  • 1. Data: 2020-04-27 13:27:38
    Temat: Adaptacja pustki powstałej po wyjęciu CDVD...
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    Różne takie adaptery mają tajny przełącznik na obudowie -- ponoć
    dwustanowy. Adapter, który niedawno kupiłem -- nie ma takiego
    przełącznika lub ma, ale skrzętnie schowany, bo nie znajduję...

    Do czego służy taki przełącznik, jeśli tam jest?

    To:
    https://allegro.pl/oferta/kieszen-sata-sata-9-5mm-na
    -ssd-hdd-zaslepka-6680629097
    qpiłem.

    To:
    https://allegro.pl/oferta/kieszen-na-drugi-dysk-2-5-
    sata-hdd-ssd-9-5mm-9137199134
    ma taki przełącznik.

    -=-

    Oba adaptery wg opisów są bootowalne, ale z mojego nie mogę
    bootować -- nie wiem, czy laptop bootował z CD lub z DVD.

    Brak bootowania jest tak sobie ważny, ale gdyby było,
    to bym nie narzekał na to, że jest...

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 2. Data: 2020-04-27 17:32:57
    Temat: Re: Adaptacja pustki powstałej po wyjęciu CDVD...
    Od: Irokez <n...@w...pl>

> [...]
    > przełącznika lub ma, ale skrzętnie schowany, bo nie znajduję...
    >
    > Do czego służy taki przełącznik, jeśli tam jest?

    Nie szukając za głęboko co to przełącza - jak laptop nie widzi tam
    wsadzonego dysku, to przełącza się przełącznik i powinien już zobaczyć.
    Siakieś tak standardy tego złącza dla HP/Dell/Sony/Apple
    Są takie z dwoma przełącznikami.

    https://www.nisun.in/product/sata-2nd-bay-hard-drive
    -caddy-for-9-5mm-universal-for-cd-dvd-rom-drive-slot
    -expand-your-data-storage-on-your-laptop-with-hdd-ss
    d/

    --
    Irokez

  • 3. Data: 2020-04-28 00:41:40
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Irokez" 5ea6fb27$0$560$6...@n...neostrada.pl

    Znalazłem u siebie ten wihajster i przestawiłem -- było
    przed przestawieniem 300/600, jest po przestawieniu 600/600.
    (tryb SATAnizmu)

    > Nie szukając za głęboko co to przełącza - jak laptop nie widzi

    Co to znaczy laptop? BIOS nie wykrywa?
    U mnie BIOS nie wykrywa bez względu na położenie przełącznika.
    - z napędu optycznego podpiętego w tej dziurze bootuje
    - z adaptera podpiętego via USB bootuje
    (zapewne nie do końca, ale zaczyna poprawnie)
    - z adaptera podpiętego w tej dziurze bootuje

    Czyli i gniazdo jest dobre i dysk jest dobry,
    ale adapter nie jest widziany przez BIOS.

    > tam wsadzonego dysku, to przełącza się przełącznik i powinien już zobaczyć.

    BIOS u mnie nie widzi. Później jest OK. Teraz mam W10
    z tego właśnie dysku, ale start zaczął się z Evo.

> [...]

    -caddy-for-9-5mm-universal-for-cd-dvd-rom-drive-slot
    -expand-your-data-storage-on-your-laptop-with-hdd-ss

    You can try to move " A""B""C""D" if your Laptop can not read HDD.

    Nie piszą o bootowaniu czy wykrywaniu przez BIOS.

    -=-

    Ogólnie adapter jest zbyt wysoki -- z trudem ;) można go wsunąć.
    (może i lepiej -- przynajmniej nie wypadnie zbyt łatwo)

    Jeden z gwintowanych otworów służących mocowaniu adaptera w obudowie
    jest przekręcony -- ,,uszczelniłem'' gwint plastykową nitką do zębów.

