  • 51. Data: 2022-07-08 20:34:48
    Temat: Re: Oszczędność gazu
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    budowlane stosowane na ściany charakteryzują się niskim ciepłem właściwym. Przez dużą
    zawartość powietrza w masie są może marnymi ale jednak materiałami izolacyjnymi. A
    gdyby tak wyłączyć ogrzewanie na 11 godzin a godzinę przeznaczyć na dojście do
    właściwej temperatury. Czy w takiej sytuacji zużyje się tyle samo kilowatogodzin jak
    by ogrzewanie cały czas działało. A może więcej albo mniej się zużyje energii?

    /media/Plik:Krzywa_ostygania.svg

    > Czyli radzisz wszystkim że jak zima wyjeżdżają na 10 dni w góry to żeby nie
    wyłączali ogrzewania ani nawet nie ograniczali temperatury bo jak wrócą to żeby
    temperatura doszła do tej sprzed wyjazdu to zużyją tyle energii jak by nie wyłączali
    ogrzewania.

    Trzeba jeszcze uwzględnić straty do otoczenia, które są tym mniejsze im
    ściany zimniejsze.

    Jednak nie można zejść z temperaturą ścian poniżej punktu rosy, bo
    ulegną zawilgoceniu.

    WM

  • 52. Data: 2022-07-08 21:57:21
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    piątek, 8 lipca 2022 o 20:34:50 UTC+2 WM napisał(a):

> [...]
    > ściany zimniejsze.
    >
    > Jednak nie można zejść z temperaturą ścian poniżej punktu rosy, bo

    To jak wyłączyć na 10 dni ogrzewanie to się potem zużyje tyle ciepła jak by działało
    żeby dojść do temperatury sprzed wyjazdu czy mniej albo więcej? Sądziłem że proste
    pytanie zadałem w którym nic nie było o wilgoci, zwłaszcza że zima powietrze suche.

  • 53. Data: 2022-07-08 23:10:45
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

> [...]
    działało żeby dojść do temperatury sprzed wyjazdu czy mniej albo więcej?

    Zdecydowanie mniej.
    Szybko wnętrze uzyska docelową temperaturę w środku, ale początkowo
    trzeba będzie dać nieco więcej energii na dodatkowe grzanie wnętrza murów.

    Robiłem kiedyś badanie chłodziarki termoelektrycznej i jej izolacji
    cieplnej.
    Odbywało się to w klimatyzowanym pokoju o stałej temperaturze.

    Chłodziarka startowała od temperatury takiej jak w pomieszczeniu.
    Mierzyłem ciepło pobierane przez moduły i temperaturę w komorze.
    Po uzyskaniu docelowej temperatury, była ona stabilizowana.

    Tuż po uzyskaniu w środku zadanej temperatury, ciepło pobierane modułami
    było 1,5 raza większe niż w stanie ustalonym, który nastąpił dopiero po
    2 godzinach.

    Sądziłem że proste pytanie zadałem w którym nic nie było o wilgoci,
    zwłaszcza że zima powietrze suche.

    Wbrew pozorom to ważne zagadnienie, dlatego o tym wspomniałem.
    To może być problem w kuchni, lub łazience.

    WM

  • 54. Data: 2022-07-08 23:36:34
    Od: a a <m...@g...com>

    On Friday, 8 July 2022 at 23:10:47 UTC+2, WM wrote:

> [...]
    > zwłaszcza że zima powietrze suche.
    > Wbrew pozorom to ważne zagadnienie, dlatego o tym wspomniałem.
    > To może być problem w kuchni, lub łazience.

    czy chłodziarka termoelektryczna to byla Peltiera ?

  • 55. Data: 2022-07-09 00:31:37
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    piątek, 8 lipca 2022 o 23:10:47 UTC+2 WM napisał(a):

> [...]
    > zwłaszcza że zima powietrze suche.
    > Wbrew pozorom to ważne zagadnienie, dlatego o tym wspomniałem.
    > To może być problem w kuchni, lub łazience.

