    From: Sylwester Łazar <i...@a...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Odp: Odp: Zasilacz wysokonapięciowy
    Date: Tue, 13 Aug 2013 18:13:27 +0200

    > Tam jakies grube kilowolty bedza w tym zasilaczu?...
    >
    > Szkoda ze pan nei zaproponowal gumianych rekawic
    >
    > A.l.
    Gumowe rękawice wskazane, ale niewygodne.
    Zaproponuję jeszcze poczytanie tego losowo wybranego świadectwa:

    "W sprawie porażeń prądem nie znam teorii, ale mogę podzielić się
    doświadczeniem z bezpośredniego kontaktu z prądem.
    W sobotę pomagałem w naprawie pralki. Trzeba ją było włączyć. W tym
    czasie trzymałem brzeg pralki aby się nie przychyliła. Byłem zaspany. W
    pewnym momencie musiałem dotknąć odsłoniętych przewodów programatora bo
    poczułem nagły ból i skurcz mięśni. Szok był tak mocny że pamiętam tylko
    własny krótki krzyk i przepływający prąd. Najbardziej ucierpiały ręce.
    Kiedy mnie poraziło moje mięśnie momentalnie uległy skurczowi. Nie mogłem
    się puścić. Gdyby nie majster, który wyłączył wtyczkę z gniazdka to pewnie
    stałbym tam dłużej.
    Kiedy prąd przestał lecieć wszystko wróciło do normy. Byłem świadomy,
    moje zmysły działały, nie kręciło mi się w głowie. Pierwsze co zauważyłem że
    byłem całkowicie rozbudzony. W tedy wydało mi sie to dziwne, ale teraz wiem
    że takie wrażenie wywołał fakt że taki silny bólu po prostu się skończył.
    Ale efekty były tylko zacząłem je czuć później. Najpierw poczułem
    zranienia (bo jak zacisnąłem dłonie to blacha przebiła mi skórę).
    Bezpośrednim efektem porażenia był jednak ból mięśni, który pojawił sie z
    czasem (właściwie sądzę że ustępowało p.bólowe działanie adrenaliny). Bolała
    mnie cała lewa ręka. Ta przez którą wszedł i wyszedł większość prądu. No i
    oparzenia, które trochę sie różnią od tych cieplnych. Bąble po oparzeniowe
    są mniejsze, a skora w tych miejscach jest po prostu martwa.

    To tyle z moich doświadczeń. Jak widać nierozsądne (czytaj głupie) jest
    naprawianie pralki w stanie nie do końca rozbudzonym. Poza tym to mocno
    nieprzyjemne.
    Zastanowiła mnie jedna rzecz. Jakiego natężenia i napięcie mógł być prąd
    który mnie poraził. W końcu doznałem strasznego szoku, a jednak żyje i
    właściwie nic mi nie jest. Czytając wcześniejsze posty zgaduje że natężenie
    musiało być małe ok. 15-20 mA. Nie znam się na elektryce. Ktoś może zna
    odpowiedz?"