  • 1. Data: 2010-05-11 22:52:04
    Temat: Kto jest dobry w obliczaniu parametrów cewek? ;)
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Składam właśnie transceiver Bartek, w większości z części zalegających w
    szafie i szufladach. Generalnie prace zbliżają się ku końcowi - brakuje
    jeszcze filtra kwarcowego i kilku cewek. Niedługo trafi do mnie filtr
    drabinkowy na 8 MHz zestrojony pod SSB, wraz z pilotem. Na wyjściu i
    wyjściu 1k? - czyli mniej-więcej tyle, co w oryginalnej konstrukcji.
    Różnica polega na tym, że w oryginale zastosowano filtr Mc Coy 5MHz.
    Trzeba będzie więc wymienić cewkę między pierwszym mieszaczem na UL1242
    a filtrem.
    W oryginale była ona nawinięta na improwizowanym rdzeniu toroidalnym
    (zrobionym z ferrytowego kubka stosowanego w filtrach p.cz. 10,7MHz).
    Indukcyjność 9,6uH, wraz z kondensatorem 100pF tworzyła odpowiedni obwód
    rezonansowy. Odczep na ósmym zwoju od strony masy szedł do filtra.

    Mam w domu parę rdzeniu FT37-2 (czerwone). Wedle programu mini Ring Core
    Calculator 1.2 potrzebuję cewki 3,958uH (28 zwojów). No dobrze, ale
    teraz pytanie: na którym zwoju ma być odczep? :)

  • 2. Data: 2010-05-12 08:17:53
    Temat: Re: Kto jest dobry w obliczaniu parametrĂłw cewek? ;)
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

> [...]
    > Calculator 1.2 potrzebuję cewki 3,958uH (28 zwojów). No dobrze, ale
    > teraz pytanie: na którym zwoju ma być odczep? :)

    A dlaczego chcesz zostawić ten 100pF nie zmieniony?

    Marek

  • 3. Data: 2010-05-12 08:48:53
    Temat: Re: Kto jest dobry w obliczaniu parametrów cewek? ;)
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2010-05-12 10:17, marko1a pisze:

    > A dlaczego chcesz zostawić ten 100pF nie zmieniony?

    Nikt nie mówi, że chcę. Równie dobrze mogę tam wsadzić jakikolwiek inny
    kondensator, jeśli tylko sytuacja będzie tego wymagała. Po prostu
    wiedząc, że cewkę trzeba będzie zmienić potraktowałem kondensator jako
    tymczasową stałą. FT37-2 chyba się nada. Teraz tylko pozostaje kwestia
    odczepu. ;)

  • 4. Data: 2010-05-12 09:23:25
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    > Nikt nie mówi, że chcę. Równie dobrze mogę tam wsadzić jakikolwiek inny
    > kondensator, jeśli tylko sytuacja będzie tego wymagała.

    Ten obwód w jakims stopniu poprawia selektywność toru pośredniej. Korekcja
    kondensatora wymagana aby utrzymać odpowiednią dobroć roboczą obwodu LC.

    Rezystancja wyjściowa układu UL1242 to około 2,5k a wejściowa jaką chciałby
    widzieć twój filtr to około 1k.
    Musisz więc zastosować odczep na uzwojeniu cewki (tak jak w
    autotransformatorze) aby otrzymac odpowiednią transformacje rezystancji.

    Marek

  • 5. Data: 2010-05-12 11:49:49
    Od: sp9mrn <s...@t...gmail.com>

    Zrób Lnetwork i będzie spokój.
    Tu masz przykładowy kalkulator:
    http://www.changpuak.ch/electronics/calc_18.html

    a tu (gdzieś w połowie strony) masz przykład na wejściu do if amp

    http://w7zoi.net/hycas-apps.html

    MAc
    mrn

  • 6. Data: 2010-05-12 12:24:54
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    Użytkownik "sp9mrn" <s...@t...gmail.com> napisał w wiadomości
> [...]
    > http://www.changpuak.ch/electronics/calc_18.html
    >
    > a tu (gdzieś w połowie strony) masz przykład na wejściu do if amp

    Obwód rezonansowy w bartku działa jako dopasowanie do filtru kwarcowego oraz
    jako filtr pasmowy na 5MHz (8MHz po przeróbce) co pozwala na dodatkową
    filtrację i poprawę parametrów więc niech lepiej pozostanie jak w oryginale
    a odczep obliczy tak aby uzyskac transformacje impedancji (zakładając że
    nowy filtr musi być obciążony 1k) 2,5k:1k. Transformacja impedancji to n^2,
    stosunek ilości zwojów do odczepu wynosi więc 1,58 . Dla jego cewki którą
    obliczył na 28zw odczep więc na 18zwoju od dołu. Skorygowałbym także
    kondensator w dół do około 65pF i dopiero dla niego obliczyłbym indukcyjność
    i ilość zwojów dla f=8MHz.

    Marek

  • 7. Data: 2010-05-12 13:15:50
    Od: sp9mrn <s...@t...gmail.com>

    W dniu 2010-05-12 14:24, marko1a pisze:

> [...]
    > 18zwoju od dołu. Skorygowałbym także kondensator w dół do około 65pF i
    > dopiero dla niego obliczyłbym indukcyjność i ilość zwojów dla f=8MHz.

    obwód rezonansowy przy drabince nic nie poprawi :-) ale oczywiście można
    i tak.

  • 8. Data: 2010-05-12 16:53:14
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    > obwód rezonansowy przy drabince nic nie poprawi :-) ale oczywiście można i
    > tak.

    Mylisz się. Poprawi poprawi.

    Marek.

  • 9. Data: 2010-05-12 17:57:12
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

> [...]

    > 18zwoju od dołu. Skorygowałbym także kondensator w dół do około 65pF i
    > dopiero dla niego obliczyłbym indukcyjność i ilość zwojów dla f=8MHz.

    Mam ceramiczne 68pF, chyba może być?
    Program podaje, że po zastosowaniu takiego kondensatora potrzebna jest
    cewka 5,820uH, czyli 38 zwojów na FT37-2. Gdzie teraz wypadnie odczep?

    Generalnie w oryginalnym projekcie uzwojenie było nawinięte drutem w
    izolacji z igelitu. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby zastosować
    miedziany drut 0,3 w podwójnej emalii?

  • 10. Data: 2010-05-13 12:57:58
    Od: "tarnus" <t...@p...onetsio.pl>

    > Program podaje, że po zastosowaniu takiego kondensatora potrzebna jest
    > cewka 5,820uH, czyli 38 zwojów na FT37-2. Gdzie teraz wypadnie odczep?
    Na 24-tym.

    > Generalnie w oryginalnym projekcie uzwojenie było nawinięte drutem w
    > izolacji z igelitu. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby zastosować
    > miedziany drut 0,3 w podwójnej emalii?

    Nic.

    Marek