    Napęd jest lekko za krótki -- otwór mocowania nie pokrywa się
    z otworem obudowy laptopa. (mam nadzieję, że nie uszkodziłem
    gwintu wkręcaniem wkręta pod lekkim kątem)

    -=-

    Słownik OE uważa, iż poprawnie jest 'wichajster '
    a niepoprawnie -- 'wihajster'

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 4. Data: 2020-04-28 03:03:42
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" 5ea75fc3$0$17358$6...@n...neostrada.pl

    > Znalazłem u siebie ten wihajster i przestawiłem -- było
    > przed przestawieniem 300/600, jest po przestawieniu 600/600.
    > (tryb SATAnizmu)

    Widziłem źle czy naprawdę było 600/600? -- nie wiem, ale
    za jakiś czas było 300/600 a SMART zaraportował błędami:

    HDDScan S.M.A.R.T. Report
    Model: ST500LM021-1KJ152
    Firmware: 0002YXM1
    Serial: W628HQVT
    LBA: 976773168

    Report By: HDDScan for Windows version 3.3
    Report Date: 28 kwi 2020 02:55:21

    Num Attribute Name Value Worst Raw(hex) Threshold
    183 ATA Downshift Error Count 093 093 0000000000-0007 000
    199 UltraDMA CRC Errors 200 199 0000000000-0017 000

> [...]

    > z otworem obudowy laptopa. (mam nadzieję, że nie uszkodziłem
    > gwintu wkręcaniem wkręta pod lekkim kątem)

    Te otwory są lekko przesunięte względem
    siebie -- trochę ;) wzdłuż i trochę ;) w poprzek. ;)

    Wyciągnąłem napęd i przestawiłem znów przełącznik.

    Gwintu wkrętu nie skaleczyłem zbyt mocno -- nie
    wiem, jak z gwintem blachy mocującej, ale mam
    nadzieję, że tego też nie skaleczyłem zbytnio...

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 5. Data: 2020-04-28 12:39:26
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" 5ea78106$0$17341$6...@n...neostrada.pl

    > Wyciągnąłem napęd i przestawiłem znów przełącznik.

    + Wyciągnąłem adapter i przestawiłem znów przełącznik.

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 6. Data: 2020-04-29 15:52:12
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" 5ea78106$0$17341$6...@n...neostrada.pl

    Mam otrzymać inny adapter...

  • 7. Data: 2020-04-30 20:00:26
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" 5ea986a4$0$17358$6...@n...neostrada.pl

    > Mam otrzymać inny adapter...

    Otrzymałem -- na oko gwinty są, ale adapter był już w niezbyt
    delikatnych rękach, co widać aż zbyt wyraźnie co najmniej
    w jednym miejscu.

    Ogólnie to chyba jaka cena, taka jakość.
    Zaraz przystępuję do wymiany adaptera...

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 8. Data: 2020-05-01 00:11:27
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" 5eab126c$3$17361$6...@n...neostrada.pl

> [...]
    > w jednym miejscu.

    > Ogólnie to chyba jaka cena, taka jakość.
    > Zaraz przystępuję do wymiany adaptera...

    Gwinty OK -- o ile cienkie i delikatne aluminium może być
    dobrze nagwintowane wkrętem z metalowym (metalowym, czyli
    gęstym; drewniany gwint jest rzadki) gwintem.

    Nowy adapter nie ma gwintów -- gwintowania dziur dokonuje się
    wkrętami laptopowymi podczas pierwszego wkręcania mocowania.
    Problem w tym, że laptopowe wkręty są bardzo krótkie, przez
    co nie ma możliwości dobrego nagwintowania króciuteńkich dziur
    w aluminiowej blasze, ale użyłem do gwintowania długich wkrętów
    (sprawdziłem wcześniej, że to ten sam gwint) z przewodu łączącego
    napęd z laptopem via USB2, więc poradziłem sobie...

