  • 11. Data: 2021-12-25 16:19:15
    Temat: Re: PT100 a PT1000
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2021-12-24 o 23:12, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Janusz"  napisał w wiadomości grup
    >
    > Ale nie trzeba dwoch.
    > pt100 bedzie pracowal w dolnej granicy ADC, ale bedzie.
    > Moze malo dokladnie ... zalecany byl pt1000 przeciez :-)
    Spada dokładność, a skoro tak to po co taki dokładny czujnik?
    Kompletny bezsens.

    > Taka istotna roznica w cenie?
    >
    > https://www.piekarz.pl/czujniki-temperatury-wilgotno
    sci/?f=843,13772,13773&so=pa&a=843,13773

    > najtanszy pt100   6.53, pt1000 9.87.
    > Cena przy 5 szt.
    Coś mi ta cena brzydko śmierdzi, jak kiedyś sprawdzałem to różnice były
    duże,
    w końcu platyna kosztuje a pt1000 jak sam nazwa pokazuje potrzebuje jej
    teoretycznie 10 razy więcej, chyba że cieńszy drut robią to mniej ale
    produkcja pewnie droższa.

    > platyna niby lepsza. Czy ta najtansza tez ... ?
    Ale zbędna w piecyku, co innego w przemyśle.

    --
    Janusz

  • 12. Data: 2021-12-25 16:22:04
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    > To nie jest piecyk gazowy, to czujnik CWU albo CO. U mnie oba są Pt1000.
    W jakim piecu?
    A autor pewnie pisze o piecyku ale nie do grzania CO czy CWU a np do
    lutowania czyli przemysłowym i tam wtedy pewnie będzie PT.

    --
    Janusz

  • 13. Data: 2022-01-01 12:30:26
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    > Chcesz napisać że producent dał do urządzenia trzy czujniki - dwa z
    > nich PT kosztujące kilkanaście złotych, a trzeci NTC żeby zaoszczędzić
    > dychę? Coś mi się tutaj nie klei. Ten termistor naprawdę ma same wady
    > poza ceną? :-P

    Dokładnie tak jest. Tu zaoszczędzona dycha, tam dwie, a jeszcze tam trzy
    ..., bo zamiast metalowej obudowy komory spalania zrobią ją z plastiku,
    a naiwni klienci myślą sobie, że zrobili interes życia, bo kupili
    kocioł, który o dziwo działa o 500 czy nawet 1000zł tańszy. Nie zdają
    sobie sprawy, że producent ze względu na oszczędności zarobił 2 razy
    więcej na tym, tanim kotle niż zarobiłby na kotle budując go uczciwie z
    użyciem najlepszych i trwałych materiałów. Nie zdają sobie też sprawy z
    tego że mają kocioł bardzo delikatny i wrażliwy na najmniejsze błędy
    użytkowania :)

    Czujniki platynowe stosuje się tylko tam, gdzie nie da się zastosować
    termistora półprzewodnikowego np. ze względu na zbyt wysoką temperaturę
    lub wymaganą dużą dokładność i dużą powtarzalność pomiaru, a także ze
    względu na bezpieczeństwo całego układu. Czujniki platynowe są bardzo
    mało awaryjne. Nie straszne im są wibracje, olej czy woda. Nawet w tak
    trudnych warunkach nie zmienia się ich charakterystyka.

    Tam, gdzie nie ma takich wymagań, stosuje się termistory
    półprzewodnikowe ze względów na oszczędność.

    Co do układów linearyzacji to obecnie nie ma z tym najmniejszego
    problemu, bo zajmują się tym mikrokontrolery. Bardzo często producenci
    sterowników do kotłów czy też regulatorów PID, robią wejścia uniwersalne
    pod które można podłączyć zarówno czujniki platynowe jak i termistory, a
    także i termopary.

    Najbardziej popularne (mniej więcej taka kolejność popularności) są
    obecnie czujniki: KTY81-210, KTY-10 (lub odpowiednik KTY81-220B),
    termistory NTC 10kOhm, 12kOhm i 5kOhm oraz czujniki platynowe PT-1000 i
    Pt-100

    Poza ww termistorami zdarzają się też inne np. NTC 2,7kOhm czy 1kOhm

    Czujniki serii KTY oraz termistory NTC mają błąd pomiarowy w zakresie 0
    - 100'C na poziomie od +/-3'C do +/-5'C W zakresie 100-150'C błąd
    pomiarowy od +/-5'C do +/-15'C.