    Jeśli przez 10 dni nie było grzane to na kupce z węglem nic nie ubyło. Licznik od
    gazu nie liczył itd. Faktycznie żeby obiekt doszedł do zadanej przed wyjazdem
    temperatury musi na starcie zużyć trochę więcej. Ile to trochę może być. Tak pomiędzy
    5-10%. 10 dni to 1/3 miesiąca. To jeśli wyłączać ogrzewanie na 8 godzin dziennie to
    oszczędność bedzie wynosiła trochę mniej niż 1/3 zużytej energii. A jeśli wyłączać na
    godzinę dziennie to oszczędność wyniesie ok 1/24. Tak działa PWM. W każdym z ww
    przypadków mniejsze zużycie energii wynikało z tego że średnia temperatura była
    proporcjonalnie niższa.

  • 56. Data: 2022-07-09 02:34:52
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-07-08, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    > https://en.wikipedia.org/wiki/Sulfurous_acid
    >
    > "There is no evidence that sulfurous acid exists in solution, but the
    > molecule has been detected in the gas phase."

    Ciekawe, że polska Wikipedia już tak śmiała w twierdzeniach nie jest :)

    > Nie bardzo wiem, jak to rozumiec - w wodzie jest tylko rozpuszczony
    > SO2, ale w gazie moze byc?
    >
    > Tylko
    > "Raman spectra of solutions of sulfur dioxide in water show only
    > signals due to the SO2 molecule and the bisulfite ion, HSO3-."
    >
    > Czyli kwasu nie ma, a anion jest.
    > I co o tym myslec - ze jak przystało jest kwas zdysocjowany,
    > czy ze "słaby kwas" jakos podejrzanie silnie dysocjuje ? :-)

    Bo sama woda to jest takie coś co powoduje, że formalnie tej H2O wody w
    wodzie też nie ma chyba za dużo, a dominują jakieś bardziej rozbudowane,
    paroczasteczkowe asocjaty czy nawet gorzej. Taka woda potrafi nabruździć
    każdej co bardziej polarnej częsteczce więc najpewniej woda ma do
    dwutlenku siarki na tyle duże powinowactwo niekowalencyjne, że sutecznie
    przeszkadza jeśli nie nie umożliwia istnienie kwasu siarkawego.

    > No i w efekcie wprowadzili jeszcze wiekszy zamęt :-)

    Chyba w sumie nie. To po prostu narzędzie umożliwające precyzyjne
    określenie o jaki związek chodzi bez pocenia się przedrostkami i
    przyrostkami. Weźmy taki siarczyn miedziawo-miedziowy. Tu to jeszcze
    jakoś się ogarnie siarczan (IV) miedzi (I,II), ale weź tego używaj w
    normalnej dyskusji słownej. Ale jakby to było coś bardziej
    skomplikowanego, jakieś dzikie połączenia wielowartościowego chromu,
    żelaza, paru kwasów, -owy, -awy, to by się człowiek mógł nawet na
    papierze pogubić. Ale tak jak sobie tu gadamy, to ten zwyczajowy kwas
    siarkawy, to przecież każdy rozumie o co chodzi.

    > Tuz po spaleniu moze nie, ale potem piec zgasnie, a w kominie
    > ciagle troche SO2 i wody ..

    No chyba, że nakapie na wymiennik i ten będzie stał mokry.

    > Ale chyba tez nie ma.

    https://www.sigmaaldrich.com/SG/en/product/sigald/24
    7626

    > Choc jest ten "wet" i jest "SO2 96%". Co oni maja na mysli?
    > prawie czysty SO2 gazowy?

    Tak myślę.

    > W tym linku to nawet "<50%".

    > No wlasnie ... "not aerated solution".
    > Warunki kominowe ?

    Podejrzewam, że w warunkach suchych miedź jest chroniona pasywującą
    warstewką tlenkową, a na mokro w obecności kwasów, czy siarawego czy
    siarkowego, te tlenki się rozpuszczają.

    A, że ta rura to chroniła komin?

