  • 1. Data: 2010-05-06 17:21:59
    Temat: Niespotykane połączenie równoległe dwóch świetlówek?
    Od: Pawel <m...@g...com>

    Witam,

    w lampie świetlówkowej 2x36W kompletnie spalił się jeden zapłonnik i
    dławik. Uszkodzenie było na tyle poważne, że połączenie przewodów
    stopiło się zupełnie uniemożliwiając bezproblemowe podłączenie nowego
    dławika. Próbowałem odtworzyć schemat i wyszło mi coś takiego jak na
    rysunku http://img203.imageshack.us/img203/2536/swietlowki.j
    pg

    Pytanie: czy to ma sens? Przeszukałem archiwa grup i nie spotkałem
    takiego połączenia. Co to daje? Brak migotania pomimo braku
    kondensatora przesuwającego fazę?

    Z góry dzięki za odpowiedź,

    --
    Paweł

  • 2. Data: 2010-05-06 17:32:19
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 6 May 2010 10:21:59 -0700 (PDT), Pawel wrote:
    >w lampie świetlówkowej 2x36W kompletnie spalił się jeden zapłonnik i
    >dławik. Próbowałem odtworzyć schemat i wyszło mi coś takiego jak na
> [...]

    To sa po prostu dwie osobne swietlowki wraz z ukladami towarzyszacymi.

    >Pytanie: czy to ma sens? Przeszukałem archiwa grup i nie spotkałem
    >takiego połączenia. Co to daje?

    Mozliwosc wykorzystania zwyklych dlawikow na 36W ?

    Czy wrecz niemozliwosc polaczenia takich rur szeregowo - 18W sie tak
    laczy, ale 36W sa dluzsze, byc moze 230V juz na dwie nie starczy.

    J.

  • 3. Data: 2010-05-06 17:39:38
    Od: c...@p...onet.pl

> [...]
    >
    > Pytanie: czy to ma sens? Przeszukałem archiwa grup i nie spotkałem
    > takiego połączenia. Co to daje? Brak migotania pomimo braku

    Mnie się wydaje, że Twój schemat bez kondensatora nie powoduje niwelacji
    migotania ale poza tym to jest sensowny bo tylko zasilanie jednej ze
    świetłówek jest lustrzanym odbiciem w stosunku do drugiej... Wstaw kondensator
    szeregowo obok jednego z dławików i będziesz miał niwelację zjawiska
    stroboskopowego: http://www.elektroinstalacje.info/articles.php?artic
    le_id=2
    Wydaje mi się, że samo odwrócenie zasilania jednej ze świetlówek w stosunku do
    drugiej nie likwiduje zjawiska stroboskopowego, chociaż dławik może działać
    jako linia linia opóźniająca w stosunku do drugiego obwodu, gdzie dławik jest
    za lub przed świetlówką - kto wie, co Ci producenci i teoretycy dzisiaj
    wymyślają... może to i ma sens??? W praktyce widzisz różnicę zjawiska
    stroboskopowego czy nie z kondensatorem czy bez?

  • 4. Data: 2010-05-06 17:47:43
    Od: "entroper" <entroper-pocztaonetpeel>

    Użytkownik "Pawel" <m...@g...com> napisał w wiadomości
    j.googlegroups.com...

    > Próbowałem odtworzyć schemat i wyszło mi coś takiego jak na
    rysunku http://img203.imageshack.us/img203/2536/swietlowki.j
    pg

    > Pytanie: czy to ma sens?

    Przecież to po prostu dwie oddzielne kompletne lampy zasilane ze wspólnego
    źródła. Żadnej redukcji migotania tam nie będzie.

    e.

  • 5. Data: 2010-05-06 18:09:43
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <w...@w...pl>

    In news:e6a2b9d0-e569-4490-a4b1-3cc6ecab0fb6@r34g2000yq
    j.googlegroups.com,
    Pawel <m...@g...com> nabazgrał:
> [...]
    > stopiło się zupełnie uniemożliwiając bezproblemowe podłączenie nowego
    > dławika. Próbowałem odtworzyć schemat i wyszło mi coś takiego jak na

    Jeśli w rzeczywistosci jest to podobnie ustawione wewnątrz oprawy, to ma
    sens;
    - ciężar rozkłada sie równomiernie :-)
    - oszczędzono (przykładowo) 10 cm przewodów na sztuce

    --
    Włodek