  • 1. Data: 2013-01-31 20:32:47
    Temat: Komunikacja dźwiękowa za pośrednictwem światła widzialnego
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Pamiętam, że wiele lat temu w moje ręce wpadła książka "Proste układy
    elektroniczne", zawierająca przedruki projektów z "Młodego Technika".
    Skleciłem (albo przynajmniej spróbowałem sklecić) większość z nich.
    Jednym z tych, których nie udało mi się zbudować (z powodu braku
    elementów) był "Fototelefon".

    Z tego co widzę skany są dostępne w Internecie:
    http://www.mt.com.pl/archiwum/72-Nw-06-Fototelefon.p
    df

    Do tej pory zastanawiam się jak to faktycznie działało z tą wstępnie
    polaryzowaną żarówką w nadajniku i fotorezystorem w odbiorniku.
    Sprawdzał nie będę, interesują mnie natomiast wszelkie informacje na
    temat współczesnych możliwości amatorskiego sklecenia takiego urządzenia.

    Szczególnie mile widziane wypowiedzi na temat własnych doświadczeń,
    tudzież odsyłacze do wiarygodnych projektów.

    1) Rozumiem, że najprostsze rozwiązanie wygląda następująco: ze
    wzmacniacza mikrofonowego sterujemy tranzystorem mocy, który w
    kolektorze ma diodę LED mocy. W odbiorniku fototranzystor - od kolektora
    rezystor do VCC oraz kondensator do wzmacniacza m.cz.
    Jak to się ma do rzeczywistości? Jak skomplikowana musi być część
    elektroniczna, żeby uzyskać zasięg powiedzmy kilkuset metrów w nocy oraz
    przyzwoitą jakość sygnału? Oczywiście zdaje sobie sprawę z tego, że
    konieczne byłoby zastosowanie odpowiedniej optyki, ale to już NTG.
    2) Jaki element fotoelektryczny jest najbardziej odpowiedni do takiej
    zabawy? Fotodioda? Fototranzystor?
    3) Jak wygląda kwestia zastosowania lasera - takiego najprostszego,
    wymontowanego ze wskaźnika?

  • 2. Data: 2013-01-31 20:52:02
    Od: Luke <l...@l...net>

    > Z tego co widzę skany są dostępne w Internecie:
    > http://www.mt.com.pl/archiwum/72-Nw-06-Fototelefon.p
    df

    Może się mylę, ale nie bardzo wierzę w możliwość wyemitowania sygnału o
    częstotliwości akustycznej żarówką. 50 Hz się nie udaje (zwykła żarówka
    nie miga), a co dopiero kilka kHz. Co innego dioda.

    W odbiorniku zastosowałbym takie fotoogniwo z lampki ogrodowej z
    hipermarketu.

    L.

  • 3. Data: 2013-01-31 21:31:31
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    Atlantis <m...@w...pl> napisał(a):
> [...]
    > przyzwoitą jakość sygnału? Oczywiście zdaje sobie sprawę z tego, że
    > konieczne byłoby zastosowanie odpowiedniej optyki, ale to już NTG.

    Jak najbardziej TG, przecież to parametry optyczne mają decydujące znaczenie
    przy doborze elektroniki. Chyba nie chcesz powiedzieć, że kąt świecenie tego
    LEDa nie ma znaczenia.
    Poza tym nie podałeś tak naprawdę żadnych danych, jak moc LEDa, jego kąt
    świecenia, czy czułość fototranzystora (wielkość sygnału, stosunek do
    szumu).
    Chciałbym też zauważyć, że szybko przeskakujesz od najprostszego przypadku,
    do przypadku komunikacji na kilkaset metrów. W tym pierwszym wystarczy
    bardzo prosty układ, w tym drugim dioda laserowa i modulacja czegoś innego
    niż amplituda.

    > 2) Jaki element fotoelektryczny jest najbardziej odpowiedni do takiej
    > zabawy? Fotodioda? Fototranzystor?

    Lepiej pomyśl o elemencie nadawczym.

    > 3) Jak wygląda kwestia zastosowania lasera - takiego najprostszego,
    > wymontowanego ze wskaźnika?

