eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochody › Obniżenie tylko przodu o 50 mm a opór powietrza...
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 2

  • 1. Data: 2010-03-23 09:18:17
    Temat: Obniżenie tylko przodu o 50 mm a opór powietrza...
    Od: Michał <m...@o...pl>

    Witam

    Takie pytanie. Jest sobie auto. Rozstaw osi 2800 mm (krótka limuzyna)
    ktoś wpada na pomysł że obniży mu tylko przód bo limuzyna stara,
    niemiecka, solidna i przód ma wysoko (dla komfortu).
    Obniżenie wynosi 50 mm więc prawie 2% rozstawu osi.
    Pytanie. Czy takie obniżenie może realnie wpłynąć na zużycie paliwa?
    Jeśli przyjąć wzrost powierzchni czołowej o 2% i jeszcze ciut gorszy Cx
    spowodowany zmianą nachylenia powiedzmy o 3% to mamy prawie 5%...
    Czy potem taki tuning może zamiast katalogowych 250 km/h przystało ledwo
    co 240 km/h osiągać licznikowe a zamiast palić 10 litrów przy 120 km/h
    całe 11?



    Pozdrawiam


  • 2. Data: 2010-03-23 09:35:13
    Temat: Re: Obniżenie tylko przodu o 50 mm a opór powietrza...
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Michał pisze:
    > Witam
    >
    > Takie pytanie. Jest sobie auto. Rozstaw osi 2800 mm (krótka limuzyna)
    > ktoś wpada na pomysł że obniży mu tylko przód bo limuzyna stara,
    > niemiecka, solidna i przód ma wysoko (dla komfortu).
    > Obniżenie wynosi 50 mm więc prawie 2% rozstawu osi.
    > Pytanie. Czy takie obniżenie może realnie wpłynąć na zużycie paliwa?
    > Jeśli przyjąć wzrost powierzchni czołowej o 2% i jeszcze ciut gorszy Cx
    > spowodowany zmianą nachylenia powiedzmy o 3% to mamy prawie 5%...
    > Czy potem taki tuning może zamiast katalogowych 250 km/h przystało ledwo
    > co 240 km/h osiągać licznikowe a zamiast palić 10 litrów przy 120 km/h
    > całe 11?

    Jeżeli chodzi o wzrost oporu aerodynamicznego to może mieć to jakiś
    wpływ - zmienia się kąt natarcia samochodu, szyba i maska będą nachylone
    bardziej pionowo, powiększy się siła dociskająca go do ziemi.
    Przy dużych prędkościach pod nisko zawieszonym z przodu podwoziem mogą
    pojawiać się jakieś efekty przysysania do nawierzchni spowodowane
    powiększającym się ku tyłowi prześwitem (ale tu pewnie dużo zależy od
    aerodynamiki podwozia).

    Jednak różnica między 240km/h a 250km/h wymagała by około 8% wyższego
    oporu aerodynamicznego, a to tak na oko trochę za dużo jak na obniżenie
    przodu, no ale kto wie. (mierząc prędkość pamiętaj jeszcze o błędzie
    prędkościomierza i istotnym wpływie prędkości i kierunku wiatru)
    Aerodynamika samochodu może być dość skomplikowana i lekkie zaburzenie
    kąta może już popsuć te wszystkie strugi.

    Co do wzrostu zużycia paliwa o 10% przy 1/2 prędkości maksymalnej, to
    IMO nie ma takiej możliwości.
    Jeżeli prędkość maksymalna spadła z 250 do 240, to zużycie paliwa przy
    prędkości maksymalnej wzrosłoby maksymalnie o 4% (zakładając że silnik
    jest tak samo obciążony na 100%, zużywa w jednostce czasu tyle samo
    paliwa, a samochód jedzie o 4% wolniej). W praktyce przy 240km/h obroty
    silnika są niższe i dlatego wzrost zużycia paliwa będzie mniejszy niż te 4%.

    Jadąc z połową prędkości maksymalnej, nawet jeżeli efekt zwiększenia
    oporu aerodynamicznego się idealnie skaluje, to przy 120km/h zużycie
    paliwa może wzrosnąć o maksymalnie 1/4 tego co przy prędkości 2x
    wyższej. Czyli będzie to nie więcej niż 1%.

strony : [ 1 ]


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: