  • 11. Data: 2022-07-03 13:43:24
    Temat: Re: Oszczędność gazu
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    > W którym miejscu są te większe straty jak grzejnik ma większą temperaturę? Ciepło
    zawsze jest w kategorii strat. W ogrzewaniu budynku to też strata. Czemu uważasz że
    grzejnik umieszczony w budynku i służący do jego ogrzewania będzie generował jakąś
    większa stratę jeśli zamiast 40? będzie miał 45?? Stratę generuje na przykład
    prymitywne sterowanie grzejnikiem albo brak sterowania. Każde podniesienie
    temperatury w pomieszczeniu ponad żądaną to strata. A nie że cieplejszy grzejnik ma
    większe straty.

    Grzejniki są zwykle umieszczone pod oknem, grzejąc ścianę przez którą
    ucieka ciepło.
    Im mniej nagrzeją ścianę, tym mniejsze będą straty.

    WM

  • 12. Data: 2022-07-03 16:23:15
    Od: Jacek <k...@a...com>

    > Nie tylko gazu,
    Jeszcze jedna ważna uwaga: warto zmierzyć temperaturę spalin na wylocie
    z kotła. Ja miałem ok. 200 st. C w 10-letnim kotle, który był
    serwisowany 3 razy. Nie zauważyłem nigdy, aby serwisant czyścił
    nagrzewnicę. Przyszło mi do głowy, aby rozebrać komorę spalania i
    zobaczyć, jak wygląda nagrzewnica. Ryzyko nieduże, bo kocioł 10-letni to
    już antyk i może jego dni są policzone.
    Okazało się, że nie jest to trudna robota i warto było, bo po
    wyczyszczeniu nagrzewnicy (godzina dłubania szczotką i drapania między
    blaszkami plus odkurzanie na koniec) mam teraz temperaturę spalin na
    wylocie 140 st. C. Zakładając, że warunki pracy kotła są podobne mam
    więc o 60 stopni zimniejsze spaliny, co pewnie przekłada się na
    kilkanaście % lepszej sprawności.
    Jacek

  • 13. Data: 2022-07-03 21:18:04
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    niedziela, 3 lipca 2022 o 13:43:26 UTC+2 WM napisał(a):

> [...]
    > ucieka ciepło.
    > Im mniej nagrzeją ścianę, tym mniejsze będą straty.

    A jak są zasilane tak jak napisales to sciana cudownie przestaje przewodzić ieplo.
    Ostatnio modne są grzejniki w jasnych kolorach. One słabo promieniują a dużo oddają
    przez konwekcję. W zasadzie wszystko sesja przez konwekcję. Dlatego ściana z
    kaloryferem jest teraz robiona tak jak wszystkie ściany i jest w miarę dobrym
    izolatorem dla ciepła a na dodatek w zasadzie wszyscy przyklejają za kaloryferem
    folie odbijające podczerwień. Oczywiście używając metod analitycznych damskie
    udowodnić że grzejący kaloryfer będzie grzał ścianę za nim ale nie spowoduje to
    znaczących różnic w przypadku gdy jego temperatura po wyłączeniu będzie podnoszona
    wolno niż jak by był podnoszona szybko. Wymyśl jakieś wytłumaczenie co się dzieje
    jeśli grzejnik zostanie wyłączony na godzinę. Współczesne mające grzać przez
    konwekcję stygną bardzo szybko i większość czasu z tej przykładowej godziny nie
    będzie promieniował na ścianę.

  • 14. Data: 2022-07-03 21:27:30
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Sunday, 3 July 2022 at 16:23:17 UTC+2, Jacek wrote:
> [...]
    > wylocie 140 st. C. Zakładając, że warunki pracy kotła są podobne mam
    > więc o 60 stopni zimniejsze spaliny, co pewnie przekłada się na

    Te spaliny w chwili spalenia miały temperaturę 2810 C. Wymiennik schłodził je do 200
    C, wyszorowany wymiennik do 140. Nie spodziewaj się że to zrobi rewolucję.

  • 15. Data: 2022-07-03 21:43:00
    Od: a a <m...@g...com>

    On Sunday, 3 July 2022 at 21:27:31 UTC+2, Konrad Anikiel wrote:
    > Te spaliny w chwili spalenia miały temperaturę 2810 C. Wymiennik schłodził je do
    200 C, wyszorowany wymiennik do 140. Nie spodziewaj się że to zrobi rewolucję.
    Indianie grzali wigwamy spalinami i żyli 120 lat

  • 16. Data: 2022-07-04 07:49:37
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 03.07.2022 o 21:27, Konrad Anikiel pisze:
    > Te spaliny w chwili spalenia miały temperaturę 2810 C. Wymiennik schłodził je do
    200 C, wyszorowany wymiennik do 140. Nie spodziewaj się że to zrobi rewolucję.
    No właśnie nie wiem, jaką temperaturę przyjąć, jako temperaturę źródła.
    Wydaje mi się, że temperaturę przed wymiennikiem, a nie temperaturę
    maksymalną płomienia. Tam jest ok. 800 st. C więc spodziewam się różnicy
    (800-200)/800 i (800-140)/800.
    Temperatura topnienia miedzi to 1083 st. C, więc blaszki by się topiły,
    a niczego takiego nie widać.
    Jacek

  • 17. Data: 2022-07-04 16:08:33
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    poniedziałek, 4 lipca 2022 o 07:49:39 UTC+2 Jacek napisał(a):
> [...]
    > (800-200)/800 i (800-140)/800.
    > Temperatura topnienia miedzi to 1083 st. C, więc blaszki by się topiły,
    Pusc wymiennik bez wody a potem opisz przebieg doświadczenia.