    Natomiast czujniki platynowe mają maksymalne błędy pomiarowe w zakresie
    pracy od -50 do +200'C w zależności od klasy czujnika: w klasie A jest
    to od +/- 0,25'C do +/- 0,55'C zaś w klasie B od +/- 0,55'C do +/- 1,3'C.

    Są też klasy jeszcze dokładniejsze, ale te używane są tylko jako
    termometry wzorcowe w laboratoriach. Tak się składa, że dwie dekady
    mojej pracy zawodowej upłynęły mi właśnie w takich laboratoriach
    metrologicznych gdzie zajmowałem się naprawą aparatury
    kontrolno-pomiarowej oraz wzorcowaniem tejże aparatury oraz wszelakich
    czujników.

  • 14. Data: 2022-01-01 13:41:12
    Od: "Irek.N." <i...@t...jest>

    W dniu 28.12.2021 o 14:03, J.F pisze:
    > Nie zrozumiales.
    > Projektujemu uklad pod Pt1000 i takiego wymagamy.
    > Ale jak klient podlaczy Pt100, to tez bedzie dzialal, choc
    > niekoniecznie rownie dokladnie.
    > Podejscie moze miec sens, szczegolnie jesli wczesniej uzywano Pt100.

    Cały czas zakładacie, że nikt nie zmienia "źródła prądowego zasilającego
    czujnik". Jaki to problem jednym bajtem przełączyć zakres pomiarowy?

    Miłego.
    Irek.N.

  • 15. Data: 2022-01-01 14:21:42
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 01.01.2022 o 13:41, Irek.N. pisze:

    > Cały czas zakładacie, że nikt nie zmienia "źródła prądowego zasilającego
    > czujnik". Jaki to problem jednym bajtem przełączyć zakres pomiarowy?

    Problem jest zupełnie gdzie indziej. W moim urządzeniu jest to po prostu
    miernik oporności przystosowany do Pt1000. Podłączenie tam czegokolwiek
    innego wywala komunikat o awarii czujnika. Rodzaj czujnika jest
    "zaszyty" na stałe, podejrzewam, że tak jest w ogromnej większości tego
    typu konstrukcji.

    P.P.

  • 16. Data: 2022-01-01 16:17:14
    Od: "Irek.N." <i...@t...jest>

> [...]
    > innego wywala komunikat o awarii czujnika. Rodzaj czujnika jest
    > "zaszyty" na stałe, podejrzewam, że tak jest w ogromnej większości tego

    Bardzo możliwe że tak właśnie jest, ale czytam,że zmiana typu czujnika
    zawsze powoduje degradację dokładności, a tak wcale nie musi być i nie
    mam na myśli Twojego rozwiązania, tylko możliwości jako takie.
    To nie jest teoretyzowanie, karty pomiarowe jakie używam właśnie tak mają.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 17. Data: 2022-01-02 13:07:28
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 01.01.2022 12:30, Uzytkownik wrote:

    > Dokładnie tak jest. Tu zaoszczędzona dycha, tam dwie, a jeszcze tam trzy
    > ..., [ciach - resztę też przeczytałem]

    Tutaj -
    https://blog.wika.com/knowhow/pt100-pt1000-or-ntc-wh
    ich-is-the-right-measuring-element/
    - też napisali "In case of high quantities, the use of NTC sensors is
    still justified due to cost reasons.".

    Ale jakieś tam drobne zalety NTC też wymienili.
    - nieistotna rezystancja przewodu (przynajmniej w porównaniu do PT100
    gdzie rozwiązuje się to poprzez połączenie 3 lub 4 przewodowe)
    - "szybsza reakcja temperaturowa" (better temperature sensitivity
    (dR/dT)) (przynajmniej ponownie w porównaniu do PT100)

    Ale dzięki za takie pobieżne wyjaśnienie, zainteresowało mnie i liznąłem
    trochę więcej.

    "Any normal process measurement should be done using 3 or 4 wire
    measurement.

    For example, the IEC 60751 standard specifies that any sensor better
    than accuracy class B must be measured with a 3 or 4 wire measurement.

    Just remember to use a 3 or 4 wire measurement and you are good to go.

    Sure for some high-impedance thermistors, Pt1000 sensors, or other
    high-impedance sensors the additional error caused by the 2-wire
    measurement may not be too significant."

    Miałem spytać dlaczego producent wybrał właśnie PT1000 (przynajmniej na
    diagramie) zamiast PT100, ale chyba już wiem. Wszystkie czujniki mam
    połączone do płyty głównej właśnie dwiema żyłami w przewodzie :-)

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz