  • 1. Data: 2022-07-02 21:48:18
    Temat: Oszczędność gazu
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    Nie tylko gazu, ale ogólnie energii.
    Tak czytam, że Niemcy wzywają swoich do oszczędności i naszła mnie taka
    myśl...
    Jak wyłączę ogrzewanie na 1h dziennie, to raczej nie zaoszczędzę, bo
    sterowanie musi nadrobić ubytek energii.
    Ja wyłączę na miesiąc to zaoszczędzę.

    Gdzie jest ta granica, że już się opłaca.

    Robert

  • 2. Data: 2022-07-02 23:31:43
    Temat: Re: Oszczędność gazu
    Od: a a <m...@g...com>

    On Saturday, 2 July 2022 at 21:48:14 UTC+2, r...@g...com wrote:
> [...]
    > sterowanie musi nadrobić ubytek energii.
    > Ja wyłączę na miesiąc to zaoszczędzę.
    >
    > Gdzie jest ta granica, że już się opłaca.

    pytaj Mimca
    on nie ma takich dylematow.

    Zima śpi w jednym, ogrzewanym pomieszczeniu, a pozostałe w domu wyłacza z grzania

  • 3. Data: 2022-07-02 23:35:14
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

> [...]
    > myśl...
    > Jak wyłączę ogrzewanie na 1h dziennie, to raczej nie zaoszczędzę, bo
    > sterowanie musi nadrobić ubytek energii.

    Nie włączaj od razu na maksa, tylko podnoś wolno temperaturę do docelowej.

    WM

  • 4. Data: 2022-07-03 00:32:21
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

> [...]
    > sterowanie musi nadrobić ubytek energii.
    > Ja wyłączę na miesiąc to zaoszczędzę.
    >
    > Gdzie jest ta granica, że już się opłaca.

    Zawsze tak jest, że im niższa temperatura w środku, tym mniejsze straty
    do otoczenia.
    Warto więc obniżyć temperaturę w środku.

    Zrobiłem uproszczony bilans cieplny uwzględniający tylko przewodzenie
    ścian i akumulację w środku.
    to - temperatura otoczenia
    tw - temperatura wnętrza
    k,k1 - stałe

    Ciepło przewodzenia ścian.

    Qp = (tw-to)*k

    Ciepło akumulacji.

    Qa = tw *k1

    Równanie Newtona: dQa/d?=-Qp

    dtw/d?=-(tw-to)*k/k1

    Gdy to= const:

    d(tw-to)/d?=-(tw-to)*k/k1

    Po scałkowaniu:
    (tw-to)=C*exp(-k/k1*?)

    Policz sobie oszczędności ciepła.

    WM

  • 5. Data: 2022-07-03 01:34:21
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    sobota, 2 lipca 2022 o 21:48:14 UTC+2 r...@g...com napisał(a):
> [...]
    > sterowanie musi nadrobić ubytek energii.
    > Ja wyłączę na miesiąc to zaoszczędzę.
    >
    > Gdzie jest ta granica, że już się opłaca.

    Wyłączając na jakis czas codziennie obniżysz średnia temperaturę. Niższa temperatura
    = mniejsze zużycie energii. Takie PWM z współczynnikiem wypełnienia 23/24 będzie
    (0,96%)

  • 6. Data: 2022-07-03 01:35:10
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    sobota, 2 lipca 2022 o 23:35:17 UTC+2 WM napisał(a):
    > Nie włączaj od razu na maksa, tylko podnoś wolno temperaturę do docelowej.
    >
    > WM
    A co to da?

  • 7. Data: 2022-07-03 08:36:30
    Od: PeJot <P...@n...pl>

> [...]
    > sterowanie musi nadrobić ubytek energii.
    > Ja wyłączę na miesiąc to zaoszczędzę.
    >
    > Gdzie jest ta granica, że już się opłaca.

    Ktoś/gdzieś/kiedyś wykombinował, że obniżenie temperatury o 0.5 stopnia
    daje 5% obniżki zużycia gazu. Może to prawda, może nie.

    Jak *wyłączysz* ogrzewanie na miesiąc to pamiętaj że ponowne osiągnięcie
    temperatur może trwać i tydzień, a i jest szansa na pieczarki na ścianach.

    Zabawy z obniżaniem temperatury mogą dać jakieś oszczędności na paliwie,
    ale z drugiej strony warto by się zastanowić jak wpływa to na żywotność
    kotła, który na dodatek jakąś *krzywą sprawności* posiada.

    Zacząłbym od solidnego przeglądu kotła, instalacji i sterowania. Mi po
    głowie chodzi płukanie grzejników, chociaż znajomi hydraulicy uważają że
    to może być początek kłopotów. Ciekawi mnie np. czy współcześnie są
    jakieś niedrogie a szybko działające głowice termostatyczne.

    Chciałbym też zrobić regulację instalacji CO, taką z monitorowaniem dt w
    poszczególnych pomieszczeniach, ale wydaje się być to dosyć pracochłonne
    a efekty w obiekcie wielkości mieszkania mizerne.

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza

  • 8. Data: 2022-07-03 10:46:17
    Od: Jacek <k...@a...com>

    > Gdzie jest ta granica, że już się opłaca.
    Opłaca to się PGNiG a nie odbiorcy. Odbiorca może minimalizować koszty.
    Żeby minimalizować koszty zakładając, że nie będzie zmiany źródła ciepła
    można:
    1. obniżyć temperaturę w budynku
    2. obniżyć straty ciepła, czyli dołożyć izolacji i doszczelnić
    3. odzyskiwać ciepło z powietrza (rekuperacja) oraz ze ścieków (podobno
    daje efekty)
    Jacek

  • 9. Data: 2022-07-03 11:50:49
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    > A co to da?

    Gdy jest duże zapotrzebowanie na ciepło, to grzejnik ma maksymalną
    temperaturę i straty są wtedy największe.

    Podgrzewanie etapami, to niższa średnia temperatura grzejnika i
    oszczędności.

    WM

  • 10. Data: 2022-07-03 12:43:14
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    niedziela, 3 lipca 2022 o 11:50:51 UTC+2 WM napisał(a):

> [...]
    > temperaturę i straty są wtedy największe.
    >
    > Podgrzewanie etapami, to niższa średnia temperatura grzejnika i

    W którym miejscu są te większe straty jak grzejnik ma większą temperaturę? Ciepło
    zawsze jest w kategorii strat. W ogrzewaniu budynku to też strata. Czemu uważasz że
    grzejnik umieszczony w budynku i służący do jego ogrzewania będzie generował jakąś
    większa stratę jeśli zamiast 40? będzie miał 45?? Stratę generuje na przykład
    prymitywne sterowanie grzejnikiem albo brak sterowania. Każde podniesienie
    temperatury w pomieszczeniu ponad żądaną to strata. A nie że cieplejszy grzejnik ma
    większe straty.