  • 18. Data: 2022-07-04 16:57:12
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Monday, 4 July 2022 at 07:49:39 UTC+2, Jacek wrote:
> [...]
    > (800-200)/800 i (800-140)/800.
    > Temperatura topnienia miedzi to 1083 st. C, więc blaszki by się topiły,

    Nie myl ciepła z temperaturą. Nie wiadomo jaki kocioł masz, ale zakładając że prosty
    z otwartą komorą spalania, to produkt spalania z płomienia miesza się ze świeżym
    powietrzm którego zawsze jest nadmiar, więc temperatura spada. Ciepło jest to samo,
    ale odebrać ciepło z dużego strumienia spaliny+powietrze jest trudniej, dlatego nie
    robi się raczej kotłów kondensacyjnych z otwarą komorą spalania. Jak chcesz odebrać
    więcej ciepła to daj dwa takie wymienniki jeden po drugim, tyle że ten drugi musiałby
    mieć inna konstrukcję, bo pracowałby w innych warunkach. No i w wymienniku raczej
    zawsze jest woda która chłodzi te żeberka, więc się nie topią.

  • 19. Data: 2022-07-04 23:14:06
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 04.07.2022 o 16:57, Konrad Anikiel pisze:
> [...]
    raczej zawsze jest woda która chłodzi te żeberka, więc się nie topią.
    Mam prosty kocioł niekondensacyjny z zamkniętą komora spalania.
    Faktycznie produkt spalania miesza się z powietrzem i temperatura takiej
    mieszanki będzie niższa od temperatury płomienia. Zakładając, że ta
    mieszanka ma 800 st. C robię "eksperyment myślowy". Wyrzucam wymiennik
    ciepła, a więc nic po drodze ciepła nie odbiera. Mieszanka spalin z
    powietrzem się nie schładza i do komina idzie mając nadal 800 st. C.
    Sprawność więc mamy zero. Dlatego myślę, że powinno się do obliczenia
    sprawności brać temperaturę mieszanki spaliny+powietrze, a nie
    temperaturę płomienia. Jakbyśmy w takim kotle pozbawionym wymiennika
    policzyli sprawność przyjmując temperature płomienia = 2000 st. C, i
    temperaturę gazów lecących w komin 800 st. C to by nam wyszła sprawność
    60%, a tymczasem jest zerowa.
    A co do dodatkowego wymiennika, to mam o zamiar taki zainstalować, tyle
    tylko, że nie chcę za dużo zainwestować. Na razie mam nagrzewnicę ze
    starego Termeta, która średnio pasuje do mojego kotła (Saunier Duval),
    bo jest za szeroka. Jak mi się uda kupić tanio coś pasującego, to
    dokomponuję taki wymiennik.
    Dzięki za impuls w tym kierunku, bo na razie wszyscy mi odradzają ten
    pomysł, jako "ingerencję w konstrukcję kotła", co może pogorszyć
    bezpieczeństwo.
    Jacek

  • 20. Data: 2022-07-05 12:13:24
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 2 Jul 2022 21:48:18 +0200, Robert Wańkowski wrote:
    > Nie tylko gazu, ale ogólnie energii.
    > Tak czytam, że Niemcy wzywają swoich do oszczędności i naszła mnie taka

    Bo tak prawde mowiac ... w obecnej sytuacji politycznej nalezy
    oszczedzac paliwa. Tylko tak mozna dokopac Rosji.
    A nasze wladze na to jakos nie wpladly.

> [...]
    > sterowanie musi nadrobić ubytek energii.
    > Ja wyłączę na miesiąc to zaoszczędzę.
    > Gdzie jest ta granica, że już się opłaca.

    Ale mowa o ogrzewaniu teraz latem, zimą, jesienią?

    Wyłączenie ogrzewania spowoduje stopniowe obnizanie temperatury
    wnetrza. I coraz mniejsze straty na przewodnictwo ciepla czy inne
    mechanizmy chlodzenia. Wentylacja chocby.

    Ale masz racje - jak potem wlaczysz piec, to musi uzupelnic cieplo w
    murach. Tym niemniej zawsze jakas oszczednosc na stratach była.
    Im krotsza przerwa, tym oszczednosci mniejsze.

    Chyba, ze sie na to nałozy ch-ka pieca i regulatora, i taka
    krotka przerwa spowoduje dlugą pracę, z przekroczeniem temperatury
    nastawionej.

    J.