eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaNiestabilna praca komputera retro/DIY - rodziny układów logicznych? › Niestabilna praca komputera retro/DIY - rodziny układów logicznych?
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Atlantis <m...@w...pl>
    Subject: Niestabilna praca komputera retro/DIY - rodziny układów logicznych?
    Date: Wed, 21 Jul 2021 17:16:08 +0200

    Wróciłem ostatnio do jednego z moich starych projektów, komputerka retro
    na polskim procesorze MCY7880. Jego pierwotna wersja została zmontowana
    na płytkach uniwersalnych, z zastosowaniem dużej ilości kynaru.

    https://hackaday.io/project/161333-polon-7880

    Bez większych problemów udało mi się na nim odpalić TinyBASIC-a, a potem
    dodać kontroler ekranu i klawiatury AT. Wszystko działało tak, jak powinno.

    W międzyczasie zacząłem projektować bardziej finalną wersję, zmontowaną
    na dwóch (finalnie trzech) płytkach drukowanych (ręcznie trawionych,
    jednostronnych, z dużą liczbą kynarowych mostków po stronie elementów).

    https://www.youtube.com/watch?v=CoANjd3YkHU
    https://github.com/marekw1986/POLON7880

    Ta wersja jest już bardziej rozbudowana - dodałem chociażby kontroler DMA.

    Po odpaleniu okazało się jednak, że występują pewne problemy. TinyBsic
    zgłasza się na porcie szeregowym. Jednak zazwyczaj komputer zawiesza się
    już po otrzymaniu pojedynczego znaku (i odesłaniu echa). Czasem jednak
    (bardzo rzadko) udawało mi się trafić na moment, kiedy komputer pracował
    na tyle długo, że udawało mi się wbić kawałek kodu w BASIC-u. Nigdy
    jednak nie pracował na tyle długo, żebym był w stanie wprowadzić choćby
    wypisywanie czegoś w pętli - komputer wieszał się zanim zdążyłem wykonać
    "RUN".

    Najwyraźniej problem jest związany z aktywnością użytkownika, bo jeśli
    nie będę robił nic po resecie, to komputer sam z siebie się nie zawiesi.
    Będzie czekał na wysłanie pierwszego znaku i (zazwyczaj) zawiesi się
    właśnie dopiero po odesłaniu echa.

    Początkowo sądziłem, że wina może leżeć po stronie zbyt cienkich kabli
    zasilających. Jednak po ich wyminie na znacznie grubsze problem wciąż
    występuje.

    Komputerek składa się z dwóch płytek. Jedna zawiera procesor, bufory
    szyny adresowej, pamięci RAM oraz ROM, dekoder adresów, a także jeden
    port wyjściowy za pomoc którego można migać dwiema diodami. Jeśli
    odpalam tę pojedynczą płytkę z jakimś prostym programem do migania
    diodami - wszystko zdaje się działać stabilnie.
    Problemy najwyraźniej pojawiają się po podpięciu drugiej płytki, która
    zwiera peryferia (DMA, RTC, UART 8251, timer 8253, kontroler klawiatury
    8242, kontroler przerwań 8259), przy próbie odpalenia TinyBasic'a.

    Czy możliwe, że winę za taki stan rzeczy ponoszą układy z rodziny 74HCT,
    zastosowane w dekoderach adresów i innej "pomocniczej" logice? Wydawało
    mi się, że są one zgodne ze starą elektroniką z czasów TTL, ale może
    jednak NMOS-y od CEMI nie bardzo będą z nimi współpracowały?
    Bo chyba pamięci SRAM na 100ns nie będą zbyt wolne dla systemu na 8080...

    Ktoś ma jakieś sugestie co do dalszego debugowania? Powinienem się
    czemuś przyjrzeć za pomoc analizatora stanów logicznych lub oscyloskopu?