  • 1. Data: 2023-02-27 20:06:37
    Temat: Termopara i MAX6675
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    Czy każda termopara ma obudowę połączoną ze złączem?
    Np. taka:
    https://botland.com.pl/czujniki-temperatury-wysokiej
    -precyzji/12504-termopara-max6675-czujnik-temperatur
    y-spi-5904422307868.html
    Podłączam toto - odczyt skacze jak głupi +-1stopień, do tego jest
    różnica kilku stopni jak w pobliżu jest włączony monitor (!?)
    To samo jak się dotknie ręką tej rurki, nie mówiąc już o połączeniu jej
    do masy czy z uziemieniem.
    Omomierz wskazuje, że obudowa nie jest odseparowana od termopary, Biorę
    inną, taką z miernika, ale też w rurce metalowej - to samo.
    Czy tak ma być, i ten układ ma to tolerować? - no jak, przy 3.3V zasilania?
    A może układ mam uszkodzony?

    --
    Mirek.

  • 2. Data: 2023-02-27 21:55:23
    Temat: Re: Termopara i MAX6675
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 27 Feb 2023 20:06:37 +0100, Mirek <m...@n...dev> wrote:
    > https://botland.com.pl/czujniki-temperatury-wysokiej
    -precyzji/12504-termopara-max6675-czujnik-temperatur
    y-spi-5904422307868.html

    Robiłem czujniki termopar na max31860k i tam problem z
    fluktuacją/skaczeniem odczytu bardzo ładnie kompensowało się
    blokowaniem styków złącza kondensatorem 10nF oraz kolejnymi do + i -.
    Taki układ jest w którymś przykładzie aplikacyjnym Maxima. I
    faktycznie po zastosowaniu kondensatorów w moim przypadku odczyty
    stały się precyzyjne i stabilne.
    Złącze było izolowane od obudowy.

    --
    Marek

  • 3. Data: 2023-03-01 20:05:33
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 27.02.2023 21:55, Marek wrote:
> [...]
    > jest w którymś przykładzie aplikacyjnym Maxima. I faktycznie po
    > zastosowaniu kondensatorów w moim przypadku odczyty stały się precyzyjne

    Troszkę pomogło, ale nie wiele.

    > Złącze było izolowane od obudowy.

    Będę musiał to rozwalić i spróbować odizolować albo kupić inną.

    Walczę z picoReflow - wychodzą mi absurdalne współczynniki.
    Czy tam z tym ki nie jest coś skopane?
    https://github.com/apollo-ng/picoReflow/blob/master/
    lib/oven.py
    O ile na zwiększanie kp przy ki=0 i kd=0 reaguje przewidywalnie, tak jak
    tutaj:
    https://en.wikipedia.org/wiki/File:PID_Compensation_
    Animated.gif
    o tyle przy zwiększaniu ki idzie całkiem w maliny.
    Zwiększenie kd, przy ki=0 coś tam poprawia, ale jak się przesadzi to
    szaleje jak głupie, bo są zakłócenia z tej termopary i jest na przemian.

    --
    Mirek.

  • 4. Data: 2023-03-02 11:44:37
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 1 Mar 2023 20:05:33 +0100, Mirek <m...@n...dev> wrote:
    > Walczę z picoReflow - wychodzą mi absurdalne współczynniki.
    > Czy tam z tym ki nie jest coś skopane?

    Moje doświadczenia są trochę z innego procesu (piec przemysłowy
    100kW) gdzie proces zmian temperatury jest dość powolny ale są spore
    zakłócenia wynikające z sterowania grupowego mocą. W moim przypadku
    kd jest 0 i do otrzymania charakterystyki dojścia do nastawy bez
    oscylacji wystarczyło dobranie kp/ki, proces jest przy próbkowaniu
    temp. 1s. W 99% przy tych samych ustawieniach pid charakterystyka
    dojścia do nastawy jest bez oscylacji a w pozostałym 1% się zdarzają
    niewielkie oscylacje szybko stabilizujące się.
    Oczywiście stabilność odczytu temp. ma tutaj kluczowe znaczenie by
    nie powstawały przesterowania regulacji choć w teorii kd powinno
    stabilizować właśnie takie sytuacje.
    W moim przypadku nieprawidłowe odczyty są po prostu ignorowane przez
    algorytm. Nieprawidłowe czyli takie, które różnią się znacznie od
    poprzednich i odbiegają znacznie od możliwości realnych procesu. W
    moim przypadku to jest 2t stali rozgrzewane do 720stp więc nie jest
    możliwe aby kolejny odczyt (po kolejnej sekundzie) różnił się więcej
    niż 2-5stp. Każdy odczyt poza tym jest uznawany za błędny i
    ignorowany.
    Musisz opanować stabilność odczytu, bez tego trudno będzie dokonać (w
    miarę szybko) tuningu pid a co za tym idzie prawidłowej regulacji.

    --
    Marek

  • 5. Data: 2023-03-02 13:40:02
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 02 Mar 2023 11:44:37 +0100, Marek wrote:

> [...]
    > możliwe aby kolejny odczyt (po kolejnej sekundzie) różnił się więcej
    > niż 2-5stp. Każdy odczyt poza tym jest uznawany za błędny i

    Ech, pamietam zadanie ze studiow - znaleźć wartosci błędne w tabelce
    funkcji, czyli "za bardzo odstajace od trendu".
    Łatwe to nie było, przy braku innych założen.

    A tak mi chodzi po glowie - na ile taki regulator jest wrazliwy
    na nieliniowosci sterowania/procesu?
    Tzn chodzi mi o to, ze "wspolczynniki wzmocnienia" ("różniczkowe")
    w pętli mogą być różne dla innych nastaw, i układ jest stabilny np
    dla 500C, a w 300C oscyluje.
    W piecu elektrycznym ze sterowaniem grupowym raczej nie ma tego
    problemu, ale juz np przeplyw gazu przez zawór w zaleznosci od stopni
    odkrecenia wcale nie musi byc liniowy ..

    J.

  • 6. Data: 2023-03-02 15:15:54
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 27 Feb 2023 20:06:37 +0100, Mirek wrote:
> [...]
    > inną, taką z miernika, ale też w rurce metalowej - to samo.
    > Czy tak ma być, i ten układ ma to tolerować? - no jak, przy 3.3V zasilania?

    Hm, jesli wszyskie sa połączone ... to widac to nie przeszkadza :-)
    Moze odwrotnie kable podłączyleś :-)
    A uziemiles T- ?

    https://pl.rs-online.com/web/c/automatyka-i-sterowan
    ie/czujniki/termopary/
    Tu te tansze faktycznie są "grounded"

    Ale wyszukac tych innych to sie chyba nie da ...

    J.

  • 7. Data: 2023-03-02 20:31:07
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 2.03.2023 15:15, J.F wrote:

    > A uziemiles T- ?

    No właśnie to uziemienie powodowało największe zakłócenia.
    Przyjrzałem się tej płytce - nie dość, że zamienione są wyprowadzenia:
    gruba masa jest połączona z nóżką 2 a cienka ścieżka do zacisku T- idzie
    od nóżki 1. A działa dlatego, że przy zacisku T- jest połączenie do masy.
    Rozdłubałem to i podłączyłem wg noty aplikacyjnej i... nie działa. Tzn.
    scalak się komunikuje, ale wskazuje 0stopni.
    Wychodzi na to, że ten scalak to chamska podróba, która nie ma w ogóle
    wejścia różnicowego. No więc nie może to działać dobrze - po prostu nie
    ma fizycznie takiej możliwości. Dziwi mnie tylko dlaczego nóżka T- nie
    jest połączona z masą wewnątrz układu... ale skoro nawet płytka nie
    udaje poprawnej aplikacji tego układu to nie ma się czemu dziwić.

    Teraz co do programu - ki jest ewidentnie skopane.
    liczy go tak:

    self.iterm += (error * timeDelta * self.ki)
    output = self.kp * error + self.iterm + self.kd * dErr

    a powinno być wg wikipedii tak:

    integral := integral + error × dt
    output := Kp × proportional + Ki × integral + Kd × derivative

    Czyli przez ki mnożymy wynik a nie tylko timeDelta.
    Znów nie chce mi się wierzyć, że nikt tego wcześniej nie odkrył i tylko
    ja mam z tym problem.

    --
    Mirek.

  • 8. Data: 2023-03-02 23:04:50
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 2 Mar 2023 13:40:02 +0100, "J.F"
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Tzn chodzi mi o to, ze "wspolczynniki wzmocnienia" ("różniczkowe")
    > w pętli mogą być różne dla innych nastaw, i układ jest stabilny np
    > dla 500C, a w 300C oscyluje.

    Trudno mi powiedzieć, ponieważ moje doświadczenia w tym procedie są
    tylko z jedną temperaturą nastawy (720C), inne temperatury nie są
    używane. Raz chyba było coś koło 500 ale na tych samych nastawach i
    nie kojarzę by wtedy wystąpiły oscylacje.
    Natomiast jak wspomniałem zdarzają się (mimo niezmiennych nastaw
    ki/kp oraz zawsze takiego samego wkładu) czasami 2 lub 3 oscylacje
    zanim się ustabilizuje.
    Przykład bez oscylacji:

    http://31.182.124.137/bins/piec1.jpg

    Czerwona pozioma to jest nastawa, niebieska na dole to chwilowa
    wartość mocy 0-100%. 3 wykresy nad nastawą to temp. grzałek.

    Z osylacjami:

    http://31.182.124.137/bins/piec2.jpg

    --
    Marek

  • 9. Data: 2023-03-20 20:13:04
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 2.03.2023 20:31, Mirek wrote:

> [...]
    >
    > a powinno być wg wikipedii tak:
    >
    >  integral := integral + error × dt
    >  output := Kp × proportional + Ki × integral + Kd × derivative

    Bzdury pisałem - wychodzi przecież na to samo.
    Ale picoReflow nadal nie ogarnięty,

    --
    Mirek.

  • 10. Data: 2023-03-28 21:46:05
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 20.03.2023 20:13, Mirek wrote:

    > Bzdury pisałem - wychodzi przecież na to samo.
    > Ale picoReflow nadal nie ogarnięty,

    Ja rozumiem, że nikogo to nie interesuje, albo nikt nie wie, a u tych,
    którzy wiedzą mam już cichego plonka (zresztą z wzajemnością ;) ), ale
    mimo to podzielę się swoimi "odkryciami":

    Jedyna wersja, która jako-tako działa:
    integral = (ki * integral) + (error * timeDelta * ki)
    następnie ograniczamy integral, np. od -1 do 1 żeby nie szybowało w
    kosmos:
    integral = sorted(-1,integral,1)[1]

    skrót:
    integral += error * timeDelta * ki
    Nie działa prawidłowo. ponieważ w przypadku niezerowego integral, a
    zerowego error - wynikowe integral zostaje stałe, niezerowe.
    Jeszcze gorzej to wygląda w przypadku wersji z Wikipedii.

    --
    Mirek.