  • 1. Data: 2024-01-17 09:26:17
    Temat: Otwarty dren i pull-up do 5V przy VCC=3,3V
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Złożyłem sobie ostatnio odtwarzacz MP3 według tego starego projektu z
    Elektorniki Praktycznej:

    https://ep.com.pl/files/2530.pdf

    Nie, żeby to miało jakiś wielki sens. Projekt jest przestarzały i ma
    pewne ograniczenia, jednak mam do niego pewien sentyment - chciałem go
    złożyć już w momencie ukazania się artykułu, zacząłem nawet kompletować
    części, jednak finalnie nie udało mi się wtedy zdobyć płytki. Ostatnio
    przy okazji innego zamówienia w chińskiej fabryce dorzuciłem pliki z
    tego projektu i mogłem go w końcu złożyć.

    Odtwarzacz działa poprawnie. Jednak przy okazji uruchamiania zwróciłem
    uwagą na jedną rzecz - piny sterujące wyświetlaczem KS0108 są
    podciągnięte do linii 5V zewnętrznymi rezystorami 10k. Nigdzie w
    dokumentacji AT91SAM9260 nie widzę informacji o pinach "5V tolerant". W
    kodzie widzę jednak, że dla tych linii włączona jest konfiguracja "open
    drain".

    To błąd projektowy czy takie rozwiązanie jest dopuszczalne? W dłuższej
    perspektywie nie zaszkodzi to mikrokontrolerowi?

  • 2. Data: 2024-01-17 10:41:43
    Temat: Re: Otwarty dren i pull-up do 5V przy VCC=3,3V
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 17 Jan 2024 09:26:17 +0100, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:
    > To błąd projektowy czy takie rozwiązanie jest dopuszczalne? W
    > dłuższej

    To zależy czy na tym pinie (i/o) są diody zabezpieczające. O ile
    pamiętam ze źródeł których ufać nie mogę, np. w picach piny 5V
    tolerant nie mają "górnej diody" między io a Vdd (oraz do pracy z 5V
    należy je przełączyć na open drain), po to by nie nastąpił przez nią
    przepływ prądu z io do Vdd 3.3V co może skutkować np. mruganiem
    podświetlenia ekranu podczas wachlowania tym pinem do Vss (szyna 5V
    przez diodę zawierana jest do 3.3V co powoduje wahnięcia napięć Vdd
    widoczne na podświetleniu.
    Dobrze ten efekt przedstawia ten film:

    https://youtu.be/Npw1RxeizB8?si=ZoRF-Q-xaT5ucX5W

    --
    Marek

  • 3. Data: 2024-01-17 10:58:15
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 17 Jan 2024 10:41:43 +0100, Marek <f...@f...com> wrote:
    > To zależy czy na tym pinie (i/o) są diody zabezpieczające. O ile

    Zabrakło puenty. Pomijając efekty uboczne jak na przykładowym filmie,
    jeśli pin nie jest 5V tolerant no to będzie jakiś stres dla tego
    mosfeta wyjściowego... Certyfikacji NASA taki układ pewnie by nie
    przeszedł ale jako eksponat do zabawy to bym się tym nie przejmował.

    --
    Marek

  • 4. Data: 2024-01-17 12:00:36
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2024-01-17 o 09:26, Atlantis pisze:

    > To błąd projektowy czy takie rozwiązanie jest dopuszczalne? W dłuższej
    > perspektywie nie zaszkodzi to mikrokontrolerowi?

    Gdzieś w parametrach powinien być maksymalny prąd wpuszczany w pin 'z
    góry'. Jak nie jest on przekraczany to znaczy, że mu nie zaszkodzi.

    Jak pin nie jest 5V tolerant i jest zabezpieczony diodą do VCC to
    podwieszenie 10k wpuści w niego prąd około (5V-3.3V-0.7V)/10k = 0.1mA.

