  • 31. Data: 2023-03-06 15:41:20
    Temat: Re: Komputer diy - prostszego nie widziałem
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 4 Mar 2023 11:48:54 +0100, LordBluzg®🇵🇱 wrote:

    > Jak się ogląda coś takiego, gdzie kilka diod LED zastępuje monitor, to
    > się wpada na pomysł zrobienia skanera/OCRa/książek dla niewidomych i
    > ekranu mechanicznego z wypustkami w języku Brail'a, żeby mogli poznać
    > treść wielu wydań i mieć lepiej w życiu.

    Eee - ale po co, do ksiązek sa syntezery mowy, tudziez dofinansowania.
    Aubiobookow niewidomi mogą miec pełno.

    No wlasnie.

    J.

  • 32. Data: 2023-03-06 15:44:42
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 4 Mar 2023 13:49:51 +0100, heby wrote:

    > Jeśli dobrze zrozumiałem opis - to raczej magnetofon ze skakaniem między
    > kawałkami taśmy.

    Czy jakos tak nie działały pierwsze Odry, z pamięcią na bębnie
    magnetycznym? Chyba mogly czytac program z predkoscią wykonania,
    a petle ... po obrocie bębna.

    Albo jeszcze wczesniejsze - z pamięcią na rurach z rtęcią.

    J.

  • 33. Data: 2023-03-06 15:58:48
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 06/03/2023 15:44, J.F wrote:
    > Czy jakos tak nie działały pierwsze Odry, z pamięcią na bębnie
    > magnetycznym?

    Jestem gotów się założyć o niesprawnego UCY, że Odry, jeśli miały taki
    hardware, to miały również instrukcję zapisu i warunkowe, co dość
    znacząco odróżnia je od "magnetofonu z automatycznym skakaniem do
    licznika" prezentowanego w filmie, który z komputerem ma niewiele
    wspólnego, za to wiecej z pianolą.

  • 34. Data: 2023-03-06 16:29:35
    Od: alojzy nieborak <a...@g...com>

    J.F napisał(a):

    > Uzycie eproma do prostego sterowania wydaje sie naturalne gdzies w
    > latach 70/80-tych, bo jednak trzeba miec jakis komputer do jego
    > zaprogramowania (eee tam - mozna recznie, programator z klawiaturą)
    > a uP jeszcze drogie - w PRL dluzej.
    >
    > J.

    Wysyp gazecianych projektów opartych o EPROM i bez uP
    można przypisać na l. 85-95.

    Mirek
    > Takie coś mi wpadło:
    > https://www.youtube.com/watch?v=-0gccsR1EEs
    > Komentarz później - nie chcę spoilerować.

    Może i dobre dla klikalności, użyteczość na poziomie szumu.
    Zwykła rozrywka.

  • 35. Data: 2023-03-06 17:30:39
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Epromy to juz jednak technika jakby komputerowa.

    Odróżniam "technikę komputerową" od "komputera". Odniosłem się do
    osłuchania kol. Marudnego, który napisał -- tu cytuję -- 'Trudno
    jednak te przykłady nazywać 'komputerem". To tylko magnetofon'.
    Deprecjonujące porównanie kandydata na komputer z magnetofonem
    brzmi dziwnie, zważywszy, że oba urządzenia wynaleziono w tym samym
    czasie (z tym że opanowanie techniki rejestracji dźwięku szło wolniej,
    niż postępy w sterowaniu).

    > Uzycie eproma do prostego sterowania wydaje sie naturalne gdzies
    > w latach 70/80-tych

    Czym się różni proste sterowanie od nieprostego? W przypadku maszyn
    przemysłowych, czy do tkania, czy do skrawania, w zupełności wystacza
    automat sekwencyjny. Czasem z kilkoma "skokami warunkowymi" -- równie
    łatwo realizowanymi w technice epromowej, jak i w mechanicznej. Ta
    ostatnia znana była ze sto lat przed wpadnięciem na pomysła przez
    pana Jacquarda. Osiemnastowieczni zegarmistrzowie konstruowali lalki
    kaligrafujące piórem ze stalówką różne teksty. Albo inne podobne gadżety.

    To, że dzisiaj wszędzie są mikroprocesory, wynika tylko z tego, że są.
    I że są ludzie, którzy chętnie klepną kod do nich. Jednak w wielu (może
    w wiekszości) przypadków robią one mniej więcej tyle, co maszyna żakardowa.

    --
    Jarek

  • 36. Data: 2023-03-06 17:41:49
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

> [...]
    > a petle ... po obrocie bębna.
    >
    > Albo jeszcze wczesniejsze - z pamięcią na rurach z rtęcią.

    Jeszcze wcześniejsze, czyli Colossus stworzony pod dyktando Alana
    Turinga, w ogóle nie miały wewnętrznej pamięci operacyjnej, do której
    dałoby się wczytać program. Ta cały czas była na taśmie -- komputer
    mógł co najwyżej skakać między jej kawałkami. Taśma była papierowa,
    nawet nie magnetyczna, jak w magnetofonie. Czyli kompletne dziadostwo
    (a co, ja też mogę sobie pomarudzić).

