  • 21. Data: 2017-10-08 19:21:27
    Temat: Re: LED zasilane z 230V
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sun, 8 Oct 2017 17:40:27 +0200, Marek S napisał(a):

    > że moc rezystora i rezystancja określają górną wartość
    > napięcia

    Nie tak. Max. wartość napięcia pracy wynika z cech konstrukcyjnych a nie
    z bilansu mocy. Można np. podawać na opornik bardzo małą moc średnią
    impulsowo, lecz jeśli napięcie w impulsie będzie przekraczać to
    dopuszczalne, to opornik się uszkodzi. Oporność wzrośnie do praktycznie
    przerwy na skutek degradacji ścieżki oporowej, szczególnie w miejscach
    połączeń z elektrodami albo w węższych częściach.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 22. Data: 2017-10-08 19:41:23
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 8 Oct 2017 19:21:27 +0200, Jacek Maciejewski napisał(a):
> [...]
    > przerwy na skutek degradacji ścieżki oporowej, szczególnie w miejscach
    > połączeń z elektrodami albo w węższych częściach.

    Tak swoja droga to ciekaw jestem jak taki opornik 100R zniesie 300V.
    Tylko przez moment, wiec cieplnie bez problemow, ale czy ktos go
    testowal takim napieciem ...
    kawalek wegla chyba jednak nie powinien miec problemow ?

    J.

  • 23. Data: 2017-10-08 19:49:01
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 8 Oct 2017 18:26:31 +0200, Piotr Wyderski napisał(a):

    > Ale po co sobie dobierać opornik, w który i tak nie trafisz
    > optymalnie, bo się warunki zasilania stale podczas cyklu zmieniają,
    > skoro można dobrać prąd i niech się "sam" utrzymuje? Mosfety
    > zubożane dziś są już tanie.

    Piotrze, ale sam wiesz ze mosfety pala sie szybko, a kondensatory sa
    wieczne :-)

    Poza tym chodzi o to, zeby prad ograniczyc bezstratnie, przy 1mA to
    moze bez znaczenia, ale 20mA*230V = 4W ..

    J.

  • 24. Data: 2017-10-08 21:33:23
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > Piotrze, ale sam wiesz ze mosfety pala sie szybko

    Masz tam LED na 230V/500A? Zeus Maria, "On wezwał
    ciebie do królestwa światła" nabiera nowego sensu.
    Ja tam sobie niewinnie myślałem, że o ~20mA mówimy... :-)

    > a kondensatory sa wieczne :-)

    Ale ja Ci nie chcę zabrać kondensatora, tylko rezystor. :-)

    Pozdrawiam, Piotr

  • 25. Data: 2017-10-08 21:35:59
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    J.F. pisze tak:

    > To nie lepiej 10k i stosowny kondensator ?
    > Prad udarowy bedzie 20mA - to nawet dla malej diody zabojcze nie
    > jest.

    No nie lepiej bo orginalnie to był tylko jeden nieduży rezystor
    ale ja podzieliłem go na dwa żeby zabezpieczyć się od fazy jeśli np
    dziecko odgryzie łeb LEDa ;).

    --
    Piotrek

    Let me see your war face.

  • 26. Data: 2017-10-08 22:05:03
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 8 Oct 2017 21:33:23 +0200, Piotr Wyderski napisał(a):

    > Masz tam LED na 230V/500A? Zeus Maria, "On wezwał
    > ciebie do królestwa światła" nabiera nowego sensu.
    > Ja tam sobie niewinnie myślałem, że o ~20mA mówimy... :-)

    Tak nawiasem mowiac - jak sobie patrze jak miga taki maly LED-halogen
    G9, diodek tam ze 40, a nie - 64, pewnie wszystkie szeregowo ... i
    udaja led 200V :-)

    > Ale ja Ci nie chcę zabrać kondensatora, tylko rezystor. :-)

    Aaa, kondensator i dwa mosfety ... to moze byc dobre.
    Ewentualnie kondensator i termistor.

    J.

  • 27. Data: 2017-10-08 22:14:02
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Tak nawiasem mowiac - jak sobie patrze jak miga taki maly LED-halogen
    > G9, diodek tam ze 40, a nie - 64, pewnie wszystkie szeregowo ... i
    > udaja led 200V :-)

    Kiedyś tu strasznie narzekałem na taki co miał 64 diody. Faktycznie
    migał okrutnie, nie do wytrzymania. Teraz już trudno o taki -- są z
    jedną diodą, z trzema, czasem tylko więcej. I nie migają. Przeważnie,
    bo jeszcze czasem się nedoróbka trafi.

    --
    Jarek

  • 28. Data: 2017-10-08 22:38:42
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sun, 8 Oct 2017 19:41:23 +0200, J.F. napisał(a):

    > kawalek wegla chyba jednak nie powinien miec problemow ?

    Ależ będzie miał. Jeden impuls go nie uszkodzi ale 10 tysięcy na pewno.
    Węgiel jest OK, ale styk węgla z metalem już nie.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 29. Data: 2017-10-08 22:48:27
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 8 Oct 2017 22:14:02 +0200, Jarosław Sokołowski napisał(a):

> [...]
    > migał okrutnie, nie do wytrzymania. Teraz już trudno o taki -- są z
    > jedną diodą, z trzema, czasem tylko więcej. I nie migają. Przeważnie,

    IMO ciagle tego pelno
    http://allegro.pl/zarowka-led-g9-4w-40w-230v-64d-301
    4-ciepla-i6978270804.html

    https://allegro.pl/kategoria/oswietlenie-zrodla-swia
    tla-10774?string=g9

    Ale teraz wiekszy wybor takze z mniejsza iloscia LED

    W G9 trudno zmiescic przetwornice :-)

    J.

  • 30. Data: 2017-10-08 23:36:57
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > Aaa, kondensator i dwa mosfety ... to moze byc dobre.

    Lepiej kondensator, MOSFET i mostek -- po co w półokresie
    ma świecić tylko połowa struktur, skoro mogą wszystkie?

    > Ewentualnie kondensator i termistor.

    Termistor jest za wolny do LEDów.

    Pozdrawiam, Piotr