  • 1. Data: 2015-12-29 01:40:26
    Temat: Laptop AMILO Li 2727 firmy Fujitsu-Siemens. Modernizacja.
    Od: TurboPascal <t...@g...com>

    Motto: Nie byłbym taki "na pewno", bo bywa tak, że producent deklaruje
    jakiś maksymalny rozmiar, a potem w praktyce się okazuje, że wchodzi
    i działa bez problemu więcej.
    Wiktor S. - do niedawna jeszcze Azarien
    (cokolwiek to znaczy).

    Do niniejszej wypowiedzi zainspirowała mnie niezwykle trafna uwaga dyskutanta
    Wiktora S., wzięta z jednego z wątków, a podana powyżej jako motto. Mniej
    więcej rok temu postanowiłem zrewitalizować, pochodzący z roku 2007 (a może
    2008), laptop mojej żony - Fujitsu-Siemens Amilo Li 2727 (był strasznie
    powolny). Z procesorem poszło bez problemu: zaryzykowałem i oryginalny Pentium
    DualCore T2310 (1M Cache, 1.46 GHz, 533 MHz FSB) zastąpiony został przez C2D
    T9300 (6M Cache, 2.50 GHz, 800 MHz FSB). Zachęcony powodzeniem zabrałem się za
    DDR2: oryginalne 2GB (1+1) chciałem zastąpić przez 4GB (2+2). Kwerenda
    w internecie na różnych forach dyskusyjnych nie gwarantowała sukcesu. Producent
    Fujtsu-Siemens nie zamieścił żadnych informacji (identycznie jak w przypadku
    procesora). Wielu dyskutantów twierdziło, że jest to niemożliwe. Powołując się
    na FS, twierdzili, że chipset akceptuje wyłącznie moduły 1GB. Byli też tacy,
    którym się to podobno powiodło (często po wypróbowaniu kilku/kilkunastu modułów
    2GB). Innym udało się zainstalować tylko 3GB, a pozostali po nieudanych próbach
    wracali do konfiguracji początkowej. Z życzliwym sprzedawcą wykonaliśmy
    podejście: 4GB (2+2) - power ON - zgłosił się BIOS i ulga - są 4GB. Startuje
    Vista, niestety po kilku sekundach BSOD i natychmiastowy reset. No to może
    chociaż 3GB (2+1) - to samo, podobnie 2GB (2+0). Sprawdziliśmy jeszcze kilka
    innych modułów - bez rezultatu. Pogodziłem się, że akceptowane są wyłącznie
    moduły 1GB. Miesiąc temu na kilka dni wpadł mi w ręce laptop HP z 4GB.
    Wykorzystałem okazję i ponowiłem eksperyment - efekt identyczny jak poprzednio.
    Może system 64-bitowy pomoże? Tonący brzytwy się chwyta, nic z tego.
    Zrezygnowany wykonałem na koniec jeszcze jedną próbę: 3GB, zupełnie przypadkowo
    w kombinacji (1+2) i euforia - udało się - są 3GB. Pierwsze gniazdo/slot
    akceptuje wyłącznie moduły do 1GB, drugie nie jest już takie wybredne.
    Przysłowiowy finał wieńczy dzieło: oryginalny HDD 120 GB 5400 ustąpił miejsca
    SSD Intenso 120 GB. Efekt końcowy przeszedł najśmielsze oczekiwania. Powolny
    żółw zamienił się w szybkiego geparda. Całkowity koszt to niecałe 400 zł.
    Posiadaczy Amilo Li2727 i chyba bardzo podobnych Li2732 oraz Li2735 zachęcam do
    podobnej modernizacji. Naprawdę warto.

  • 2. Data: 2015-12-29 13:29:34
    Od: Radosław Sokół <r...@g...one.pl>

    W dniu 29.12.2015 o 01:40, TurboPascal pisze:
> [...]
    > w kombinacji (1+2) i euforia - udało się - są 3GB. Pierwsze gniazdo/slot
    > akceptuje wyłącznie moduły do 1GB, drugie nie jest już takie wybredne.

    Bardziej prawdopodobne jest to, że BIOS czyta dane SPD tylko
    z pierwszego modułu DIMM i konfiguruje cały podsystem pamięci
    na podstawie tych danych. W efekcie jeżeli np. pierwszy moduł
    jest na wyższe napięcie lub ma dłuższe timingi, to drugi też
    tak będzie pracował i jeżeli np. w danym komputerze na swoich
    nominalnych parametrach nie byłby w stanie pracować stabilnie,
    to na gorszych już może.

    """""""|
    | | |
    ......./

  • 3. Data: 2015-12-30 10:26:23
    Od: "Piotr" <a...@s...pl>

    Użytkownik "TurboPascal" napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...