    Zastanów się, co właściwie chcesz z nim robić. Podłączyć bezpośrednio pod
    wzmacniacz mocy? Nie radziłbym. Niech pracuje ze stałą, bezpieczną mocą, a
    modulowana będzie częstotliwość albo wypełnienie impulsów.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 4. Data: 2013-01-31 21:32:29
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

> [...]
    >
    > Do tej pory zastanawiam się jak to faktycznie działało z tą wstępnie
    > polaryzowaną żarówką w nadajniku i fotorezystorem w odbiorniku.

    Miało szansę, wstępne świecenie załatwiało sprawę zera, słabsze światło, to
    umownie minus, silniejsze plus.

> [...]
    > ma diodę LED mocy. W odbiorniku fototranzystor - od kolektora rezystor do
    > VCC oraz kondensator do wzmacniacza m.cz.

    Mocno nieekonomiczny układ, ale może zadziałać.

    > Jak to się ma do rzeczywistości? Jak skomplikowana musi być część
    > elektroniczna, żeby uzyskać zasięg powiedzmy kilkuset metrów w nocy oraz

    To nie od skomplikowania raczej zależy, tylko od mocy, która tym steruje, a
    tu wystarczy kilka elementów. Z drugiej strony odpowiednio czuły fotoelement
    i takowoż wzmacniacz. Powstaje problem zniekształceń wynikłych ze słabego
    oświetlenia i zakłóceń z postronnych świateł. O jego rozwiązaniu za chwilę.

> [...]
    > konieczne byłoby zastosowanie odpowiedniej optyki, ale to już NTG.
    > 2) Jaki element fotoelektryczny jest najbardziej odpowiedni do takiej

    Bardziej mi pasi fotorezystor... ale nie bawiłem się fotoelektryką zbytnio,
    więc nie oświecę...

    > 3) Jak wygląda kwestia zastosowania lasera - takiego najprostszego,
    > wymontowanego ze wskaźnika?

    Jeśli skolimujesz odpowiednio wiazkę, po obu stronach, znaczy się, żeby
    część odbiorcza też nie zbierała z połowy okolicy, to masz szansę. Tylko jak
    zmodulować strumień... Albo jak w jednym z rozwiązań z Nowoczesnych Zabawek,
    za membranę robiła by folia odblaskowa, tu jednak mam wrażenie, że sprawa
    wyglądała by, jak z detekcją FM na zboczu charakterystyki obwodu
    rezonansowego - zadziała, ale mało efektywnie.

    Już rozjaśniam ("o rozwiązaniu problemuy dalej") - modulowałbym nie
    intensywnością strumienia, tylko współczynnikiem wypełnienia - strumień bez
    modulacji miałby wypełnienie 50% przebieg prostokątny (a więc wystarczy,
    żeby złapać choć cień światła i już można to obrabiać, odpadają kopoty z
    nieliniowości fotoelementów i bezwładności emitera), gdy podamy sygnał, to
    stosownie do wartości chwilowej, wypełnienie malało by, albo rosło. Zaletą
    jest, ze nic nie trzeba by byłozmieniać w odbiorniku, a conajwyżej dołożyć
    małe całkowanie, które nie przeszkadzało by w odbiorze sygnału analogowego.
    Skolimować wiązki - nadawczą i "odbiorczą" (czyli to, co byśmy uzyskali,
    wkładając emiter w miejsce fotoelementu odbiorczego) i jadziem :)

    Rozmyślam o zrobieniu takiego układu, jako emiter, chcę wykorzystać baterię
    diod IR, pilotowanych jedną widoczną, aby na odległość była szansa zwizować
    się, ostatecznie diod białych, mogło by to służyć także jako latarka. W
    odbiorniku coś możliwie najczulszego. Ktoś tu kiedyś podrzucał linka, do
    sygnału audio, uzyskanego z ogniwa fotowoltaicznego, na nagraniu słychać
    było rytmiczne stukanie, które, wg piszącego, były od migających w oddali
    świateł jakiegoś samolotu. Zatem taki układ miałby chyba szansę zatrybić w
    zasięgu widoczności optycznej. Dodatkowo, jak w pilotach do TV, zastosować
    filtr, puszczający tylko pożądaną część widma, odcinając resztę, dzięki
    czemu i w dzień miało by szansę pójść dość daleko.

