  • 1. Data: 2021-02-01 20:10:12
    Temat: Nagrzewnica przepływowa powietrza
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    Potrzebuje dołożyć nagrzewnicę przepływową przed wentylatorami w
    układzie wentylacji, taką nie za wielką ~0,5-0,8kW. Nagrzewnice
    sterowane są termostatem - poniżej załącza, kilka stopni powyżej
    rozłącza. Taka nagrzewnica ma standardowo dwa zabezpieczenia termiczne -
    pierwsze automatyczne ~50C, drugie ręczne (wyzwolone, trzeba zwolnić
    ręcznie przyciskiem) ~80C. Producenci podają że *bezwzględnie* zachowany
    musi być tak, a taki przepływ poniżej ~40C powietrze wchodzącego.

    No i mam problem z tym "bezwzględnie". Bo nagrzewnicę wyliczyłem tak dla
    ~-15C żeby do wentylatora docierało wtedy nie niżej niż ~0C. Mocniejsza
    mi nie potrzeba. Ale gdyby do wentylatora dotarło powietrze chłodniejsze
    to się on wyłączy. Analogicznie wentylator może doznać usterki i też nie
    będzie działać.

    Na ile bezpieczne są takie nagrzewnice, czy ona sama się wyłączy w razie
    braku przepływu (poprzez zbytnie nagrzanie), miał ktoś styczność z tym
    sprzętem? Nie chciałbym sfajczyć się w nocy.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 2. Data: 2021-02-01 20:31:56
    Temat: Re: Nagrzewnica przepływowa powietrza
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

> [...]
    > razie braku przepływu (poprzez zbytnie nagrzanie), miał ktoś styczność
    > z tym sprzętem? Nie chciałbym sfajczyć się w nocy.

    O jakich wentylatorach i jakich nagrzewnicach jest mowa?

    Gdzie to niby miałoby być zamontowane?

  • 3. Data: 2021-02-01 22:30:09
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    Mateusz Bogusz pisze:
    > Na ile bezpieczne są takie nagrzewnice, czy ona sama się wyłączy w razie
    > braku przepływu (poprzez zbytnie nagrzanie), miał ktoś styczność z tym
    > sprzętem? Nie chciałbym sfajczyć się w nocy.

    Jakie by nie były, zabezpieczyć wypada. Nawet tanie i proste nagrzewnice
    z hipermarketu mają wyłączniki termiczne, a jak jest minimalnie droższa
    niż "kilogram ziemniaków", to potrafi sobie sama włączyć wentylator jak
    ktoś ją bezczelnie wyłączy.

    W Twoim przypadku może da się wykryć ten przepływ powietrza? W sumie nie
    ma dla Ciebie znaczenia czy jest on z wentylatora, czy z innego powodu,
    byle był jakiś minimalnie określony.

    A że grupa o tematyce elektronicznej, to może wystarczy też pomiar
    rezystancji grzałki i na tej podstawie wnioskowanie czy nie za ciepła?

    Miłego.
    Irek.N.
    ps. ja się boję takich wynalazków, nawet z oświetleniem zewnętrznym
    podczepionym pod podbitkę mam problem i zastanawiam się czy lepiej
    niskonapięciowe (ale prądy duże), czy jednak wysokonapięciowe (ale wtedy
    łatwiej łuk zaciągnąć). I tak już od kilku lat wybieram :(

  • 4. Data: 2021-02-01 23:20:22
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:rv9jml$5k8$1@dont-email.me>
    user Mateusz Bogusz pisze tak:

    > Na ile bezpieczne są takie nagrzewnice, czy ona sama się wyłączy w
    > razie braku przepływu (poprzez zbytnie nagrzanie), miał ktoś
    > styczność z tym sprzętem? Nie chciałbym sfajczyć się w nocy.

    Możesz dać w szereg kilka tych chinskich termostatów.
    Cały świat ma je w domach. Zawsze ktoryś zadziała.

    https://uk.rs-online.com/web/p/thermostatic-switches
    /0339308A/
    https://uk.rs-online.com/web/p/thermostatic-switches
    /2282636/

    --
    Piter

    człowiek chciał być królem planety
    więc matka natura dała mu koronę

  • 5. Data: 2021-02-02 09:09:32
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 01.02.2021 20:31, Uzytkownik wrote:
    > O jakich wentylatorach i jakich nagrzewnicach jest mowa?
    >
    > Gdzie to niby miałoby być zamontowane?

    O czymś takim myślę -
    https://allegro.pl/oferta/nagrzewnica-elektryczna-ka
    nalowa-200mm-0-5kw-10170527680
    moc w przedziale 0,5kW - 1kW. Jak rozumiem taka nagrzewnica to zwykła
    grzałka wł/wył i przy małym zapotrzebowaniu ona po prostu taktuje
    częściej lub rzadziej? W skrajnym przypadku to będzie "klikać" co kilka
    sekund?

    Montaż skrzynką rozdzielczą byle nie do dołu, to już przeczytałem. Ale
    docelowo to miała by być na strychu na posadzce (płyta OSB, ze
    styropianem pod spodem, 1m wyżej niezabudowane krokwie) połączona z obu
    stron taką rurą -
    https://allegro.pl/oferta/przewod-izolowany-termofle
    x-200-spiro-rura-atest-6794054122
    - może powinienem dołożyć jakieś sztywne nyple/mufy na odsunięcie tej
    elastycznej rury spiro?

