  • 1. Data: 2009-10-05 19:00:34
    Temat: Obliczenia cewki do przetwornicy buck
    Od: Wojciech Bartczak <o...@o...pl>

    Witam grupowiczow,

    Buduje przetowrnice obnizajaca napiecie w topologii buck 12VDC/125mADC
    na 5VDC/300mADC w oparciu o uklad TL494. Przetowrnica pracowac ma z
    czestotliwoscia 120kHz. Zgodnie z wyliczeniami opartymi o stronke:

    http://schmidt-walter.eit.h-da.de/

    moja przetwornica potrzebuje dlawika o indukcyjnosci 337uH (dI = 100mA).
    Poniewaz potrzebuje zminimalizowac ta przetwornice ( przed nia
    bedze dostepny transformator obnizajacy napiecie) wybralem
    dosc maly rdzeni toroidalny produkcji ferroxcube TN10/6
    latwo dostpeny dla mnie). Wykonany jest z materialu 3e25 jego parametry
    to (Lfe =24.1mm, Ae = 7.8mm^2, Al = 2250nH, przenikalnosc poczatkowa =
    5500). Z wyliczeń przeprowadzonych przeze mnie, otrzymalem

    z = sqrt(L/Al) = sqrt(337uH/2250nH) = 12,24 (12 zwojów)

    Zakładany prąd nominalny to 0.3 A, zatem

    H = z*I/Lfe = 12*0,3/24.1e-3 = 149,37A/m
    Tutaj zaczynają się moje wątpliwości co do przydatnosci
    rdzenia, wartosc natezenia pola jest znaczna jak na rdzen
    o takich parametrach i charakterystyce materialu.
    Dodam, ze rdzen jest to rdzen ferrytowy.
    Jednak niezrazony przeszedlem do dalszych obliczen, gdzie udalo mi sie
    ustalic reszte punktu pracy rdzenia

    Rm = Lfe/(mi0*mi*Sfe) = 24.1e-3/(4*Pi*1e-7*5500*7,8e-6) = 0,447e6 A/Wb
    Strumień = zI/rm = 3,6A / 0,447e6 A/Wb = 8,054Wb
    B = 8,054e-6 Wb/7.8e-6 m = 1,032T

    Patrzac na wartosci indukcji, juz na "oko" widac, ze wartosc ta jest
    podejrzanie duza jak dla rdzeni ferrytowych (ok. 300-400mT)
    co oznacza, ze rdzen pracuje zupelnie w nasyceniu. Czy mam tutaj
    racje? moze nie wszystko uwzglednilem (np. indukcje przemienna)
    przez co moje obliczenia sa calkowicie mylne.
    Moge zdobyc rdzenie ciut wieksze np. TN13/7.5 z materialu 3F3.
    Posiadam sporo drutu kolowego o średnicy 0,6mm, ktory przy tych pradach
    powinien byc wystarczajacy.

    Z góry dziękuje za podpowiedzi i porady,
    Wojtek.

  • 2. Data: 2009-10-05 19:39:50
    Temat: Re: Obliczenia cewki do przetwornicy buck
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Wojciech,

    > Buduje przetowrnice obnizajaca napiecie w topologii buck 12VDC/125mADC
    > na 5VDC/300mADC w oparciu o uklad TL494.

    Step down na TL494? Po co? Użyj LM3578A

    > Przetowrnica pracowac ma z czestotliwoscia 120kHz.

    Trochę za wysoko...

> [...]
    > dosc maly rdzeni toroidalny produkcji ferroxcube TN10/6
    > latwo dostpeny dla mnie). Wykonany jest z materialu 3e25

    Materiał 3E25 jest materiałem o bardzo wysokiej przenikalności.
    Rdzenie z takiego materiału nadaja się na transformatory
    szerokopasmowe, dławiki skompensowane itp. Natomiast absolutnie nie
    nadają się na dławiki gromadzące energię.
    Na dławiki gromadzące energię używa się rdzeni ze szczeliną (dyskretną
    lub rozproszoną) - w Twoim przypadku nada się rdzeń:
    TN13/7.5/5-3C20-A40 i nawijasz na nim 91 zwojów drutem 0.3 mm -
    wystarczy w zupełności.

    [...]

> [...]
    > podejrzanie duza jak dla rdzeni ferrytowych (ok. 300-400mT)
    > co oznacza, ze rdzen pracuje zupelnie w nasyceniu. Czy mam tutaj

    Masz rację - indukcja jest dokładnie proporcjonalna do przenikalności.

