  • 1. Data: 2020-06-11 20:41:07
    Temat: Ocena mocy nieznanego transformatora - jak?
    Od: m...@s...com

    Witam!

    Czy istnieje jakaś w miarę uniwersalna metoda oceny mocy uzwojeń w
    nieznanym transformatorze, najlepiej bez używania napięcia sieciowego?
    Szukając po necie znalazłem kilka różnych metod, z których najwięcej
    sensu wydają się mieć poniższe:

    https://www.electroimc.com/en/doc/electronic_theory/
    measurements/60_measure_maximum_power_supply_transfo
    rmer

    https://www.youtube.com/watch?v=JNJ8a5SQGP0

    Pierwszy wymaga napięcia sieciowego, czego wolałbym uniknąć, drugi zaś
    jest użyteczny tylko przy transformatorach do urządzeń lampowych,
    które mają po kilkaset V na wtórnym, a szkoda, bo procedura wygląda na
    całkowicie bezpieczną. W opisie filmu jest link do artykułu z
    tabelami.

    Czy ktoś ma jakiś inny sposób?

    Pozdrawiam!

  • 2. Data: 2020-06-11 21:22:03
    Temat: Re: Ocena mocy nieznanego transformatora - jak?
    Od: Desoft <b...@a...pl>

    W dniu 2020-06-11 o 20:41, m...@s...com pisze:
    > Witam!
    >
    > Czy istnieje jakaś w miarę uniwersalna metoda oceny mocy uzwojeń w
    > nieznanym transformatorze, najlepiej bez używania napięcia sieciowego?

    mocy uzwojeń?
    Moc jest w rdzeniu, a dokładniej rdzeń przenosi moc. Rdzeń jest
    ograniczeniem

    Moc można oszacować za pomocą linijki. Wszak większy transformator to
    większa moc.

    --
    Desoft

  • 3. Data: 2020-06-11 21:29:44
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Thu, 11 Jun 2020 21:22:03 +0200, Desoft napisał(a):

    > Moc można oszacować za pomocą linijki. Wszak większy transformator to
    > większa moc.

    A konkretniej, mierząc przekrój rdzenia.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 4. Data: 2020-06-11 22:10:20
    Od: t-1 <t...@t...pl>

> [...]
    > które mają po kilkaset V na wtórnym, a szkoda, bo procedura wygląda na
    > całkowicie bezpieczną. W opisie filmu jest link do artykułu z

    https://elektrotechnika.po.opole.pl/cwiczenia/transf
    ormator/transformator.html

    Myślę, że znasz trochę matematyki aby przekształcić podany wzór na przekrój.

  • 5. Data: 2020-06-11 22:23:23
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2020-06-11 o 22:10, t-1 pisze:

    > Myślę, że znasz trochę matematyki aby przekształcić podany wzór na
    > przekrój.

    A tu wiele praktycznych wiadomości a na stronie 188 jest wprost podana
    moc w zależności od przekroju.
    Dzięki twojemu pytaniu znalazłem tą nostalgiczną książkę.
    Pamiętałem, że gdzieś widziałem takie wykresy.

  • 6. Data: 2020-06-12 11:36:46
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2020-06-11 o 21:22, Desoft pisze:

> [...]
    > ograniczeniem
    >
    > Moc można oszacować za pomocą linijki. Wszak większy transformator to

    Pytanie nie było o moc transformatora, tylko uzwojeń.
    Wyobraź sobie trafo jakiegoś urządzenia lampowego, gdzie gro mocy idzie
    w anodowe i żarzenia. No i jest sobie na nim jakieś dodatkowe uzwojenie,
    które zasilało niskim napięciem jakiś czujnik wymagający kilku mA.
    Trafo duże - 100W. Sądzisz, że z tego uzwojenia (np. 5V) na pewno da się
    pociągnąć 20A?
    P.G.

  • 7. Data: 2020-06-12 11:41:56
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

> [...]
    > które mają po kilkaset V na wtórnym, a szkoda, bo procedura wygląda na
    > całkowicie bezpieczną. W opisie filmu jest link do artykułu z

    Nie zaglądałem do linków więc może nic nowego nie napiszę.
    Z dawnych czasów kołacze mi się po głowie 2A/mm? jako typowa gęstość
    prądu w uzwojeniu. Końcówki drutów nawojowych zazwyczaj są dostępne.
    P.G.

  • 8. Data: 2020-06-12 17:27:42
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Desoft,

    Thursday, June 11, 2020, 9:22:03 PM, you wrote:

    > mocy uzwojeń?
    > Moc jest w rdzeniu, a dokładniej rdzeń przenosi moc.

    Rdzeń niczego nie przenosi. Rdzeń jedynie zapobiega rozpraszaniu pola
    magnetycznego.

    > Rdzeń jest ograniczeniem

    Półprawda. Rdzeń nie jest jedynym ograniczeniem:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic492683.html

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 9. Data: 2020-06-12 17:33:22
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

    Friday, June 12, 2020, 11:41:56 AM, you wrote:

    [...]

    > Nie zaglądałem do linków więc może nic nowego nie napiszę.
    > Z dawnych czasów kołacze mi się po głowie 2A/mm? jako typowa gęstość
    > prądu w uzwojeniu. Końcówki drutów nawojowych zazwyczaj są dostępne.

    2.55 A/mm? co daje łatwe przeliczniki w pamięci średnic na prądy:
    2.0 mm - 8 A
    1.0 mm - 2 A
    0.71 mm - 1 A
    0.5 - 0.5 A
    0.35 - 0.25 A
    0.25 - 0.125 A
    itd.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 10. Data: 2020-06-12 20:19:14
    Od: m...@s...com

    Deep inside the Matrix, convinced that Fri, 12 Jun 2020 17:33:22 +0200
    is the real date, RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid> has
    written something quite wise. But (s)he wasn`t the one.

> [...]
    >
    >[...]
    >
    >2.55 A/mm? co daje łatwe przeliczniki w pamięci średnic na prądy:

    Serdecznie obu Panom dziękuję!
    To powinno być zupełnie wystarczające do mojego grzebania :)

    Pozdrawiam serdecznie :)
    Mordazy.