  • 1. Data: 2022-06-07 10:14:33
    Temat: Łączenie z aluminium
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    Panowie,

    jest sobie aluminiowa płytka grubości 1.5mm, do której przyklejona jest
    folia z włókna szklanego nasączonego żywicą epoksydową grubości 100um, a
    na to cienka folia miedziana 30um. Jest to przewiercone na wylot
    wiertłem 1.8mm. Potrzebuję w sposób pewny połączyć tę aluminiową płytkę
    z miedzią. Ideałem byłoby lutowanie, ale nie można tego na rympał
    rozgrzać palnikiem i potraktować lutem do klimatyzacji, bo się uszkodzi
    ta przekładka z żywicy. To wytrzyma max. 250 stopni przez chwilę, choć
    preferowane jest ~200. Są Wam znane jakieś niskotopliwe luty do
    aluminium i topniki potrafiące pracować w takiej temperaturze?

    Otworek można w razie braku innego wyjścia rozwiercić do 3mm i dać
    śrubkę albo lutowalny nit z mosiądzu/miedzi, ale nie jestem pewien
    jakości połączenia elektrycznego po dłuższym czasie. Istotnych
    zewnętrznych obciążeń mechanicznych to przenosić nie będzie, ale cykle
    termiczne 20-60 stopni będą częste.

    Obecnie najsensowniej wygląda pomysł polutowania tego, ale będę
    wdzięczny również za inne pomysły.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 2. Data: 2022-06-07 10:57:15
    Temat: Re: Łączenie z aluminium
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    wtorek, 7 czerwca 2022 o 10:14:46 UTC+2 Piotr Wyderski napisał(a):
> [...]
    > termiczne 20-60 stopni będą częste.
    >
    > Obecnie najsensowniej wygląda pomysł polutowania tego, ale będę

    Był niedawno temat jak lutować aluminium cyną.

  • 3. Data: 2022-06-07 14:35:49
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Tuesday, 7 June 2022 at 10:14:46 UTC+2, Piotr Wyderski wrote:
> [...]
    > termiczne 20-60 stopni będą częste.
    >
    > Obecnie najsensowniej wygląda pomysł polutowania tego, ale będę

    Sprawiłem sobie kiedyś chińską spawarkę cold tig, ja bym to tym heftnął.
    Ale zgrzewarka punktowa działająca na zasadzie wyładowania kondensatora da radę.
    Oporowa być może też, taka do łączenia akumulatorków, nawet mam gdzieś taką, ale na
    aluminium nie próbowałem.
    Inny sposób to zaniieść to tam gdzie naprawiają biżuterię, oni mają spawarki
    laserowe, to potrafi przyspawać żarnik z żarówki do miedzinej monety, sam widziałem.

  • 4. Data: 2022-06-07 17:40:44
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    Zenek Kapelinder wrote:

    > Był niedawno temat jak lutować aluminium cyną.

    Od tego zacząłem. Wypełniłem otwór stopem SnPb, zalałem dobrym topnikiem
    żelowym i próbowałem lutować, skrobiąc przy tym grotem brzegi otworu.
    Nic z tego, cyna wyskakiwała, jakby otwór był hydofobowy, a topnik
    zaczął się robić szary. Tylko metalicznie szary, a nie jak od sadzy. Za
    mocny jest i zżera Al?

    W każdym razie, o nie jest tak proste, jak tam opisano. Potrzebny jest
    albo jakiś magiczny topnik do Al, albo coś innego niż Sn40Pb60. Mam
    trochę czystych metali i dokładną wagę, mogę sobie zrobić odpowieni
    stop. Tylko z czego? Gal mi zamieni aluminium w papier, co z indem nie
    wiem -- świetnie lutuje się jego stopami do szkła.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 5. Data: 2022-06-07 17:44:56
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    Konrad Anikiel wrote:

> [...]
    laserowe, to potrafi przyspawać żarnik z żarówki do miedzinej monety, sam widziałem.

    Dzięki za pomysły, zgrzewanie to jest opcja do sprawdzenia. Kondensator
    i zasilacz się znajdzie...

    Pozdrawiam, Piotr

  • 6. Data: 2022-06-07 19:16:29
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    wtorek, 7 czerwca 2022 o 17:40:57 UTC+2 Piotr Wyderski napisał(a):

> [...]
    > stop. Tylko z czego? Gal mi zamieni aluminium w papier, co z indem nie
    > wiem -- świetnie lutuje się jego stopami do szkła.

    Nie używaywa się żadnego topnika od strony aluminium. W ostateczności kalafonia. To
    się robi pod warstwą oleju, może być jadalny. Najstarszy metoda jest taka. Lutownica
    o dużej mocy żeby szybko było. Aluminium posypuję się jak solą pomidora drobnymi
    opiłkami stalowymi. Na to kilka kropli oleju i przyciskając lutownice rysuje się
    opiłkami powierzchnię aluminium. Oczywiście cyny też musi trochę być. W miejscach w
    których opilki pod warstwą oleju czyli bez dostępu tlenu zarysowały warstwę tlenkow
    na aluminium, alumininum doskonale się pobiela cyną. Żadnego pierdolenia się z
    łażeniem po jubilerach i innych durnych metodach wcześniej sugerowanych. Zauważ że w
    jednym z tematów noża nie potrafili naostrzyć. Co jeden to tam głupszy był. Ktoś
    papier ścierny czy osełkę 5000 sugerował. A wystarczy pilnik co się stalka nazywa.
    Jak zrobisz dokładnie jak napisałem to 100% że zadziała. Teraz coś dla mnie. Masz
    jakieś pojęcie o laserach półprzewodnikowych podczerwonych czy tylko ogólne
    wynikające z tego ze gdzieś coś przeczytałeś?

  • 7. Data: 2022-06-07 19:34:48
    Od: PeJot <P...@n...pl>

> [...]
    > śrubkę albo lutowalny nit z mosiądzu/miedzi, ale nie jestem pewien
    > jakości połączenia elektrycznego po dłuższym czasie.

    Aluminium bym nie łączył śrubą miedzianą/mosiężną, raczej stalą
    nierdzewną, ew. z podkładką Cu od strony folii Cu. Aluminium w takim
    połączeniu będzie "płynąć" i po jakimś czasie opór połączenia wzrośnie,
    ale to wydaje się łatwe do kontrolowania i poprawienia.

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza

  • 8. Data: 2022-06-07 20:17:34
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    Zenek Kapelinder wrote:

    [ciach - dzięki, nie zaszkodzi spróbować]

    > Masz jakieś pojęcie o laserach półprzewodnikowych podczerwonych czy tylko ogólne
    wynikające z tego ze gdzieś coś przeczytałeś?

    Nie, mam małe doświadczenie praktyczne z laserami. Znam przez zbieg
    okoliczności dobrego optoelektronika z R&D IBM, ale jego usługi to
    raczej nie będą na polską kieszeń, sądząc po jego innych projektach.
    Więc chyba niestety nie pomogę.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 9. Data: 2022-06-08 01:58:41
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    wtorek, 7 czerwca 2022 o 20:17:54 UTC+2 Piotr Wyderski napisał(a):
> [...]
    > okoliczności dobrego optoelektronika z R&D IBM, ale jego usługi to
    > raczej nie będą na polską kieszeń, sądząc po jego innych projektach.

    Koniec języka za przewodnika. Może w zbożnym celu się zainteresuje i coś doradzi.
    Tutaj nie krępowałeś się spytać.

  • 10. Data: 2022-06-08 07:53:32
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    Zenek Kapelinder wrote:

    > Koniec języka za przewodnika. Może w zbożnym celu się zainteresuje i coś doradzi.
    Tutaj nie krępowałeś się spytać.

    Nie zadaję pytań o znaczeniu komercyjnym na publicznych forach, w
    szczególności bez wyraźnego zaznaczenia tego. Co zaś do zbożnego celu,
    to w takiej sytuacji też powinieneś spytać publicznie. Napisz na
    sci.electronics.design, wspomniany człowiek nazywa się Phil Hobbs i
    czasami tam zagląda. Napisał taką książkę, która też może się przydać:

    https://www.wiley.com/en-us/Building+Electro+Optical
    +Systems%3A+Making+It+All+Work%2C+3rd+Edition-p-9781
    119438977

    Pozdrawiam, Piotr