    --
    Marcin

  • 57. Data: 2022-07-09 07:51:33
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    > To jak wyłączyć na 10 dni ogrzewanie to się potem zużyje tyle ciepła

    Spróbuj *wyłączyć* na 10 dni, a zobaczysz ile dni będzie trwało dojście
    do temperatury.

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza

  • 58. Data: 2022-07-09 11:48:11
    Od: ptoki <s...@g...com>

    piątek, 8 lipca 2022 o 07:40:02 UTC-5 J.F napisał(a):
> [...]
    domu to ma miec temperature jaka lubi.

    co wola tylko jedna noge pod koldra i miec 24 stopnie w sypialni.

> [...]
    > niewiele, za to trzeba potem dlugo i intensywnie grzac,
    > aby podgrzac wnetrze do komfortowej temperatury.
    >
    > I po co, skoro rankiem wszyscy do pracy i do szkoly wyjezdzaja
    > (przed Covidem) ? :-)
    > Przyzwyczaic sie do niekomfortowego wstawania :-)
    >
    > W efekcie oszczednosci nie będą duze ... chyba, zeby tak połaczyc
    > jakos grzanie domu z grzaniem cieplej wody w zbiorniku do mycia,
    > albo zainstalowac jakies szybkie grzejniki ... nadmuch cieplego
    > powietrza, czy promienniki podczerwieni.
    > Czy jakas szybka podłogówka, zeby choc w stopy bylo cieplo.

    Mialem do czynienia z gazowym nadmuchowym.
    dosyc dlugo musialo dzialac aby termostat sie wylaczyl.

    Jak poobserwowalem pare dni to normalnie sie wlaczalo na minute dwie co 5-7 minut
    (przy danej pogodzie). A po ustawieniu na 18C (z 24) trzeba bylo dobrych 30-40 minut
    aby sie pierwszy raz zgasilo.
    A i tak potem dosyc czesto sie wlaczalo zanim wrocilo do normy.

    A dom niby dobrze ocieplony i mimo to temperatura spadla do 18 stopni relatywnie
    szybko.

    Jak kiedys wiatrak padl to dosyc szybko temperatura spadla do 15 stopni.

    Takie tam opowiesci z mchu i paproci...

    > A i tak oszczednosci zimą nieduze.

    Dokladnie. Policzylem tam wczesniej. Zeby oszczedzic 10% (zeby jakkolwiek to mialo
    sens) to trzeba strumien energii z domu ograniczyc dosyc konkretnie. W praktyce
    jedyna mozliwosc to obnizenie temperatury.
    W domach z kartonu to od biedy mozliwe. Ustawiamy na 15 stopni jak nas nie ma (z tych
    24) i mamy te 30% roznicy temperatury (przy zewnetrznych -5) i to tylko jak juz
    temperatura opadnie i to tylko na 30% czasu (weekendy siedzimy w domu, rano warto
    bylo by nie miec tych 15-tu jak sie wstaje).
    Wtedy mamy te 10% oszczednosci. To jest praktyczny max co mozna miec. A i tak
    upierdliwe i ja bym sobie tyle nie robil problemu zeby oszczedzic 500pln na rok.
    Od biedy mozna by ustawic 20 zamiast 24. Tez mamy te ~10%. Ale trza chodzic w cieplym
    ubraniu a jak sie siedzi nieruchomo to rece marzna, szczegolnie jak wentylacja dziala
    jak powinna.
    Tyle. Nie rozumiem jak ktos majacy kalkulator pod reka moze uskuteczniac jakies
    farmazony ze mozna oszczedzic wiecej...

    zamieszkalem w relatywnie cieplym domu grzanym gazem i z termostatem ktory mozna
    programowac w cyklu tygodniowym to wyszlo ze roznicy nie widac.

    (co w ostatnich latach jest trudne) i cala rodzine zyjaca w podobny takt ale tez
    takie problemy jak wychladzanie sie pewnych miejsc (wilgoc i grzyb) i to ze nie kazdy
    system grzejny ogarnie 5 stopniowa zmiane temperatury w 20-40-60 minut.

    procentowo oszczedza sie duzo ale bezwzglednie jest to niewiele...