    Moje poszukiwania poszły by w kierunku możliwie najskuteczniejszych
    emiterów, mogących możliwie szybko migać (aby dało się z tego złożyć
    sensowny sygnał), podobnie po stronie odbiorczej, aby sygnał nie był zanadto
    rozmyty (przy poprzedniej dyskusji podane było, ze ogniwa fotoelektryczne
    mają dużą bezwładność, choć kuszą dawanym sygnałem - skoro było słychać
    miganie świateł samolotu...), aby nie kombinować nadmiernie z czułością,
    etc.

    Wracając do żarówki - niektóre migają/migały na tyle szybko, że dawał się
    złożyć z ich migania sensowny sygnał audio. Ale współczynnika wypełnienia
    nie dało by się już IMHO zrobić, tylko czysto analogowe sterowanie.

  • 5. Data: 2013-01-31 21:37:22
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    Użytkownik "Luke" <l...@l...net> napisał w wiadomości

    df

    > Może się mylę, ale nie bardzo wierzę w możliwość wyemitowania sygnału o
    > częstotliwości akustycznej żarówką. 50 Hz się nie udaje (zwykła żarówka

    Tym samym zniknąłeś przedwojenne filmy dźwiękowe - tam zapis dźwięku był
    fotoelektryczny, ściślej, migająca żarówka zależnie od podawanego jej
    sygnału, różnie naświetlała taśmę obok treści obazu, a przy wyświetlaniu
    ścieżka ta pobudzała odpowiednio fotokomórkę i z głośnika szedł dźwięk. Tak
    przynajmniej wynika z opisu, jaki znalazłem w sieci.

    > nie miga), a co dopiero kilka kHz. Co innego dioda.

    Wiadomo, że nie każda zarówka się do tego nadawała.

    > W odbiorniku zastosowałbym takie fotoogniwo z lampki ogrodowej z
    > hipermarketu.

    Myślę, że się nada. Nie wiem, jak z czułością przy słabych sygnałach, ale z
    pewnością, warto spróbować.

  • 6. Data: 2013-01-31 22:00:06
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Thu, 31 Jan 2013 20:52:02 +0100, Luke napisał(a):

    > Może się mylę, ale nie bardzo wierzę w możliwość wyemitowania sygnału o
    > częstotliwości akustycznej żarówką. 50 Hz się nie udaje (zwykła żarówka
    > nie miga), a co dopiero kilka kHz.

    Pamiętam że epokę temu w Młodym Techniku był podobny układ na żaróweczkę.
    Zanim jeszcze wymyślono diody świecące :)
    --
    Jacek

  • 7. Data: 2013-01-31 22:11:35
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    > Poza tym nie podałeś tak naprawdę żadnych danych, jak moc LEDa, jego kąt
    > świecenia, czy czułość fototranzystora (wielkość sygnału, stosunek do
    > szumu).

    W tej chwili robię jedynie rozeznanie, dlatego też nie podawałem
    konkretnych szczegółów. Biorę raczej pod uwagę możliwość zakupienia
    potrzebnych elementów, niż wykorzystywania tego, co mam pod ręką.
    A liczba elementów będących _w_tej_chwili_ pod ręką jest ograniczona.
    Czerwony LED o mocy 3W, kilka fotodiod (w tym parę starszych o dość
    dużej powierzchni), fototranzystorów i fotorezystorów. Niestety,
    dostałem je kiedyś "w pakiecie" z wieloma innymi elementami i nie znam
    ich dokładnych parametrów...

> [...]
    > przypadku, do przypadku komunikacji na kilkaset metrów. W tym pierwszym
    > wystarczy bardzo prosty układ, w tym drugim dioda laserowa i modulacja

    Oczywiście pierwsze próby będą dotyczyły prostego przypadku -
    komunikacji na kilka metrów. Jednak chciałbym, żeby w miarę łatwo układ
    dało się "upgrade'ować" do lepszej wersji (np. przez dodanie
    odpowiedniej optyki), bez konieczności budowania układu od nowa.