    Mocowanie adaptera dokładnie pasuje do dziury w laptopie, ale dopiero
    po mocnym dociśnięciu adaptera, czyli stale są tam naprężenia, moim
    zdaniem niepotrzebne. Te naprężenia przenoszą się na ww. krótkie
    gwinty w cienkiej blasze aluminiowej.

    Nowy adapter wsunął się lekko -- nie aż tak lekko jak wsuwa się napęd,
    ale lekko.

    Bootowanie -- BIOS nie widzi tego adaptera i nie można na stałe ustawić
    bootowania z dysku wstawionego do tegoż adaptera, ale pod F12 widać dysk
    adaptowany i można wybrać bootowanie z dysku włożonego do tego adaptera.

    Można też zaczynać bootowanie z innego dysku, który wskaże na ten.

    Poprzedni adapter był gorszy od tego tylko pod względem ,,mechaniki'',
    to znaczy ktoś przede mną tak gwintował, że jedną dziurę nagwintował
    dobrze, ale w drugiej jest luz -- albo przekręcono gwint, albo źle
    nagwintowano.

    Oba adaptery ktoś przede mną macał, co widać wyraźnie -- i w nowym
    adapterze ktoś najwyraźniej próbował wyjąć dysk bez odkręcenia
    jednego z 4 wkrętów, i w starym.

    Ktoś nie umiał liczyć do 4? -- po odkręceniu 4 wkrętów dysk można
    lekko podnieść/odchylić do góry; choćby jeden wkręt nie pozwoli
    na takie uniesienia.

    -=-

    Nie wiem, do czego naprawdę służy wihajster, o którym mowa na początku wątku.

    -=-

    Dokleiłem do adaptera taśmę, by móc ów adapter łatwo wyciągać z laptopa.
    Dodatkowo podczepiłem nitkę dentystyczną -- bo taśma może jakoś odkleić
    się? Akurat języczek z taśmą służy dobrze w innych, podobnych sytuacjach,
    ale ten języczek jest niefortunnie daleko od SATAnistycznego złącza, więc
    dodałem tę nitkę... Mogłem w innym miejscu dokleić taśmę? Niekoniecznie.

    -=-

    Ogólnie -- adapter niezbyt wysokich lotów, ale i cena niezbyt wysoka.

    Paradoks? -- 2.5" dysk SATA może być tańszy od kieszeni USB-SATA.
    Tańszy, lub niewiele droższy.

    Kieszeń, którą kupiłem, kosztowała niecałe 29 złotych, ale są podobne,
    kosztujące ponad 40 złotych, podczas gdy używany, ale sprawny mały
    dysk 2.5" można kupić znacznie taniej...

    -=-

    Obecnie na adaptowanym dysku mam 3 partycje systemowe i laptop jest
    całkowicie zbootowany z jednej z nich, ale można bootowac z każdej
    z tych trzech. Prawdopodobnie dwie skasuję i raz jeszcze skopiuję
    jedną z nich, aby zostały tu tylko dwie, ale jak najbardziej podobne
    do siebie.

    Zamierzam tak uczynić:
    - skopiować na adaptowany dysk wspólne pliki
    leżące teraz w laptopie na ,,normalnym'' HDD
    (jak zmieścić 1 TB na 500 GB? - nie wszystko
    jest potrzebne)
    - jedną z kopii 64W10 leżącą na adaptowanym dysku:
    - zaktualizować do końca
    - oczyścić ze śmieci
    - dopasować ustawieniami do siebie
    - skopiować dwakroć na SSD
    (trochę żal TBW -- może tylko raz?)
    - skopiować dwakroć na hybrydę via kieszeń USB3
    - wstawić hybrydę w miejsce fabrycznej Toshiby
    (wspólne pliki z Toshiby będą już na adaptowanym)
    - odpalić laptop z hybrydy i skopiować partycję
    z adaptowanego na tenże adaptowany, by mieć
    na adaptowanym dysku dwie kopie systemu...