    > moze nie wszystko uwzglednilem (np. indukcje przemienna)
    > przez co moje obliczenia sa calkowicie mylne.
    > Moge zdobyc rdzenie ciut wieksze np. TN13/7.5 z materialu 3F3.

    To niewiele zmienia. Nadal będziesz miał głębokie nasycenie.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 3. Data: 2009-10-05 21:56:38
    Od: Wojciech Bartczak <o...@o...pl>

    RoMan Mandziejewicz pisze:
    > Hello Wojciech,
    >

    > Step down na TL494? Po co? Użyj LM3578A

    > Trochę za wysoko...

    TL494 - Tutaj chodzi mi glownie o kontrole nie tylko nad napieciem
    ale tez nad pradem, w dosc prosty sposob, czestotliwosc pracy max.
    150kHz cene i dostepnosc - mam kilka tl494 na skladzie. Fakt ze kloci
    sie to z miniaturyzacja (obudowa DIP16) ale tu moge isc na kompromis.
> [...]
    > lub rozproszoną) - w Twoim przypadku nada się rdzeń:
    > TN13/7.5/5-3C20-A40 i nawijasz na nim 91 zwojów drutem 0.3 mm -

    Generalnie, jak rozumiem, chodzi o to, żeby stałe magnesowanie
    rdzenia zwiazac, ze szczelina powietrzna, gdyz to ona moze
    zgromadzic "dowolnie" duzo energii?
    Kolejne moje pytaie, gdzie moge znalezc wskazany rdzen? Mam dostep
    do TME (mieszkam w Lodzi), wysylkowo znalazlem firme z Wroclawia
    "CONTRANS TI" jednak nie wiem czy oni wysylaja detalicznie (ok.
    5-10sztuk). Sprawdzilem tez feryster.pl, jednak oni chyba nie
    slyszeli o szczelinie w rdzeniu, albo maja mocno nieaktualny
    katalog.

    Pozdrawiam,
    Wojtek.

  • 4. Data: 2009-10-05 23:35:29
    Od: "Zygmunt M. Zarzecki" <z...@m...zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.na.com>

    > Buduje przetowrnice obnizajaca napiecie w topologii buck 12VDC/125mADC
    > na 5VDC/300mADC w oparciu o uklad TL494. Przetowrnica pracowac ma z
    > czestotliwoscia 120kHz. Zgodnie z wyliczeniami opartymi o stronke:

    Ze swoje strony (wczoraj znalazłem):
    http://mse.beep.pl/listtest.php?grupa=DCDC7
    http://www.andpol.eu/?a=sklep.view&p=620

    zyga
    --
    A fe, A psik, A ha

  • 5. Data: 2009-10-06 08:00:58
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Wojciech,

    > TL494 - Tutaj chodzi mi glownie o kontrole nie tylko nad napieciem
    > ale tez nad pradem,

    Ale to właśnie LM3578A daje Ci kontrolę nad prądem (nóżka 7) - pracuje
    w trybie prądowym właśnie. TL494 to przestarzały kontroler trybu
    napięciowego. Bez możliwości kontroli prądu w każdym cyklu - tylko
    poprzez wzmacniacze błędu.
    Skoro masz dostęp do TME, to nie masz problemów z dostępem do LM3578A
    - chwalą się, że mają 51 sztuk (ale podrożał - ja kupowałem je jeszcze
    u nich po 4 PLN netto). Przy pomocy tego układu zrobisz przetwornicę
    bez dodatkowych tranzystorów, z ograniczeniem prądowym w locie a nie
    na wzmacniaczu błędu i naprawdę małą.

> [...]
    > Generalnie, jak rozumiem, chodzi o to, żeby stałe magnesowanie
    > rdzenia zwiazac, ze szczelina powietrzna, gdyz to ona moze

    Dokładnie tak - to pustka gromadzi energię pola magnetycznego -
    jakkolwiek absurdalnie to brzmi.

    > Kolejne moje pytaie, gdzie moge znalezc wskazany rdzen?

    A próbowałeś w linku w moim podpisie?

    > Mam dostep do TME (mieszkam w Lodzi), wysylkowo znalazlem firme z
    > Wroclawia "CONTRANS TI" jednak nie wiem czy oni wysylaja detalicznie
    > (ok. 5-10sztuk).

    Wyślą ale będzie drożej niż u mnie - mają wyższe koszty przesyłki
    (kurier).