    Dzięki takiemu powieszeniu na wyjściu zamiast 3V3 będzie 4V co zapewne
    będzie 'lepiej widziane' przez układ który chciałby mieć na wejściu 5V.
    P.G.

  • 5. Data: 2024-01-17 14:06:18
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 17 Jan 2024 12:00:36 +0100, Piotr
    Gałka<p...@c...pl> wrote:
    > Gdzieś w parametrach powinien być maksymalny prąd wpuszczany w pin
    > 'z
    > góry'. Jak nie jest on przekraczany to znaczy, że mu nie zaszkodzi.

    A napięcie dren-zrodlo w sytuacji otwartego drenu? Skoro cała
    struktura (krzemu) jest na 3.3V to na tym tranzystorze będzie 5V...
    Szkodzi - nie szkodzi?

    --
    Marek

  • 6. Data: 2024-01-17 16:31:03
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 17 Jan 2024 09:26:17 +0100, Atlantis wrote:
> [...]
    >
    > To błąd projektowy czy takie rozwiązanie jest dopuszczalne? W dłuższej
    > perspektywie nie zaszkodzi to mikrokontrolerowi?

    Oscyloskop by sie przydał, i sprawdzic maksymane napięcie na pinach.
    Albo ustaw stan 1 i zmierz napięcie woltomierzem.

    Zakładam, ze w srodku jest dioda zabezpieczająca podłączona do
    zasilania. Prąd wpływający przez 10k, napiecia 3.3V nie podniesie,
    ale jesli hipoteza jest prawdziwa, to na pinie powinno byc ok 4V.

    J.

  • 7. Data: 2024-01-17 17:56:30
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 17.01.2024 12:00, Piotr Gałka wrote:

    > Jak pin nie jest 5V tolerant i jest zabezpieczony diodą do VCC to
    > podwieszenie 10k wpuści w niego prąd około (5V-3.3V-0.7V)/10k = 0.1mA.

    Zastanawiam się właśnie jaki był zamysł stojący za podciąganiem tych
    linii do 5V. Zgodnie ze znalezionym na szybko datasheetem, w przypadku
    KS0108 wartość minimalna "input high voltage" wynosi 2V. W przypadku
    AT91SAM9260 output high-level voltage przy zasilaniu napięciem 3-3,6V
    wynosi przynajmniej VDD_IO - 0,4V. Tak więc w najgorszym razie będziemy
    mieć około 2,9V. Ja rozumiem, że jeszcze jest możliwość spadku napięcia
    na taśmie łączącej wyświetlacz z płytką, ale to prawie wolt zapasu...

    Z tego co widzę w kodzie, to pin R/W nie jest w ogóle używany, więc
    komunikacja pomiędzy płytką i wyświetlaczem idzie tylko w jedną stronę.

  • 8. Data: 2024-01-17 17:58:41
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 17.01.2024 14:06, Marek wrote:

    > A napięcie dren-zrodlo w sytuacji otwartego drenu? Skoro cała struktura
    > (krzemu) jest na 3.3V to na tym tranzystorze będzie 5V... Szkodzi - nie
    > szkodzi?

    To właśnie też mnie zastanawia w tym kontekście...

  • 9. Data: 2024-01-17 18:12:59
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 17 Jan 2024 17:56:30 +0100, Atlantis wrote:

> [...]
    > mieć około 2,9V. Ja rozumiem, że jeszcze jest możliwość spadku napięcia
    > na taśmie łączącej wyświetlacz z płytką, ale to prawie wolt zapasu...

    Może kiedys był inny wyswietlacz, który więcej potrzebował?
    Albo ktos z innego procesora przeniósł projekt :-)

    J.

  • 10. Data: 2024-01-17 20:06:28
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    J.F <j...@p...onet.pl> napisał(a):
    > Albo ktos z innego procesora przeniósł projekt :-)

    Stawiam na to, bo inne AT91SAM są 5V tolerant.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/