    Taką nagrzewnicę to w ogóle się zabudowuje/ociepla żeby to ciepło nie
    uciekało na boki czy wręcz przeciwnie? Myślałem żeby chociaż od spodu i
    po bokach zabudować czerwoną płytką G-K. Nie mam pojęcia na ile ta
    obudowa się grzeje.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 6. Data: 2021-02-02 09:12:36
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 01.02.2021 22:30, Irek.N. wrote:
    > W Twoim przypadku może da się wykryć ten przepływ powietrza? W sumie nie
    > ma dla Ciebie znaczenia czy jest on z wentylatora, czy z innego powodu,
    > byle był jakiś minimalnie określony.

    A jest jakiś elektryczny anemometr działający analogicznie jak
    termostat? Jest przepływ to zwiera styki, nie ma przepływu to rozłącza? :-)

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 7. Data: 2021-02-02 17:14:22
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    W dniu 2021-02-01 o 22:30, Irek.N. pisze:
> [...]
    > podczepionym pod podbitkę mam problem i zastanawiam się czy lepiej
    > niskonapięciowe (ale prądy duże), czy jednak wysokonapięciowe (ale wtedy

    LEDowe wysokonapięciowe. Bezpiecznik nawet topikowy można dać. 30W w
    LEDach to już cały podjazd potrafi oświetlić.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 8. Data: 2021-02-02 17:50:14
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 01-Feb-21 20:10, Mateusz Bogusz wrote:
    > Potrzebuje dołożyć nagrzewnicę przepływową przed wentylatorami w
    > układzie wentylacji, taką nie za wielką ~0,5-0,8kW. Nagrzewnice
    > [...]

    A czy rzeczywiście jesteś pewny, że potrzebujesz?

    Wentylacja z rekuperacją w starym domu nie widziała nagrzewnicy nawet z
    daleka. I po 17 latach postanowiłem wymienić kręcące się non-stop
    wentylatory tylko dlatego, że ciut za głośno pracują. Natomiast żaden
    mróz im krzywdy nie zrobił. Tylko to muszą być porządne wentylatory. U
    mojej centralce są akurat wentylatory PAST.

    Piotrek

  • 9. Data: 2021-02-02 17:51:55
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 02-Feb-21 17:50, Piotrek wrote:

> [...]
    > mróz im krzywdy nie zrobił. Tylko to muszą być porządne wentylatory. U
    > mojej centralce są akurat wentylatory PAST.

    PAPST

  • 10. Data: 2021-02-02 22:56:38
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

> [...]
    > uciekało na boki czy wręcz przeciwnie? Myślałem żeby chociaż od spodu
    > i po bokach zabudować czerwoną płytką G-K. Nie mam pojęcia na ile ta

    Masz jakąś rekuperację z filtrem powietrza?

    Jeżeli nie to weź pod uwagę, że te rury spiro to nie będzie zbyt dobry
    pomysł, ponieważ nie da się ich czyścić. W tym przypadku całość powinna
    być spięta rurami sztywnymi posiadającymi klapy rewizyjne, aby można
    było rury wyczyścić.

    Nagrzewnice same w sobie posiadają zabezpieczenia przed przegrzaniem,
    które wyłączą grzałki w razie braku przepływu powietrza.

    Możesz jeszcze dołożyć dodatkowy czujnik reagujący na przepływ powietrza:

    listkowe:

    https://allegro.pl/oferta/nenutec-sl1e-czujnik-przep
    lywu-powietrza-9351107130?utm_feed=aa34192d-eee2-441
    9-9a9a-de66b9dfae24&utm_source=google&utm_medium=cpc
    &utm_campaign=_DIO_pla_firma_przemysł&ev_adgr=Materi
    ały+i+akcesoria&gclid=CjwKCAiAjeSABhAPEiwAqfxURSB15b
    r3JihhXUeiy-p7iW5w-4xc2BpiLe0-wA9j71r1mvdkaGx87xoCWI
    QQAvD_BwE

    http://ventmatika.pl/czujniki-przeplywu/26-lopatkowy
    -czujnik-przelacznik-przeplywu-powietrza-faps-.html

    lub presostat różnicowy:

    https://allegro.pl/oferta/presostat-roznicowy-psw-20
    0-harmann-9711438061?utm_feed=aa34192d-eee2-4419-9a9
    a-de66b9dfae24&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_
    campaign=_DIO_pla_dom_budownictwo&ev_adgr=Hydraulika
    +i+akcesoria,+klimatyzacja+i+wentylacja,+kuchnia+ora
    z+pozostałe&gclid=CjwKCAiAjeSABhAPEiwAqfxURVvR-mycai
    uahY8gbyqJur7vFkjxmCqL7J5IeWxRL3nXL3RZfLXDwBoC2gAQAv
    D_BwE

    Jeżeli chodzi o montaż to systemy mocuje się przy użyciu odpowiednich
    systemów zamocowań i wieszaków do krokwi lub przy użyciu konsol do
    podłogi, ścian czy krokwi. Tak więc nagrzewnice nie mają w ogóle
    kontaktu z OSB czy krokwiami.