    Dioda laserowa jest faktycznie niezbędna? Na modulatedlight.org można
    znaleźć przykłady łączności robionych na dziesiątki kilometrów bez
    użycia laserów.

    > Zastanów się, co właściwie chcesz z nim robić. Podłączyć bezpośrednio
    > pod wzmacniacz mocy? Nie radziłbym. Niech pracuje ze stałą, bezpieczną
    > mocą, a modulowana będzie częstotliwość albo wypełnienie impulsów.

    Właśnie o to mi chodziło. Diody laserowej pod wzmacniacz mocy bym nie
    podłączał... Rozumiem, że chodzi o zastosowanie czegoś w rodzaju PWM?

    W przypadku zwykłej diody mogę oczywiście użyć modulacji AM, włączając
    diodę w obwód kolektora tranzystora mocy?

  • 8. Data: 2013-01-31 22:17:00
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2013-01-31 21:37, Anerys pisze:

    > Tym samym zniknąłeś przedwojenne filmy dźwiękowe - tam zapis dźwięku był
    > fotoelektryczny, ściślej, migająca żarówka zależnie od podawanego jej
    > sygnału, różnie naświetlała taśmę obok treści obazu, a przy wyświetlaniu

    Jesteś pewien, że to była żarówka, a nie jakaś lampa wyładowcza?

  • 9. Data: 2013-01-31 22:25:49
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Thu, 31 Jan 2013 22:11:35 +0100, Atlantis napisał(a):

    > W przypadku zwykłej diody mogę oczywiście użyć modulacji AM, włączając
    > diodę w obwód kolektora tranzystora mocy?

    Raczej nie, znacznie ucierpi liniowość a jak będziesz linearyzował
    opornikiem to ucierpi sprawność. Powinieneś skonstruować wzmacniacz o
    wyjściu prądowym. Ja bym użył jakiegoś op-ampa o wystarczającej mocy
    wyjściowej.
    Jeśli już zamierzasz użyć modulacji AM, to raczej nie bezpośredniej a z
    falą nośną rzędu kilkudziesięciu kHz. Wtedy odbiornik robisz selektywny i w
    ten sposób znacznie zwiększasz stosunek sygnał/szum. Dopóki obce światło
    całkiem nie nasyci fotodiody będziesz miał odbiór.
    --
    Jacek

  • 10. Data: 2013-01-31 22:30:26
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 31 Jan 2013 20:32:47 +0100, Atlantis napisał(a):
> [...]
    > Skleciłem (albo przynajmniej spróbowałem sklecić) większość z nich.
    > Jednym z tych, których nie udało mi się zbudować (z powodu braku

    Wczesniej bylo Nowoczesnych Zabawkach ... a tam autor byl niezly fantasta
    :-)

> [...]
    > Do tej pory zastanawiam się jak to faktycznie działało z tą wstępnie
    > polaryzowaną żarówką w nadajniku i fotorezystorem w odbiorniku.

    Czas sprawdzic.
    Juz kiedys zalozylem taki watek. Bo mnie zainteresowalo ... jakie w koncu
    pasmo przenoszenia moze miec taka zarowka ? 100Hz juz slabo,
    wiec 300 czy 500 juz prawie nie ? A to troche za malo na mowe ..

> [...]
    > Jak to się ma do rzeczywistości? Jak skomplikowana musi być część
    > elektroniczna, żeby uzyskać zasięg powiedzmy kilkuset metrów w nocy oraz

    W miescie ? Gdy w okolicy tysiace latarni emitujacych 100Hz ?
    Kiepsko widze ... ale ...
    http://en.wikipedia.org/wiki/RONJA
    http://ronja.twibright.com/schematics/

    Zrobione ... rzeklbym ze kompletnie niefachowo :-)

    A jednak dziala na kilometr i dalej. I to przy pomocy zwyklych elementow.

    http://www.modulatedlight.org/
    200km prawie ... i jak patrze na te Ronje, to jestem sklonny uwierzyc...

    A w ogole w tym przypadku to juz niemal radio - modulujesz przebieg, z
    fotodiody jakies uV dochodza, a jaka to roznica - z fotodiody czy z anteny.

    J.