  • 31. Data: 2021-12-23 16:03:07
    Temat: Re: Kupię dysk HDD WD2500JB-00GVC0
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 22 Dec 2021 20:30:07 +0100, Adam wrote:
> [...]

    A nie odwrotnie?

    > Żebym to ja pamiętał, kiedy które techniki były stosowane :(
    > Kontrolery "z szelkami" (czyli do dysków MFM) to już tylko chyba w muzeach
    > albo u mnie w archiwum można zobaczyć.
    > RLL pierwszej generacji też w zasadzie zaczęły wymierać po wprowadzeniu
    > ATAPI. Tak więc można przyjąć, że dysk 10-cio czy 15-to letni to hgw - może
    > być RLL albo i coś nowszego.

    RLL to tylko metoda zapisu na sciezce - prawdopodobnie wszystkie IDE
    sa juz RLL.

    O ile pamietam, to ATA sie pojawilo gdzies w 1990, wiki podaje 1986,
    u nas opoznienie ... i bardzo szybko stare MFM zaczely znikac z rynku.
    15 letni dysk to mozesz miec dylemat czy ATA czy SATA.

    A wracajac do meritum - stare dyski "MFM" mialy silnik krokowy do
    przesuwania glowic, i zasadniczo kontroler wiedzial, gdzie glowica
    stoi, choc jesli mnie skleroza nie myli, to w naglowkach sektorow i
    tak byl zapisany nr cylindra.

    Pozniejsze dyski juz tak nie mialy, wiec dysk/sterownik musial sie z
    danych orientowac, gdzie glowica stoi ... i w ogole jakos stabilizowac
    jej pozycje.
    Poczatki techniki daly plyty CD, gdzie sciezka jedna spiralna.

    A przy okazji ... takie dyski chyba nie mialy mozliwosci
    "preformatowania", a nawet jak byla taka funkcja, to czy aby na pewno
    to robila?
    Bo znow kwestia - jak ustawic glowice odpowiedniej pozycji.

  • 32. Data: 2021-12-25 00:51:39
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:sq1ca1$3hl1d$2@portraits.wsisiz.edu.pl>
    user sirapacz pisze tak:

    > całkowicie? to zależy gdzie te bb wystąpią bo jak w service area
    > to momentalnie. Jak nie to będzie latać jeszcze trochę ale
    > będziesz kląć na czym świat stoi jak będziesz miał rozsiane po
    > dużych plikach po jednym czy po kilkanaście bloków...
    > wywal go

    na magazyn mp3 chyba może być :)

    --
    Piter

    człowiek chciał być królem planety
    więc matka natura dała mu koronę

  • 33. Data: 2021-12-26 18:23:09
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    i jeszcze UPS...
    Nie nie kupię przez p.m.e :-)
    W sklepie kupię.
    Właśnie sfajczył się. Co najmniej HRF3205. Ale może naprawię.

    Swoją szosą ciekawe struktury na spodzie płytki drukowanej.
    Naniesione czarne mikroślady kurzu(?) fluktującego z niektórych
    punktów do ścieżek.

    Zima. Zwykle takie rzeczy dzieją się u mnie w zimie. Suche
    powietrze, elektrostatyka...

    Zbyszek
    PGP key: 0xDCEF4E65

  • 34. Data: 2021-12-26 19:29:15
    Od: alojzy nieborak <a...@g...com>

    Zbynek Ltd. napisał(a):

    > Obecnie słychać jak dysk włącza się i wyłącza. Nie jest wykrywany
    > przez BIOS płyty głównej.

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic827303.html#4
    245448

    +

    soft.

    Może pójdzie.

  • 35. Data: 2021-12-26 20:49:16
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    alojzy nieborak napisał(a) :

    > https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic827303.html#4
    245448

    > +
    >
    > soft.
    >
    > Może pójdzie.

    Dzięki za hasło.
    Zupełnie nie mam zielonego pojęcia co to jest ten terminal dyskowy.
    Nie mogę też znaleźć miejsca, gdzie mógłbym się o tym dowiedzieć.
    Do czego dokładnie służy, jak używać, jakie ma ograniczenia? Cokolwiek.

    Zbyszek
    PGP key: 0xDCEF4E65