  • 11. Data: 2009-01-30 21:03:02
    Temat: Re: PT100 i dylemat
    Od: "Bart" <b...@b...com>

    " sok marchwiowy" <s...@N...gazeta.pl> wrote in message
    news:glvn5j$m1o$1@inews.gazeta.pl...
    > Bart <b...@b...com> napisał(a):
    >

    > A po co Ci w piekarniku pomiar temperatury?

    z piekarnika elektrycznego ma być suszarka z małą automatyką

  • 12. Data: 2009-01-30 21:05:50
    Od: "Bart" <b...@b...com>

    "rpdrobny" <r...@w...pl> wrote in message news:glvmqa$2og$1@news.wp.pl...

    > Mimo wszystko nie zapomnij, że PT100 nie ma charakterystyki liniowej i
    > dobrze go jednak linearyzować, choćby co 10 stopni, a i te milivolty
    > sygnału warto by filtrować programowo.

    Akurat mogę zrobić korektę nawet co 1 stopien, flesza wystarczy na wszystko.

    Pytanie co masz na myśli o filtrowaniu mV programowo ?

  • 13. Data: 2009-01-30 21:11:16
    Od: "Bart" <b...@b...com>

    "rpdrobny" <r...@w...pl> wrote in message news:glvmqa$2og$1@news.wp.pl...

    > Sygnał od 1.57 V (150 stopni) do 2.12 V (300 stopni), tzn
    > odczyt w zakresie 628 do 848 bitów, czyli 1 bit ok 0.7 stopnia C.
    > Jak to Cię urządza to OK.

    0.7 stopnia C to aż za dużo :-) W tym PT100 jest fajne to, że wytrzymuje te
    kilka setek stopni i zachowuje parametry w miarę stabilnie na przestrzeni
    lat.
    Z tego widzę, że mając odniesienie na 2.56V będę mierzył nawet o wiele
    niższe temperatury z tą rozdzielczością..

    Ile mA prądu wypada wpuścić w PT100 aby nie wywołać samonagrzewania się ?

  • 14. Data: 2009-01-30 22:53:01
    Od: Konop <k...@g...pl>

    Bart pisze:

> [...]
    > niższe temperatury z tą rozdzielczością..
    >
    > Ile mA prądu wypada wpuścić w PT100 aby nie wywołać samonagrzewania się ?

    Takich danych szukaj w katalogu czujnika!! :)... w końcu PT100 nie równy
    PT100 ;)... im większy tym pewnie więcej ;)...

    Pozdrawiam
    Konop

  • 15. Data: 2009-01-30 23:39:57
    Od: " sok marchwiowy" <s...@N...gazeta.pl>

    Bart <b...@b...com> napisał(a):

    > " sok marchwiowy" <s...@N...gazeta.pl> wrote in message

    > z piekarnika elektrycznego ma być suszarka z małą automatyką

    Mam takie coś zrobione z opiekacza elektrycznego. Bardzo pomocne urządzenie.
    Oszczędza czasami dużo czasu na przykład na suszenie pomalowanych detali albo
    szybkie utwardzanie epoksydów. Nie bawiłem się w pomiar temperatury. W tym
    opiekaczu był termostat. Taki z czujnikiem i kapilarą. Temperatury na pokrętle
    w miarę zgadzały się z rzeczywistymi. Załóż sobie taki regulator do 300 stopni
    i zapomnij o termometrze.

  • 16. Data: 2009-01-31 07:33:31
    Od: "Bart" <b...@b...com>

    "Konop" <k...@g...pl> wrote in message

    > Takich danych szukaj w katalogu czujnika!! :)... w końcu PT100 nie równy
    > PT100 ;)... im większy tym pewnie więcej ;)...

    kiedy nie mam takich danych. PT100 kupiłem na allegro, kilka sztuk i ze 3
    rodzaje. To ile? 10mA może być ?

  • 17. Data: 2009-01-31 11:05:02
    Od: "rpdrobny" <r...@w...pl>

    > Pytanie co masz na myśli o filtrowaniu mV programowo ?

    Nc wielkiego. Poprostu zastosuj jakiś algorytm uśredniania sygnału,
    odrzucania debilnych wartości, itp., coby odczyt nie latał i reszta
    automatyki nie musiała "regulować" w rytm zakłóceń.

    Robert

  • 18. Data: 2009-01-31 11:10:01
    Od: "rpdrobny" <r...@w...pl>

    > Takich danych szukaj w katalogu czujnika!! :)... w końcu PT100 nie równy

    Dane są w katalogu, ale jak go nie masz to też nic strasznego.
    W zakresie temperatur w jakich go chcesz używać, samonagrzewanie nie ma
    znaczenia.
    Nie dasz rady chyba podgrzać piecyka tym swoim PT100 :)
    Przy 10 mA to tylko 15 mW jakie się wydziela.
    Twój piecyk ma chyba większą moc :)

    Robert

  • 19. Data: 2009-01-31 11:13:23
    Od: "rpdrobny" <r...@w...pl>

    > W zakresie temperatur w jakich go chcesz używać, samonagrzewanie nie ma
    > znaczenia.
    > Nie dasz rady chyba podgrzać piecyka tym swoim PT100 :)
    > Przy 10 mA to tylko 15 mW jakie się wydziela.

    Pod warunkiem, że czujnk ma dobry kontakt termiczny z osłoną, podstawką, czy
    co tam masz zamiar mierzyć.

    Robert

  • 20. Data: 2009-01-31 11:19:01
    Od: "Bart" <b...@b...com>

    "rpdrobny" <r...@w...pl> wrote in message news:gm1b8t$12n$1@news.wp.pl...

    > Nc wielkiego. Poprostu zastosuj jakiś algorytm uśredniania sygnału,
    > odrzucania debilnych wartości, itp., coby odczyt nie latał i reszta
    > automatyki nie musiała "regulować" w rytm zakłóceń.

    Aaaa no teraz jasne. Mam już napisane uśrednianie z 2, 4, 8 i 16 sampli i
    będę eksperymentował.
    Martwi mnie tylko źródło prądowe.

    LM317 w wersji tej: http://download.maritex.com.pl/pdfs/sc/LM317LD.pdf ma
    "Minimum output current to maintain regulation" == max 2.5mA, typowy 1.5mA
    czyli będzie działał przy małych prądach ale mam problem.

    Bo Vin jest u mnie 5V, PT100 będzie przyjmować wartości od 100-250 ohm przy
    prądzie ustawionym na 10mA z tym, że obawiam się czy ten LM317 będzie w
    stanie pracować z takimi rezystancjami ???? Jaka jest zależność Vin przy
    stabilizatorze prądu i jakie jest minimalne napięcie wyjściowe? Wydaje mi
    się, że poniżej 1.25V nie zejdzie czyli przy wymaganym prądzie 10mA sonda
    powinna mieć minimum 125ohm, bo poniżej stabilizacja prądu nie bedzie
    działać tak ?
    A co będzie od góry? Mając Vin 5V do ilu bedzie działać ?