  • 1. Data: 2022-11-24 00:21:32
    Temat: PILNE !! Ciekną plastikowe rury zbrojene alu od centralnego ogrzewania pełno brązowych kropek na długości i dookoła
    Od: a a <m...@g...com>

    Ciekną plastikowe rury zbrojone alu od centralnego ogrzewania pełno brązowych kropek
    na długości i dookoła

    A z kilku brązowych kropek wytryskają strumienie wody.

    Instalacja ma 10 lat

    Zrobię zdjęcie

    Czy te rury mają żywotnośc 10 lat i rdzewieją ?
    plastikowe rdzewieją ma długości a nie na łączach ?

    I cala siatka brązowych kropek , takich na 1mm co pół centymetra albo gęściej

    help help help !!!

  • 2. Data: 2022-11-24 01:50:48
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 24.11.2022 o 00:21, a a pisze:
> [...]
    > długości a nie na łączach ? I cala siatka brązowych kropek , takich
    > na 1mm co pół centymetra albo gęściej help help help !!!

    Nie próbował ktoś tego odkamieniać czasem jakąś chemią, na którą plastik
    nie jest odporny?

    --
    Robert Tomasik

  • 3. Data: 2022-11-24 11:14:14
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 23 Nov 2022 15:21:32 -0800 (PST), a a wrote:
> [...]
    > plastikowe rdzewieją ma długości a nie na łączach ?
    >
    > I cala siatka brązowych kropek , takich na 1mm co pół centymetra albo gęściej

    Odkurzac teczke z rachunkami ... nie mialy miec 20 lat gwarancji?

    J.

  • 4. Data: 2022-11-24 11:23:42
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 24 Nov 2022 01:50:48 +0100, Robert Tomasik wrote:

    > Nie próbował ktoś tego odkamieniać czasem jakąś chemią, na którą plastik
    > nie jest odporny?

    Plastik na te chemie powinien byc odporny, w koncu w plastikowej
    butelce.
    Ale moze dobry trop i warto sprawdzic.

    Warto by tez temperature i cisnienie sprawdzi.

    J.

  • 5. Data: 2022-11-24 13:43:53
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    > Nie próbował ktoś tego odkamieniać czasem jakąś chemią, na którą plastik
    > nie jest odporny?

    Zasada bieląca to chyba inaczej kret?

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Polipropylen#W%C5%82a%
    C5%9Bciwo%C5%9Bci_i_zastosowanie

    " PP jest tworzywem o najmniejszej gęstości spośród stosowanych szeroko
    polimerów. Wykazuje on dużą odporność chemiczną, zwłaszcza w
    temperaturze pokojowej, w której jest prawie całkowicie odporny na
    działanie kwasów, zasad i soli oraz rozpuszczalników organicznych.
    Jedynie silne utleniacze, na przykład dymiący kwas siarkowy lub azotowy,
    zasady bielące oraz ciecze niepolarne (benzen, czterochlorek węgla,
    chlorek metylu) atakują go w tej temperaturze. Długotrwały kontakt z
    miedzią także działa niszcząco na PP, dlatego do trwałych połączeń
    PP-miedź należy stosować łączniki z mosiądzu.

    Dyfuzja tlenu w rurach z PP występuje przy temperaturze powyżej 60 °C.

    W podwyższonych temperaturach PP rozpuszcza się w węglowodorach
    aromatycznych, estrach i ketonach. Charakteryzuje się dobrą
    przepuszczalnością powietrza oraz niewielką przepuszczalnością pary.
    Jest materiałem obojętnym fizjologicznie oraz łatwym do przetwórstwa,
    ale należy unikać przekroczenia temperatury 270 °C, ponieważ powyżej
    następuje szybki proces degradacji (rozpadania się cząstek) polimeru. W
    tym celu producenci dodają odpowiednie środki poprawiające także tę
    niedogodność."

    WM

  • 6. Data: 2022-11-24 14:50:56
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2022-11-24 o 00:21, a a pisze:
> [...]
    > plastikowe rdzewieją ma długości a nie na łączach ?
    >
    > I cala siatka brązowych kropek , takich na 1mm co pół centymetra albo gęściej

    Help? Chyba nie ma na to rady, może szkło wodne, byle do wiosny.

    Robert

  • 7. Data: 2022-11-24 15:50:38
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    czwartek, 24 listopada 2022 o 00:21:34 UTC+1 m...@g...com napisał(a):
> [...]
    > plastikowe rdzewieją ma długości a nie na łączach ?
    >
    > I cala siatka brązowych kropek , takich na 1mm co pół centymetra albo gęściej

    I bardzo dobrze że się popsuło. Krążąca w rurach pod podłogą wodą działa jak bardzo
    szkodliwy ciek wodny. Strat jakie do tej pory zrobiła ci w głowie cofnąć się nie da.
    Ale nowych nie będzie.