    > Sprawdzilem tez feryster.pl, jednak oni chyba nie slyszeli o
    > szczelinie w rdzeniu, albo maja mocno nieaktualny katalog.

    Nie muszą mieć wszystkiego na stronie - to jest jednak producent
    dławików i transformatorów impulsowych a nie detaliczny sprzedawca
    rdzeni. Ale gdybyś do nich zadzwonił, to na pewno by Ci sprzedali -
    ale znów koszty przesyłki wyższe.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 6. Data: 2009-10-06 10:49:38
    Od: "A. Grodecki" <b...@a...com>

    Jest po prostu MNÓSTWO gotowych układów pracujacych w trybie step-down,
    które takie rzeczy robia, bo sa to zabieg niezwykle powszechne. Nawet w
    obudowie SOT-23. Sprawność oscyluje wokół 85% nawet istotnie
    przekraczając 90%. Wiele z tych układów ma wbudowany tranzystor pmos,
    ograniczenie prądowe, synchronizację generatora, tryb wyłaczenia.
    Polecam sprawdzenie zawartości sklepów internetowych z częściami pod
    kątem układów firm LT i ST.
    Można też kupić wiele różnych gotowych dławików, które da się zastosować
    bez zadnych modyfikacji. 5V/300mA to nie są wymagania, do których warto
    bawić się w liczenie i nawijanie. Chyba że w celach edukacyjnych.

    --

    Pozdrawiam,

    A. Grodecki

    "Wszystkie zwierzęta sa równe.
    Ale te, które mają futerko w trzykolorowe pasy, są równiejsze."

  • 7. Data: 2009-10-06 13:32:18
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.p0czta.on3t.pll>

    Użytkownik "Wojciech Bartczak" <o...@o...pl> napisał w
    wiadomości news:hadq44$u97$1@mx1.internetia.pl...

    > Sprawdzilem tez feryster.pl, jednak oni chyba nie
    > slyszeli o szczelinie w rdzeniu, albo maja mocno nieaktualny
    > katalog.

    jeśli szukasz toroida ze szczeliną dyskretną to możesz mieć problem :) po
    prostu tak się nie robi, taka konfiguracja geometrycznie nie ma sensu.
    Spokojnie dostaniesz za to rdzenie proszkowe (dla Ciebie niedobre, za duże
    f) oraz różne rdzenie ferrytowe serii E ze szczeliną.

    e.

  • 8. Data: 2009-10-06 13:46:09
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello entroper,

    Tuesday, October 6, 2009, 3:32:18 PM, you wrote:

> [...]

    > Spokojnie dostaniesz za to rdzenie proszkowe (dla Ciebie niedobre, za duże
    > f) oraz różne rdzenie ferrytowe serii E ze szczeliną.

    Masz mocno nieaktualne informacje - od 5 lat Ferroxcube produkuje
    ferrytowe rdzenie toroidalne ze szczeliną:
    http://www.ferroxcube.com/prod/assets/gaptor.htm

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 9. Data: 2009-10-06 16:13:36
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.p0czta.on3t.pll>

    > Masz mocno nieaktualne informacje - od 5 lat Ferroxcube produkuje
    > ferrytowe rdzenie toroidalne ze szczeliną:
    http://www.ferroxcube.com/prod/assets/gaptor.htm

    Widziałeś gdzieś zastosowanie takich rdzeni? Może sam je stosujesz w
    swoich projektach? Nie musiałeś mnie uświadamiać, że technicznie jest
    możliwe przecięcie toroida i wsadzenie takiego wyrobu do oferty. Jestem
    ciekaw, gdzie się takie coś stosuje, szczególnie w konfiguracji "winding
    equally distributed", dla której jest podawany Al.

    e.

  • 10. Data: 2009-10-06 16:15:32
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello entroper,

    Tuesday, October 6, 2009, 6:13:36 PM, you wrote:

    > http://www.ferroxcube.com/prod/assets/gaptor.htm
    > Widziałeś gdzieś zastosowanie takich rdzeni? Może sam je stosujesz w
    > swoich projektach?

    Oczywiście, że stosuję. I bardzo dobrze się zachowują.

> [...]
    > ciekaw, gdzie się takie coś stosuje, szczególnie w konfiguracji "winding
    > equally distributed", dla której jest podawany Al.

    "Trzmiele nie mogą latać - to fizycznie niemożliwe"

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl