eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaNiestabilna praca komputera retro/DIY - rodziny układów logicznych? › Re: Niestabilna praca komputera retro/DIY - rodziny układów logicznych?
  • Data: 2021-07-24 14:54:23
    Temat: Re: Niestabilna praca komputera retro/DIY - rodziny układów logicznych?
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Thu, 22 Jul 2021 12:04:49 +0200, Atlantis napisał(a):
    > Zrobiłem jeszcze kilka testów. Okazuje się, że próba włączenia przerwań
    > także blokuje komputer, przy czym dzieje się to w nieco inny sposób, niż
    > w przypadku 8242.
    >
    > 1) Jeśli zostawię w podstawce 8242, to komputer (zazwyczaj) wyświetla
    > test powitalny i czeka na polecenia. Zawiesza się (zwykle) po
    > wprowadzeniu pierwszego znaku i odesłaniu echa.

    A te znaki to wprowadzasz z klawiatury, czy portem szeregowym?
    A co sie w programie dzieje po odeslanu echa?

    > W rzadkich przypadkach
    > działa na tyle długo, że mogę wprowadzić więcej.
    > 2) Jeśli próbuję uruchomić przerwania (konfiguracja 8259 + instrukcja
    > EI) komputer zawiesza się już po włączeniu zasilania i nie dochodzi
    > nawet do napisu powitalnego.

    Co moze oznaczac, ze masz przerwania stale wyzwolone.
    Zobacz linie INT na procesorze, a pote poszczegolne IR na 8259.

    > Nie sądzę, aby obydwa przypadki były ze sobą związane, chociaż wykluczyć
    > tego nie mogę. Podejrzewam, że problem z przerwaniami może wynikać z
    > faktu, że pomyliłem się przenosząc projekt z prototypu. Jeszcze raz
    > rzucę na to okiem.

    Dosc prawdopodobne, ze to wszystko sa problemy z przerwaniami.

    I cos mi chodzi po glowie, ze 8259 mial przerwania wyzwalane poziomem
    wysokim, wiec trzeba pull-down rezystor dac, albo edge trigerred
    ustawic.

    > Co powoduje problem z kontrolerem klawiatury - nie mam pojęcia.
    > Teoretycznie dwie linie GPIO układu 8242 są wykorzystane do sterowania
    > bramkami timera 8253 (konkretnie tymi odpowiedzialnymi za dźwięk oraz
    > "systick"). Niemniej problem występuje nawet wtedy, gdy przerwania są
    > wyłączne, a więc żaden timer nie powinien zablokować systemu.

    Zakladajac, ze 8242 nie miesza na magistrali danych.
    Moglby przy zlym dekoderze adresow, czy przy szybkim zegarze.

    No i tak patrze na schemat CPU ... sygnal AEN jest generowany przez
    IC3/Busen? Dochodzi m.in. do IC9 i generuje CS_2 z A7..5.

    Na plycie IO CS_2 dochodzi do IC4B i generuje KBD_CS, ale do IC3 8242
    dochodza sygnaly RD i WR, a nie IO_RD i IO_WR !!!

    Jesli ten blad jest takze w rzeczywstosci, to az dziwne, ze choc
    troche komputer dziala ... musial program omijac zagrozone obszary
    pamieci.

    J.