    4 tygodnie. Jeden ciagle temp 24stopnie, jeden z cyklami 18-24stopnie, jeden z
    temperatura 22 i jeden ponownie z cyklami 18-24.

    kombinowac dla tych paru stow na rok? IMHO nie.

    > Ale mowa o takim domku letnio-zimowym, czy o domu zamieszkalym na
    > codzien?
    >
    > Domek letniskowy to osobny problem z zimą, zeby instalacje nie
    > zamarzly, woda sie nie skraplala itp.

    Jak zwykle zenek odpisal jakims z sufitu przykladem zeby odpisac.
    Oczywiste jest ze jak sie nie grzeje wcale i sie gdzies nie mieszka to sie oszczedza.
    Wiesz, W zeszlym roku oszczedzilem googol zlotych (10^fhuj) bo nie grzalem calej
    syberii. No wylaczylem tam ogrzewanie i mialem tam zimno.
    Mam fhuj wiecej kasy.
    Taka dyskusja newsowa.

    My tu o domach zwyklych gadamy.

    > Jesli maszyna za stowe wytrzymala 10 lat, to pogratulowac.
    > A uzywasz mąki, czy "mąki do pieczenia" ?
    >
    > Jeszcze pare lat temu nie widzialbym potrzeby.
    > Ale ostatnio jakosc chleba sklepowego coraz gorszy.
    > Jakby z maszynki wychodzil dobry i smaczny ... i niedrogi,
    > to chetnie :-)

    Maszyna nie jest nijak wyjatkowa.
    Ot miska, mieszadlo, grzalka.
    Niewielka, oszczedza energie. Chleb jest wielkosci nieco wiekszej od torebki maki.

    Zaleta taka ze mozna upiec taki jak sie lubi, dodac ziarenka jakie sie lubi.
    Ale jest upieczony "pionowo" wiec skorki duzo nie ma.

    Generalnie znosny wynalazek. Ale trzeba nieco zachodu. W sklepie sie kupuje 5
    bochenkow (jak od razu krojone to latwiej potem ogarnac), wrzuca w zamrazarke i potem
    wyjmuje tyle ile trzeba.
    Odtaja w 10 minut i jest relatywnie swierzy nawet po mrozeniu.

    Robienie w maszynie to jednak nieco wiecej zachodu. Nie w sensie roboty bo sie tylko
    skladniki sypie i wlacza program. Bardziej na zasadzie ze trzeba w dzien sobie na to
    chwile poswiecic - pamietac o tym aby maszyne wlaczyc.
    Nieduzy problem ale trzeba pamietac.

  • 59. Data: 2022-07-09 12:40:39
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    sobota, 9 lipca 2022 o 11:48:11 UTC+2 ptoki napisał(a):

> [...]
    tylko skladniki sypie i wlacza program. Bardziej na zasadzie ze trzeba w dzien sobie
    na to chwile poswiecic - pamietac o tym aby maszyne wlaczyc.
    Po dziesięciu latach robienia chleba w domu dłużej buty bym zakładał żeby pójść do
    sklepu po chleb niż go robie. Inna sprawa że nie wiesz na co odpisujesz. Ja o tym że
    pieczenie chleba w domu daje niewielkie oszczędności na jednym bochenku ale te
    niewielkie oszczędności w dłuższym czasie dają realne korzyści nie tylko związane z
    tym że wiem co w chlebie jest. A ty że patrzcie jaki wieli jestem bo kupuje pięć
    bochenków i zamrażam. Nie dość że nie wiesz co jest w chlebie to zawsze jesz nie
    pierwszej świeżości i jeszcze dopłacasz do przechowywania.

  • 60. Data: 2022-07-11 15:22:52
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 9 Jul 2022 02:48:11 -0700 (PDT), ptoki wrote:

    domu to ma miec temperature jaka lubi.

    co wola tylko jedna noge pod koldra i miec 24 stopnie w sypialni.

    > Mialem do czynienia z gazowym nadmuchowym.
    > dosyc dlugo musialo dzialac aby termostat sie wylaczyl.

