  • 11. Data: 2020-05-03 20:05:10
    Temat: Re: Odra
    Od: Krystek <s...@k...art.pl>

    W dniu 2020-05-03 19:09, S pisze:

    > Miałem przyjemność (?) korzystać z takiej maszyny. Komputer jak
    > komputer, ale perforowanie kart to dopiero była historia!
    > Przynajmniej teraz wiem skąd wzięło się pojęcie "plik" ;-)

    Wujek pracował w ZETO to takie karty były na porządku dziennym. A
    jeszcze kiedyś to zwinięte taśmy - szpulki papierowe z dziurkami, a na
    nich kod maszynowy.

    K.

    --
    http://www.krystek.art.pl/

  • 12. Data: 2020-05-04 02:03:17
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2020-05-03, Krystek <s...@k...art.pl> wrote:

    > Wujek pracował w ZETO to takie karty były na porządku dziennym. A
    > jeszcze kiedyś to zwinięte taśmy - szpulki papierowe z dziurkami, a na
    > nich kod maszynowy.

    Nas uczyli Fortranu na maszynie z taśmami. W liceum była dziurkarka do
    taśm (maszyna do pisania), a potem się szło do pobliskiego technikum
    elektronicznnego gdzie była właśnie jakaś Odra, na której to odpalano.
    Do dziś pamiętam perełki kunszu programistycznego 2ch moich koleżanek.
    Szło to jakoś tak: MASTER IZAURA, program drukuje wazonik z kwiatkami. I
    faktycznie, ładny wazonik wyszedł na 1m wydruku.

    --
    Marcin

  • 13. Data: 2020-05-04 11:13:07
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

> [...]
    > Szło to jakoś tak: MASTER IZAURA, program drukuje wazonik z kwiatkami. I
    > faktycznie, ładny wazonik wyszedł na 1m wydruku.

    Drukowanie semigrafiki ASCII to była podstawa ;)

    Sam mam w domu jeszcze kilka wydruków. Tyle, że ja startowałem dopiero
    na PC XT. Koleżanka z pacy zaczynała jeszcze na Odrach.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 14. Data: 2020-05-04 12:16:54
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Odra to wyższa szkoła jazdy, dla początkujących była Mera z Basicem ;-)

    -----

  • 15. Data: 2020-05-04 15:05:10
    Od: Krystek <s...@k...art.pl>

    W dniu 2020-05-04 02:03, Marcin Debowski pisze:

> [...]
    > Szło to jakoś tak: MASTER IZAURA, program drukuje wazonik z kwiatkami. I
    > faktycznie, ładny wazonik wyszedł na 1m wydruku.

    Gdy wujek jeszcze tam pracował to za dzieciaka do niego na wakacje
    jeździliśmy. On był akurat po studiach matematycznych i z tego, co
    mówili członkowie jego rodziny był całkiem niezłym matematykiem już od
    liceum. Programowali w Fortranie, Cobolu, Lispie i BASIC-u. Z roboty
    przynosił całe naręcza wydruków na papierze - obecnie nazywanym
    fakturowym, z drukarek igłowych. Na szafce miał stos gruby na 2,5 ryzy z
    takich wydruków. Mieli też tam jakieś programy do drukowania bannerów,
    to czasem przynosił też jakieś zabawne rysunki. ASCII-art też sobie
    drukowali w ramach relaksu.

    Pamiętam, gdy kiedyś dostał z roboty do zapoznania się
    minikomputer-terminal PSION Workabout MX (tu jest prezentacja tego
    sprzętu z pokazem opcji - <https://www.youtube.com/watch?v=89SP8DxJBUs>;
    system operacyjny wyglądam i funkcjonalnością przypomina TOS z Atari
    ST). Pisali na niego oprogramowanie dla inkasentów energii elektrycznej
    z pewnej elektrowni.

    K.

    --
    http://www.krystek.art.pl/

  • 16. Data: 2020-05-04 16:29:40
    Od: miab <m...@w...pl>

    W dniu 03-05-2020 o 19:58, ąćęłńóśźż pisze:
> [...]
    > Liczyliśmy płytę (płaską na naprężenia od obciążenia) miało być 200
    > punktów.
    > No to zrobiłem siatkę 200x200 (szczęśliwie już na SeeChecku czyli z
    > monitora nie na kartach).
    > Jak ośrodek stanął na czterdzieści minut to coś mnie tknęło, że to ja
    > (od dziecka tak miałem ;))
    > Profesor prosił o 200 punktów czyli siatkę np. 10x20, a ja się spóźniłem
    > spytałem kolegów i zrozumiałem 200x200 ;-)
    > A Odra poczciwa, po trzech kwadransach namysłu wydrukowała moją siatkę
    > 40 tysięcy punktów na drukarce wierszowej ;-)

    Chyba już w tym czasie ZX 81 albo ZX Spectrum poradził by sobie lepiej.

    miab

  • 17. Data: 2020-05-04 17:55:02
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Napisz program w Basicu do obliczania MES-em płyty 200x200, później go wczytaj z
    magnetofonu kasetowego.
    I napisz, że w dzisiejszym czasie ZX 81 albo ZX Spectrum potrafiłyby szybciej
    otwierać strony internetowe niż i7.
    Porównywaliśmy kiedyś wydziałowego RIAD-a z PC-tem, RIAD bił konkurenta na głowę o
    rzędy wielkości we wszystkim poza ilością pamięci
    operacyjnej (PC miał RAMu 64 mega, RIAD chyba 32 mega).

    -----

  • 18. Data: 2020-05-04 19:42:19
    Od: S <z...@p...onet.pl.invalid>

    W dniu 03.05.2020 o 20:05, Krystek pisze:
    [...]
    > jeszcze kiedyś to zwinięte taśmy - szpulki papierowe z dziurkami, a na
    > nich kod maszynowy.

    Z takimi taśmami miałem do czynienia przy okazji programowania
    obrabiarek sterowanych numerycznie. Tam program był zapisany przy pomocy
    normalnych znaków ASCII. Gdy uruchamialiśmy podłączoną do peceta marki
    Elwro (klasa AT z 512 kB pamięci i dyskiem MFM 20 MB) dziurkarkę, w
    biurze konflikt wisiał w powietrzu. Hałasowała jak porządny karabin
    maszynowy. :-) Jeszcze trzeba było znieść ją "na wydział" i wczytać
    program do obrabiarki. Zakupu modułu pamięci z portem RS232 nie
    doczekałem - koledzy cieszyli się nim parę lat później.
    Nawiasem mówiąc system sterowania mojej ulubionej obrabiarki był
    zbudowany na Zilogu Z80 (Sinclairy i chyba też Amstrad CPC 6128) albo
    jego enerdowskiej podróbce - nie pamiętam już tego.

    --
    Sławek

  • 19. Data: 2020-05-07 07:09:29
    Od: Trefniś <t...@m...com>

    W dniu .05.2020 o 20:44 Eneuel Leszek Ciszewski

    > "Irokez" 5eadcf78$0$546$6...@n...neostrada.pl

    > Dużo do liczenia taki komputer nie miał. Niejeden obsługant
    > działa radził sobie doskonale bez elektronicznego komputera.

    :O
    Jesteś lepszy od swojej reputacji.

    --
    Trefniś

  • 20. Data: 2020-05-07 10:26:32
    Od: collie <c...@v...pl>

    > Dużo do liczenia taki komputer nie miał. Niejeden obsługant
    > działa radził sobie doskonale bez elektronicznego komputera.

    Używając nieelektronicznego komputera:
    https://zapodaj.net/1ce5acf68c60b.jpg.html