  • 71. Data: 2023-07-05 12:15:07
    Temat: Re: Nabicie klimy, cena
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 05 Jul 2023 06:58:40 +0200, Tomasz Gorbaczuk wrote:

    > Piszę o tym, że jak jest za dużo czynnika w nowym aucie to przy dużej
    > wilgotności, długiej pracy klimatyzacji i wysokiej temp. zew dochodzi do
    > oblodzenia parownika, potwierdza to moja wieloletnia praktyka i innych
    > kierowców. Ty znowu dyskutujesz z faktami, podawałem już linka dla J.F -
    > tutaj masz o czym piszę:
    >
    > https://www.iparts.pl/artykuly/klimatyzacja-w-twoim-
    aucie-nagle-po-przejechaniu-kilkudziesieciu-kilometr
    ow-przestaje-dzialac-zobacz-co-moze-byc-przyczyna,48
    6.html

    > "Co może powodować zamarzanie parownika klimatyzacji?
    >
    > Dużym problemem z zamarzającym regularnie parownikiem jest to, iż zjawisko
    > to może być wywołane przez co najmniej kilka różnych czynników. Z dużą
    > dozą prawdopodobieństwa można jednak założyć, iż winę za wszystko ponosi:
    >
    > zbyt duża ilość czynnika chłodniczego w układzie klimatyzacji - zwykle
    > oznacza to, że proces napełniania układu chłodziwem został przeprowadzony
    > nieprawidłowo czy wręcz niedbale;

    Ale czy aby na pewno? Bo żródlo takie sobie.

    > zbyt niskie ciśnienie gazu"

    Ktore cisnienie?
    Bo niskie cisnienie to chyba z powodu niedoboru czynnika.

    > zawilgocenie czynnika chłodniczego - duża procentowa zawartość wody w
    > chłodziwie;

    W którym czynniku, tym w klimie?
    O ile wiem, w jednym przypadku to wrecz zabójstwo - olej nie znosi
    wilgoci.

    Ale zakladając ze jest, to jaki to ma wplyw na klimę?
    Moze się zatkac rurka jakas lodem ...

    > zatkane przewody obiegu,

    I to spowoduje oblodzenie parownika od zewnątrz?

    czy "zamarznięcie" parownika od wewnątrz, w wyniku czego klima tez
    przestanie działąć, a to przeciez to samo co oblodzenie :-)

    J.

  • 72. Data: 2023-07-05 12:17:23
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 5 Jul 2023 00:09:28 +0200, Janusz wrote:

    > Ona nigdy nie jest prosta, to termodynamika która pracuje w 3 wymiarach,
    > ciśnienia, temp i objętości.

    > To cię źle uczyli, ciecz przechłodzona tworzy się w ściśle określonych
    > warunkach, w układzie chłodniczym takich warunków NIE MA.

    Tak jest.
    Moze chodziło o przechłodzoną parę?
    To taka, co sie zaraz skraplac zacznie ...

    J.

  • 73. Data: 2023-07-05 12:20:26
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 04 Jul 2023 21:10:29 +0200, Tomasz Gorbaczuk wrote:

    > I dlatego Trybun i inny "dobijają" co jakiś czas klimę?

    Bo jak ubędzie za duzo, to będzie za mało i nie da sie skroplic.
    Cisnienie wysokie za niskie.

    Im nizsze cisnienie po niskiej stronie, tym temperatura
    parowania/rozprężania nizsza.

    J.

  • 74. Data: 2023-07-05 12:22:44
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 04 Jul 2023 20:38:44 +0200, Tomasz Gorbaczuk wrote:

    > Taa, to samo auto w kolejnych latach dawało radę w wyższych temp.
    > Kupiłem drugie i pierwszy i drugi rok w Hiszpanii 2 x na autostradzie brak
    > klimy, 3 rok - do dzisiaj działa bez problemu.

    I mówisz, ze to dlatego, ze ubyło czynnika?
    Wyciek miałes :-)

    Jak jest wyzsza temperatura powietrza, to parownik moze nie zejsc
    ponizej 0C i sie nie zaladza.

    J.

  • 75. Data: 2023-07-05 12:25:43
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .07.2023 o 12:22 J.F <j...@p...onet.pl> pisze:

    > I mówisz, ze to dlatego, ze ubyło czynnika?
    > Wyciek miałes :-)

    Zgodny z normą - max 15% na rok.
    Janusz sam pisał, że ten układ nie jest szczelny, co właśnie ciągle
    potwierdzam. Ważna jest jednak ilość jaka ubywa. Jak nie trzeba uzupełniać
    co rok/dwa lata to to nie jest wyciek, który trzeba naprawiać.