  • 8. Data: 2022-11-24 16:18:01
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 24 Nov 2022 13:43:53 +0100, WM wrote:

> [...]
    > miedzią także działa niszcząco na PP, dlatego do trwałych połączeń
    > PP-miedź należy stosować łączniki z mosiądzu.

    Ciekawe. Ma ktos przyklad takiego polączenia z miedzią?
    Co sie dzieje?

    > Dyfuzja tlenu w rurach z PP występuje przy temperaturze powyżej 60 °C.
    >
    > W podwyższonych temperaturach PP rozpuszcza się w węglowodorach
    > aromatycznych, estrach i ketonach.

    No ale takich raczej nie ma w instalacji CO.

    Za to ... jak to samochodzie wyglada? Zbiornik plynu moze byc chyba
    z PP, a w srodku gorący glikol ...

    > Charakteryzuje się dobrą
    > przepuszczalnością powietrza

    Oj, to chyba dla folii i wzglednie dobrą.
    Bo az tak mocno to powietrza nie przepuszcza.

    Hm - a jest potrzeba takich temperatur?

    J.

  • 9. Data: 2022-11-24 22:42:54
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-11-24, WM <c...@p...onet.pl> wrote:

    > Zasada bieląca to chyba inaczej kret?

    Kret to głownie stały NaOH. Ale są silnie zasadowe żele do kibla z
    wybielaczem. Grzejnik/wymiennik i pompy przeżyłyby taki eksperyment? Poza
    tym to musiałoby tam krążyć w dużym stężeniu i podwyższonej temperaturze, a
    nie rozcienczone wodą, co zapewne miałoby tu miejsce.

    > https://pl.wikipedia.org/wiki/Polipropylen#W%C5%82a%
    C5%9Bciwo%C5%9Bci_i_zastosowanie

    PE/HDPE są chyba częściej spotykane.

    --
    Marcin

  • 10. Data: 2022-11-25 01:51:01
    Od: a a <m...@g...com>

    On Thursday, 24 November 2022 at 22:42:56 UTC+1, Marcin Debowski wrote:

> [...]
    > tym to musiałoby tam krążyć w dużym stężeniu i podwyższonej temperaturze, a
    > nie rozcienczone wodą, co zapewne miałoby tu miejsce.

    Dzięki za wsparcie i pomoc.

    Te rury biegną wzdłuż ściany: w te i powrót , jedna nad drugą z dyl;atacją
    i wyciek pojawił się na ścianie, za pralką, taka fontanna mała z dziurki ale lało
    długo i zalało sąsiada na dole.

    Te kropki to kurz, ale rurka produkowana z faktura sera żółtego na zewnątrz, czyli
    takie okrągłe wgłębienia w strukturze siatki.

    I mała fontanna z takiego jednego oczka

    Spisałem parametry rury

    STABI PP-R typ3 20 x 3,4 PN 25 29.08.2008

    AT-15-7544/2008 16.07 Li SIGMA-Li

    Skoro rura nie nowa i jedna mała fontanna za pralką, to czy to wada materiałowa,
    zmęczenie,
    czy cała instalacja do wymiany ( 6 grzejników) i koszty pewnie ?0.000

    Remont był wykonywany gdy mieszkanie było puste, a teraz pełno gratów

    Jedna dobra strona, że piony ciepłownicze wykonano na korytarzu i dało się zamknąć i
    odciąć zasilanie i powrót
    2 zaworami kulowymi.

    Pewnie są opaski zaciskowe, awaryjne, nie wiem jak trwałe, ale ważne aby znów nie
    ciekło i włączyc ogrzewanie,
    bo będzie coraz zimniej.

    Poszukam na necie parametrów tych rur, producenta.

    I pytanko.
    Czy te plastikowe rury to awaria z odroczonym terminem ?

    Gwarancja 20 lat, a co potem, bo żyje się wielokrotność x 20 lat

    Czy naprawdę ktoś wymienia cała instalację zapobiegawczo po 20 25-30 latach ?

    U siebie zrobiłem instalację c.o. w rurkach miedzianych, a wtedy cena m iedzi była
    niewiele wyższa od rur plastikowych

    Miedź chyba ma trwałość większą

    Dobrze, że za oknem nie ma arktycznych mrozów, jak na północy Kanady w Eurece -40 C

    Będę szukał zestawu naprawczego.
    Myślałem aby wyciąć fragment rury , wstawić mufki
    ale chyba się wymienia cały odcinek , ale jak, gdy na dojściu są trójniki, potem
    kolanka na zakrętach, kolanka na podejściu do lazienki itd.

    Jeżeli kogoś nawiedził podobny problem z plastikowymi rurkami i go rozwiązał to będę
    wdzięczny za podzielenie się doświadczeniem.

    Szkło wodne chyba nie ( mam w butelce) - do innych celów
    jak już to epidian daje twardą opaskę

    Pojadę do sklepu i zapytam

    Pozdrawiam z nieogrzewanego mieszkania