    Mogę też obyć się bez kieszeni USB3 -- wstawić pustą
    hybrydę w miejsce fabrycznej Toshiby przed kopiowaniem...
    O tyle to lepsze, że nie laptop podczas kopiowania obywać
    się będzie bez plątaniny przewodowej.

    Tak oto chcę mieć na każdym dysku po 2 kopie tego samego 64W10
    (czyli w sumie 6 kopii na laptopie) i chcę móc bootować laptop
    niezależnie z każdej z tych partycji, ale BCD chcę założyć na
    wszystkich 4 partycjach podstawowych każdego z dysków, czyli
    miejsc startu w laptopie chce mieć 12.

    -=-

    Teraz najtrudniejsze -- porządkowanie!

    -=-

    - część wspólnych plików chcę mieć na adaptowanym HDD
    (jest mechanicznie najszybszy)
    - inną część mam i chcę mieć na Evo SSD
    (niby bardzo szybki, ale mało miejsca
    i szkoda zajeżdżać bezsensowną pisaniną)
    - resztę wspólników mam i chcę mieć na RAMdysku
    (RAMdysk jest najszybszy, nie psuje się w efekcie
    pisania i może czytać obrazek, więc po starcie nie
    musi być pusty)

    Zazwyczaj chcę startować z hybrydy -- i chcę sprawdzić, czy
    hybrydy mają sens. (IMO nie mają, skoro nie buforują w swych
    flaszkach drobniuteńkiego pisania -- radosnej twórczości W10)

    Chcę startować z hybrydy, hibernować, mieć swapfile na adaptowanym HDD...

    Na wszystkich dyskach chcę mieć MBR -- HDD z MBR będę mógł
    w razie czego odczytać na laptopach, które nie widzą GPT.

    Chyba zrezygnuję tu z WXP...

    -=-

    Przygoda... Podczepiłem adapter z Seagate do laptopa via USB2
    i począłem gruntownie sprawdzać, czy wszystko jest poprawne,
    aby po włożeniu adaptera do laptopa nie poprawiać...

    Omyłkowo zatrzymałem palcem Toshibę z systemem, zamiast
    adaptowanego Seagate -- ujrzałem błękit wraz z QR-kodem...

    Zatrzymałem palcem rzecz jasna via soft, nie bezpośrednio...

    -=-

    Rewolucja na F-S dobiega końca -- czekam na gniazda zasilające
    i adapter PATA-SATA, który chcę wstawić w dziurę po napędzie.

    Gdyby akumulator do F-S staniał (ostatnio widziałem za 64 pln)
    do 40 złotych brutto, zanim skończy się bezpłatny transport,
    być może skuszę się na qpno... Jeszcze wygrzebanie ze śmietnika
    klawiatury i F-S mógłby odzyskać swój dawny blask mechaniczny!!!
    (softowo jest nieźle) Mógłbym mu zafundować coś do mSATA -- dysk?...

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 9. Data: 2020-05-03 23:58:14
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" 5ea78106$0$17341$6...@n...neostrada.pl

    > Widziłem źle czy naprawdę było 600/600? -- nie wiem, ale
    > za jakiś czas było 300/600 a SMART zaraportował błędami:

    Widziałem naprawdę 600/600 -- teraz już mam snap.

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 10. Data: 2020-05-04 00:53:26
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" 5eaf4482$0$560$6...@n...neostrada.pl

    > Widziałem naprawdę 600/600 -- teraz już mam snap.

    Znów jest 300/600 i pojawiły sie kolejne błędy w SMART.

    Było:

    183 ATA Downshift Error Count 093 093 0000000000-0007 000
    199 UltraDMA CRC Errors 200 199 0000000000-0017 000

    Jest:

    183 SATA Downshift Error Count 078 078 0000000000-0016 000
    199 UltraDMA CRC Errors 200 198 0000000000-0041 000

    Wcześniej jest ATA, bo z wcześniejszej wersji programu HDDScan.

    --