[...]

    ================

    Ograniczeniem dla dodawania RAM'u może być chipset płyty głównej.
    Na przykład w IBM T60 producent deklaruje, że nie obsłuży więc ej niż 3GB
    (obojętne czy 1+2 czy odwrotnie) i niestety nic z tym nie poradzisz.
    A chętnie bym zwiększył swojemu (chyba jeszcze starszemu niż Twoje Amilo)
    lapkowi pamięć.

  • 4. Data: 2015-12-30 15:35:05
    Od: JaNus <bez@adresu>

    W dniu 2015-12-30 o 10:26, Piotr pisze:
    > Użytkownik "TurboPascal" napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...

    { i mnóstwo tekstu cytowanego (po co aż tyle!) *bez* wcięć, czy
    jakiegokolwiek innego oznaczenia, że to cytaty! Z jakiego klienta
    Ty korzystasz, że taki on "nieprzystosowany"? }

> [...]
    > 3GB (obojętne czy 1+2 czy odwrotnie) i niestety nic z tym nie
    > poradzisz. A chętnie bym zwiększył swojemu (chyba jeszcze starszemu

    To jest bezustanny problem tych, co to nie są zbyt, no... rozrzutni. I
    korzystają ze sprzętu mocno już archaicznego, no bo nadal jest jakoś tam
    *użyteczny*! Jednak chętnie by go jakoś "podrasowali", na tyle, na ile
    się tylko da. Niestety, "da się" bardzo niewiele. A w związku z
    problemem, opisanym przez Piotra, i TurboPascala - to tak się
    zastanawiam, że przecież niezłe rozwiązanie było już onegdaj wymyślone,
    więc nie trzeba odkrywać Ameryki na nowo! Otóż gdy za czasów DOS-a
    łupanego ów OS wykorzystywać efektywnie mógł "aż" 640... kilo!-bajtów
    (tak, tak niedowiarki, takie to były czasy) - to kilka firm się umówiło
    w sprawie opracowania i wdrożenia rozszerzenia pamięci, która wymagała
    jednak specjalnego sposobu jej wykorzystywania. Nieodzowne do tego było
    polecenie "Himem", i jeszcze kilka innych. OS był na nią nadal
    pół-ślepy, jednak można tam było umieścić drajwery, a gdy jeszcze trochę
    jej wolnej pozostało, to zakładało się na tym RAM-dysk.

    No i właśnie to ostatnie można by wykorzystywać obecnie. Tyle, że jednak
    *nie* w laptokach, z kilku powodów, ale w stacjonarkach to i owszem. Jak
    to sobie wyobrażam? Otóż ze zrozumiałych powodów tego "nadliczbowego"
    RAM-u nie dałoby się wykorzystywać poprzez wetknięcie w slot pamięci
    płyty głównej, wszak czipset tego "nie obsłuży". Trzeba by go do niej
    podpinać na karcie rozszerzeń - oczywiści w jakimś gnieździe o szybkiej
    transmisji. Karta musiałaby mieć własny procesor, który byłby w stanie
    adresować cały, zainstalowany na niej RAM. potrzebne też byłyby do niej
    sterowniki, aby ją wykorzystywać efektywnie. I głównym tego sposobem
    (choć pewnie da się jeszcze wymyślić kilka innych) - byłoby założenie
    tam RAM-dysku, przeznaczając go głównie na swap (lub jego "newralgiczną"
    część). Co powinno dać tęgiego kopa leciwej maszynie.

    Widzę też inną możliwość użytkowania takich kart rozszerzeń, ale o tym
    innym razem.

    Dobre rady nic nie kosztują

    i przeważnie warte są
    swojej... ceny!

  • 5. Data: 2015-12-31 01:47:42
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2015-12-30 o 15:35, JaNus pisze:
> [...]
    > część). Co powinno dać tęgiego kopa leciwej maszynie.
    >
    > Widzę też inną możliwość użytkowania takich kart rozszerzeń, ale o tym

    Były takie karty:

    http://www.retro-pc.net/musei/ram/index_o.htm

    Miałem w co najmniej jednym kompie (raczej w kilku). Pamiętam "tykanie"
    głośniczka systemowego podczas POST, bodajże co 4kB. Trwało to dłuuuugo.
    A maszyna to chyba AT. Miała dwa dyski MFM (a może SCSI?) o wysokości
    dwóch półek każdy, wysuwane na zawiasach. Taki dysk ważył chyba z 5
    kilogramów.
    Ale tam chyba był NW 2.x, nie DOS.

    --
    Pozdrawiam.