  • 1. Data: 2020-05-02 20:19:22
    Temat: Odra
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Ten komputer mógł pracować kilkaset lat, czyli o informatycznej dumie PRL:
    www.newsweek.pl/wiedza/cud-nad-odra/wz096sr

  • 2. Data: 2020-05-02 20:28:32
    Temat: Re: Odra
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2020-05-02 o 20:19, ąćęłńóśźż pisze:
    > Ten komputer mógł pracować kilkaset lat, czyli o informatycznej dumie PRL:
    > www.newsweek.pl/wiedza/cud-nad-odra/wz096sr

    zajebisty artykuł, 6 linijek tekstu..

    --
    Irokez

  • 3. Data: 2020-05-02 20:48:28
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2020-05-02 o 20:28, Irokez pisze:

    > zajebisty artykuł, 6 linijek tekstu..

    Sprawdź ponownie. Artykuł sporo większy, niż 6 linijek.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 4. Data: 2020-05-02 21:38:29
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:5eadb9aa$1$514$65785112@news.neostrada.pl>
    user ąćęłńóśźż pisze tak:

    > www.newsweek.pl/wiedza/cud-nad-odra/wz096sr

    W lutym 1968 roku do Moskwy wezwano delegację rządową z Polski, by
    poinformować ją, że kraje demokracji ludowej mają obowiązek
    produkowania komputerów radzieckich (tak naprawdę były one konstrukcji
    amerykańskiej).

    Kradzież z IBM przez KGB planów konstrukcyjnych i oprogramowania to
    jeden z większych sukcesów sowieckich szpiegów. Ale Krajowi Rad rabunki
    przychodziły o wiele łatwiej niż tworzenie mózgów elektronowych.

    We wrześniu 1973 roku do Wrocławia przyjechała delegacja z ZSRR, żeby
    wymusić zaprzestanie produkcji w Elwro jakichkolwiek innych komputerów
    niż sowieckie.

    --
    Piter

    człowiek chciał być królem planety
    więc matka natura dała mu koronę

  • 5. Data: 2020-05-02 21:52:39
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2020-05-02 o 20:48, Adam pisze:

    > Sprawdź ponownie. Artykuł sporo większy, niż 6 linijek.

    Jest zdjęcie, "zaloguj się" w prawym rogu oraz 6 linijek pod zdjęciem:

    "Dla kapitana Tedda Reachmonda nocny lot 27 marca 1999 roku zakończył
    się niespodziewanie. Pilotowany przez niego niewidzialny dla radarów
    myśliwiec bombardujący F-117 US Air Force wykonywał misję bojową nad
    Serbią, gdy znalazł się w polu nasłuchu wyprodukowanego jeszcze przez
    Czechosłowację systemu radiolokacji pasywnej Tamara. Sterujący systemem
    komputer Rodan 10 dostrzegł minimalne ślady echa. W pamięci urządzenia,
    będącego militarną odmianą Odry 1325, zapisano wzorce ech, jakie mogą
    generować samoloty klasy stealth: B-2 lub F-117. "

    potem już tylko reklamy innych artykułów i wypowiedzi na forum

    --
    Irokez

  • 6. Data: 2020-05-02 22:18:57
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2020-05-02 o 21:52, Irokez pisze:

> [...]

    ok, winny AdGuard...

    ale widzę kulturka z reklamami, nic nie wyskakuje, nie drze ryja, więc
    zostaje wyłączony na newsweeku.

    --
    Irokez

  • 7. Data: 2020-05-03 12:13:16
    Od: Trefniś <t...@m...com>

    W dniu .05.2020 o 21:52 Irokez <n...@w...pl> pisze:

> [...]
    > generować samoloty klasy stealth: B-2 lub F-117. "
    >
    > potem już tylko reklamy innych artykułów i wypowiedzi na forum

    Cały artykuł:
    http://www.elwrowcy.pl/newsweek.pdf

    Jeśli kogoś interesuje ten ciekawy temat, pod koniec lutego był dłuższy
    wątek na pl.misc.elektronika.

    --
    Trefniś

  • 8. Data: 2020-05-03 14:13:51
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2020-05-02 o 22:18, Irokez pisze:

    > ok, winny AdGuard...
    >
    > ale widzę kulturka z reklamami, nic nie wyskakuje, nie drze ryja, więc
    > zostaje wyłączony na newsweeku.

    U mnie nBlock Origin (Firefox), ale artykułu nie blokował.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 9. Data: 2020-05-03 19:09:41
    Od: S <z...@p...onet.pl.invalid>

    W dniu 02.05.2020 o 20:19, ąćęłńóśźż pisze:
    > Ten komputer mógł pracować kilkaset lat, czyli o informatycznej dumie PRL:
    > www.newsweek.pl/wiedza/cud-nad-odra/wz096sr

    Miałem przyjemność (?) korzystać z takiej maszyny. Komputer jak
    komputer, ale perforowanie kart to dopiero była historia!
    Przynajmniej teraz wiem skąd wzięło się pojęcie "plik" ;-)

    --
    Sławek

  • 10. Data: 2020-05-03 19:58:54
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Zatkałem raz Odrę w ośrodku obliczeniowym Politechniki.
    Liczyliśmy płytę (płaską na naprężenia od obciążenia) miało być 200 punktów.
    No to zrobiłem siatkę 200x200 (szczęśliwie już na SeeChecku czyli z monitora nie na
    kartach).
    Jak ośrodek stanął na czterdzieści minut to coś mnie tknęło, że to ja (od dziecka tak
    miałem ;))
    Profesor prosił o 200 punktów czyli siatkę np. 10x20, a ja się spóźniłem spytałem
    kolegów i zrozumiałem 200x200 ;-)
    A Odra poczciwa, po trzech kwadransach namysłu wydrukowała moją siatkę 40 tysięcy
    punktów na drukarce wierszowej ;-)

    -----