    TG

  • 76. Data: 2023-07-05 12:27:37
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .07.2023 o 12:17 J.F <j...@p...onet.pl> pisze:

    > Tak jest.
    > Moze chodziło o przechłodzoną parę?
    > To taka, co sie zaraz skraplac zacznie ...

    Tam jest i przechłodzona para i przechłodzona ciecz. Nie mam na to
    argumentów bo nie mogę odnaleźć fajnego rysunku, który to pokazywał.

    Wieczorem może podeślę.

    TG

  • 77. Data: 2023-07-05 12:30:55
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 3 Jul 2023 14:30:21 +0200, Trybun wrote:

    > Próba szczelności jest robiona z automatu. I nie wstawiaj mi tu  mi tu
    > godnych kawałków że latami jeździsz z pełnosprawną klimą bez serwisu.

    Moja klima jakos slabo chlodziła.
    Pojechalem do serwisu, wypompowali czynnik, ponieważ było z grubsza
    tyle, ile powinno być, to stwierdzili, ze wycieku nie ma.
    Pogodziłem sie z tym słabo, mineły ze dwa lata, znow pojechalem,
    i powtorka. Dodali troche czynnika dla spokoju sumienia, a klima
    ciągle słabo działa.

    Po kolejnych latach prawie przestała chodzic, ale tak nie calkiem -
    zdarzały sie jej dobre chwile.
    Pojechalem do innego fachowca - zawyrokował w koncu, ze sprezarka do
    wymiany, nic nie mówił na początku, ze czynnik znikł.

    W drugim aucie z kolei po nastu latach klima przestała działac,
    pojechalem do warsztatu, po kwadransie oprózniania gość mówi
    "jest nieszczelnosc, nie mogę prózni uzyskac".
    No i auto trafiło na szrot ...

    J.

  • 78. Data: 2023-07-05 12:36:17
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .07.2023 o 12:15 J.F <j...@p...onet.pl> pisze:

> [...]
    >

    > czy "zamarznięcie" parownika od wewnątrz, w wyniku czego klima tez
    > przestanie działąć, a to przeciez to samo co oblodzenie :-)

    Wpisz w google "za dużo czynnika chłodniczego objawy" to dostaniesz więcej
    linków, które to co napisałem potwierdzają.
    Na kursie z F-Gazów mieliśmy na stole "klimatyzację" (rurki i graty
    rozłożone na kilku metrach kwadratowych) na której można było pomierzyć i
    protestować różne sytuacje zachodzące podczas eksploatacji/serwisu.
    Oblodzenie parownika (i/lub rurek do niego dochodzących) można uzyskać
    (przy sprawnych pozostałych elementach) przy niedoborze i nadmiarze
    czynnika.

    Na egzaminie miałem pytanie o wskazania ilości czynnika na podstawie
    pomiaru przegrzania/przechłodzenia.
    Jest tak jak tu podaję.

    TG

  • 79. Data: 2023-07-05 13:08:03
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 05 Jul 2023 12:27:37 +0200, Tomasz Gorbaczuk wrote:

    > Tam jest i przechłodzona para i przechłodzona ciecz. Nie mam na to
    > argumentów bo nie mogę odnaleźć fajnego rysunku, który to pokazywał.

    Przechlodzona ciecz, to taka, która jest ponizej temperatury
    krzepnięcia.

    Np R134a krzepnie w -103 st C.

    Takiej temperatury tam nie ma.

    J.

  • 80. Data: 2023-07-05 13:11:35
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 05 Jul 2023 12:25:43 +0200, Tomasz Gorbaczuk wrote:

    > Zgodny z normą - max 15% na rok.

    No ale tak po 2 latach sie naprawil, a po 4 zepsuł całkowicie?
    Bo wyciekło za duzo.

    > Janusz sam pisał, że ten układ nie jest szczelny, co właśnie ciągle
    > potwierdzam. Ważna jest jednak ilość jaka ubywa. Jak nie trzeba uzupełniać
    > co rok/dwa lata to to nie jest wyciek, który trzeba naprawiać.

    Z drugiej strony mialem nastoletnie auta, w których klima działała.
    Ja nie uzupelniałem, poprzedni wlasciciele ... byc moze.
    A moze po prostu to był gatunek "1% na rok" i 10 lat nie szkodziło :-)

    J.