    Termostat mozna ulepszyc/zastapić innym.
    Jesli potrafi podgrzac powietrze w pare minut i zapewnic komfort przy
    porannym wstawaniu, to super.
    Potem sie wylaczy, a sciany ciagle chlodne bedą.

    Tylko potem wrocimy z pracy/szkoly i bedziemy chcieli miec cieplo
    przez pare godzin ...

    > Jak poobserwowalem pare dni to normalnie sie wlaczalo na minute dwie
    > co 5-7 minut (przy danej pogodzie). A po ustawieniu na 18C (z 24)
    > trzeba bylo dobrych 30-40 minut aby sie pierwszy raz zgasilo.

    Ale to troche dziwne - ja rozumiem, ze po wylaczeniu na dluzej,
    musi dlugo pracowac, aby powrocic do nastawionej temperatury,
    ale przeciez Ty nastawe zmieniles.
    To powinno dzialac dobrze.
    No chyba, ze po skreceniu regulator mial przez dlugi czas za duzą
    temperaturę, wiec nie grzal i sie przesterowal jak to PID, wychlodzil
    ponizej 18C, a potem musial uzupelniac.

    > A i tak potem dosyc czesto sie wlaczalo zanim wrocilo do normy.

    To by potwierdzalo poprzednie podejrzenia ... ale tu nie chodzi o to,
    jak czesto on sie włącza, tylko jakie jest zuzycie gazu, moc grzania
    czy tez "% wypełnienia cyklu".

    18 a 24C to jakby
    - 75% straty na przewodnosci, czyli potrzeb grzania przy temperaturze
    zewnetrznej 0C,
    - 57% przy 10C na zewnatrz,
    - 82% przy -10C na zewnatrz.

    > A dom niby dobrze ocieplony i mimo to temperatura spadla do 18 stopni relatywnie
    szybko.

    Moze z uwagi na to ogrzewanie nadmuchowe wewnetrzna temperatura scian
    nizsza?

    Ale to wlasnie zaleta :-)

> [...]

    > jakkolwiek to mialo sens) to trzeba strumien energii z domu
    > ograniczyc dosyc konkretnie. W praktyce jedyna mozliwosc to

    Hm, 10% przy 0C na zewnatrz, to tak 2C mniej w srodku.
    Mozna sie cieplej ubrac, nie trzeba miec 24C w srodku :-)

    A jak jeszcze mowisz, ze sie szybko wychladza ... to moze i jest sens
    wylaczyc na noc i prace - zawsze to mniejsze straty przez kilka
    godzin.

    > Od biedy mozna by ustawic 20 zamiast 24. Tez mamy te ~10%. Ale trza
    > chodzic w cieplym ubraniu a jak sie siedzi nieruchomo to rece
    > marzna, szczegolnie jak wentylacja dziala jak powinna.

    Przy 20C ?
    Moze cos nie tak z krązeniem?

    > Maszyna nie jest nijak wyjatkowa.
    > Ot miska, mieszadlo, grzalka.

    I zegarek.
    Ale jak sie zepsuje, to sie okaze, czy byla wyjatkowa, czy zwykly
    szajs.

    Jakos poznikaly te maszynki ze sklepow ... nie ma zainteresowania,
    czy trudnosci w zrobieniu trwalej?

    > Niewielka, oszczedza energie.

    Hm, czy oszczedza ... izolacje ma chyba taką sobie.
    No ale jak ktos i tak prądem grzeje, a zima jest, to straty nieduze
    :-)

    Gorzej w lecie ...

    > Chleb jest wielkosci nieco wiekszej od torebki maki.

    A ktos moze miec 2 dzieci i potrzebuje 2-3 takich bochenkow na
    sniadanie :-)

    > Ale jest upieczony "pionowo" wiec skorki duzo nie ma.

    Niedobrze :-)

> [...]
    > wrzuca w zamrazarke i potem wyjmuje tyle ile trzeba. Odtaja w 10
    > minut i jest relatywnie swierzy nawet po mrozeniu.

    Ja tam lubie swiezy i chrupiacy ... to kupuje po 1 bochenku, bo sklep
    mam blisko :-)

    J.