zajmują trochę miejsca, którego nie zostaje zbyt
    wiele na "meanadry". Nie ma też przelotek pod układami.

  • 14. Data: 2020-12-27 09:42:13
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 24.11.2020 09:39, MKi wrote:

    > Jeśli przewidujesz sytuację, że device weźmie za dużo prądu,
    > ogranicznik poda sygnał "overcurrent" i trzeba będzie zasilanie
    > odłączyć - wtedy ten port jest potrzebny. Dowolny.

    Wracając do tematu: czy stosowanie ogranicznika prądu/switcha na linii
    VBUS jest obowiązkowe w przypadku układów STM32 i portu USB pracujcego w
    trybie host? Jak już wspominałem, w swoich poprzednich projektach na
    PIC24/PIC32 zwykle po prostu łączyłem pin VBUS w gniazdku USB
    bezpośrednio z linią 5V. Tylko w przypadku moich projektów port USB
    robił zwykle za pamięć masową - był tam na stałe wpięty pendrive o
    dającym się określić poborze prądu. Nie występowało zagrożenie, że
    użytkownik podłączy dowolne urządzenie (gniazdo było ukryte wewnątrz
    obudowy) a za zabezpieczenie nadprądowe robił bezpiecznik na wejściu.

    Przyglądam się właśnie paru projektom na STM32 (m.in. transceiverowi SDR
    mcHF od M0NKA) i widzę, że kluczowanie zasilani na VBUS i stosowanie
    osobnego układu zabezpieczającego przed nadmiernym poborem prądu także
    niekiedy bywa pomijane.

    Czy istnieją jakieś ważne powody, żeby stosować taki układ w STM32?
    Powinienem mimo wszystko uwzględniać go w swoich projektach? Może nawet
    wskazane jest stosowanie czegoś takiego także w innych rodzinach
    mikrokontrolerów? Czy może jednak mogę to sobie odpuścić i nieco
    uprościćpłytkę, łącząc VBUS bezpośrednio z 5V?

  • 15. Data: 2020-12-28 10:03:30
    Od: MKi <...@...com>

    W dniu 2020-12-27 o 09:42, Atlantis pisze:

> [...]
    > mikrokontrolerów? Czy może jednak mogę to sobie odpuścić i nieco
    > uprościćpłytkę, łącząc VBUS bezpośrednio z 5V?

    Musisz zrobić - uwaga modne słowa - analizę ryzyka. Jeśli wyjdzie Ci,
    że prawdopodobieństwo zbyt dużego obciążenia przez device czy
    dotkliwość takiej awarii są dostatecznie małe (albo szansa na
    wykrycie odpowiednio wcześnie takiej sytuacji jest duża)
    - to nie instaluj ogranicznika.

    Ja nie znam żadnych powodów oprócz tego, o którym pisałem wcześniej.

    Pozdrowienia,
    MKi

  • 16. Data: 2020-12-28 10:10:39
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

> [...]

    > się, żeby różnica w długości nie była większa jak 2 cale, a nawet 10 mm
    > według jednego źródła. Ekranowanie również jest zalecane.

    Właśnie skończyłem projektować swoją płytkę z STM32107 i DP83848.
    Jest szansa, że będzie stabilnie i prawidłowo działało w trybie Fast
    Ethernet?

  • 17. Data: 2020-12-28 10:12:25
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

> [...]

    > się, żeby różnica w długości nie była większa jak 2 cale, a nawet 10 mm
    > według jednego źródła. Ekranowanie również jest zalecane.

    Właśnie skończyłem projektować swoją płytkę z STM32F107 i DP83848. To
    amatorski projekt, więc nie oczekuję, że przeszłoby to jakąkolwiek
    certyfikację. :) Można jednak liczyć na to, że będzie działało stabilnie
    i prawidłowo w trybie Fast Ethernet?

    https://ibb.co/rZn7LtF

  • 18. Data: 2020-12-28 10:17:40
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 28.12.2020 10:03, MKi wrote:

> [...]
    > - to nie instaluj ogranicznika.
    >
    > Ja nie znam żadnych powodów oprócz tego, o którym pisałem wcześniej.

    Czyli wychodzi na to, że faktycznie raczej nie muszę instalować
    ogranicznika. Pendrive pobiera prąd mieszczący się w granicach
    wydajności układu zasilania, a ryzyko podłączenia czegoś innego przez
    użytkownika jest znikome, bo:
    1) Port USB będzie zamknięty wewnątrz obudowy.
    2) Tym użytkownikiem będę ja. ;)

    A w najgorszym razie po prostu przepali się bezpiecznik na wejściu.
    Rozumiem, że ogranicznik służy temu, żeby można było obsłużyć przypadek
    nadmiernego poboru prądu z USB bez przerywania pracy urządzenia? W moim
    przypadku jest to tak naprawdę zbędne. :)

  • 19. Data: 2020-12-28 11:59:38
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    Atlantis <m...@w...pl> napisał(a):
> [...]
    > amatorski projekt, więc nie oczekuję, że przeszłoby to jakąkolwiek
    > certyfikację. :) Można jednak liczyć na to, że będzie działało stabilnie i

    Myślę, że bez problemu. Co do płytki, to same ścieżki wyglądają OK jeśli
    chodzi o kąty, równoległość i długość. Natomiast powinno się unikać
    przelotek, widać dwie w okolicach C48. Możesz zerknąć na zalecenia
    producenta w datasheecie, rozdział 8.1.1 PCBLayoutConsiderations.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 20. Data: 2020-12-28 12:52:20
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 28.12.2020 11:59, Grzegorz Niemirowski wrote:

> [...]
    > przelotek, widać dwie w okolicach C48. Możesz zerknąć na zalecenia
    > producenta w datasheecie, rozdział 8.1.1 PCBLayoutConsiderations.

    C48 jest podłączony do układu VS1003 (DAC/dekoder MP3) a przelotka po
    jego prawej stronie znajduje się na interfejsie SPI, któremu to nie
    powinno przeszkadzać. DP83848 znajduje się po lewej stronie płytki.