    --
    Jarek

  • 37. Data: 2023-03-06 18:07:37
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 6 Mar 2023 15:58:48 +0100, heby wrote:

> [...]
    > znacząco odróżnia je od "magnetofonu z automatycznym skakaniem do
    > licznika" prezentowanego w filmie, który z komputerem ma niewiele

    skoki, w tym warunkowe, mogly czekac az sie beben odpowiednio
    przekreci.

    Zapis ... myslalem o programie, ale

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Odra_1001
    -pamięć operacyjna: bębnowa (modyfikacja pamięci komputera EMAL-2)
    pojemność pamięci: 2048 słów maszynowych

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Odra_1002

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Odra_(komputer)

    i dopiero w 1013 pojawia sie pamiec ferrytowa.

    J.

    PS
    https://aresluna.org/attached/computerhistory/articl
    es/odra?language=pl

    i tu sie pojawia pojecie, ze Odra 1013 byla mikroprogramowana.
    Gdzie ten mikroprogram? Epromow jeszcze nie bylo ...

  • 38. Data: 2023-03-06 20:56:44
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 06.03.2023 o 15:41, J.F pisze:

    > Eee - ale po co, do ksiązek sa syntezery mowy, tudziez dofinansowania.
    > Aubiobookow niewidomi mogą miec pełno.

    A jesli są jeszcze głusi?

    > No wlasnie.

    Czyli wracamy do funkcji "magnetofonu" :]

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 39. Data: 2023-03-06 22:43:28
    Od: "ptoki (ptoki)" <s...@g...com>

    poniedziałek, 6 marca 2023 o 02:09:01 UTC-6 heby napisał(a):
    > Tak naprawdę, od bardzo dawna używamy stosownego kryterium:
    >
    > https://pl.wikipedia.org/wiki/Kompletno%C5%9B%C4%87_
    Turinga

    > To, że coś potafi przemieszczać kwadraty na ekranie i liczyć cyferki,
    > nie czyni z tego jeszcze *komputera*.

    Procesorem, o procesorach my tutaj mowimy. :)

    prosty procesor w ktorym nie bedzie wydzielonych rejestrow, alu, pamieci - tak jak w
    tej atarynkowej konsolce.
    > Jest wątpliwe, czy ten "procesor" jest turing-complete. Tym bradziej, że

    Procesory z zalozenia nie musza byc turing complete. Nie wiem czy 3 rejestry licza
    sie jako tasma ale ogolnie to wypracowanie nie na temat Pan oddał :)

    > zestaw danych i polecań na których pracuje jest nieelastyczny. A tym, co
    > odróznia CPU od garści TTLi, jest mozliwośc realizacji *dowolnego*
    > algorytmu.

    Nie na temat. Ale w sumie udowadnia moja teze inicjalna. Wielu ludzi nie rozumie tych
    pojec. CBDU.

  • 40. Data: 2023-03-06 22:49:40
    Od: "ptoki (ptoki)" <s...@g...com>

    poniedziałek, 6 marca 2023 o 06:41:32 UTC-6 Cezar napisał(a):
> [...]
    transfer? A moze transfer bedzie domniemany?
    miedzy pamiecia i rejestrem? A moze rejestru nie trzeba is ie doda miedzy pamiecia a
    pamiecia?

    sufit wiekszosc czasu. Aktualnie chyba nawet transfery cache-rejestr zabieraja czasem
    wiecej niz cykl lub dwa (nie jestem na bierzaco).
    > OK ale wezmy takiego 6502 czy nawet AVR, który ma dostęp do pamięci w
    > czasie rzeczywistym
    > Takie LDX zajmuje 2-4 cykle, CPX następne 2-4, INX dwa cykle. Jakby CPX
    > i wykonywał się bezpośrednio na ramie to można by zaoszczędzić kilka cykli.

    Obejrz filmik jaki tu wrzucilem. Tam jest wiecej ciekawostek, np to ze 6502 wciaga
    nowy rozkaz jak stary jeszcze sie nie skonczyl. To nieco komplikuje takie analizy.

    > Nie to że sam na to wpadłem - jakiś rok temu oglądałem tego gościa co
    > zrobił własny CPU z peryferiami i wspomniał w podsumowaniu ze te
    > rejestry są niepotrzebne
    > https://youtu.be/vaGZapAGvwM?t=670

    Pisalem gdzies wyzej, mozna, ale w praktyce takich pamieci nie ma duzo albo sa
    drogie.
    DDR nieco temat adresuje ale to znowu jest nie do konca to co sie zazwyczaj uznaje za
    "eleganckie" procesowanie takt w takt.
    Nie zebym jakos specjalnie dbal o to jak sie realizuje dany aspekt komputera.